2018-10-20, 09:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju olika, men med upphissad bil och borttagna hjul så går det att går att komma åt krängningshämmaren så brukar det på en del bilar gå att röra den upp och ner med handkraft och känna att det glappar på det sättet.
Eller med uppallad bil ta garagedomkraften och lyfta under bärarmen tills du känner att det spänner så lite som möjligt.
För att känna glapp kan det underlätta att trycka ihop kulleden axiellt, det gäller väl framförallt de som är vinklade.

Tja, det är väl ungefär så jag har gjort men utan att känna något spel. Jag har alltså försökt att avlasta krängningshämmaren så mycket som möjligt för den ligger ju normalt "i spänn" men ändå inte lyckats replikera nåt glapp. Både med handkraft och med en liten kofot men det kanske inte ens går att känna? Bussningarna kostar typ 35,- och är enkla att byta men det kändes som ett onödigt jobb om det inte förändrar nåt. Bilen är ca 10 år och har rullat 19k mil och jag tror det är originaldämparna som sitter där.
Citera
2018-10-20, 10:27
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Tja, det är väl ungefär så jag har gjort men utan att känna något spel. Jag har alltså försökt att avlasta krängningshämmaren så mycket som möjligt för den ligger ju normalt "i spänn" men ändå inte lyckats replikera nåt glapp. Både med handkraft och med en liten kofot men det kanske inte ens går att känna? Bussningarna kostar typ 35,- och är enkla att byta men det kändes som ett onödigt jobb om det inte förändrar nåt. Bilen är ca 10 år och har rullat 19k mil och jag tror det är originaldämparna som sitter där.

Det är inte bussningarna i krängningshämmaren du ska känna på utan på stagen. Kullederna slits och blir glappa. Men det är svårt att känna då det är så lite slitage som gör att det börjar klappra då det inte är nån dämpning mot underlaget och den ena sidan hela tiden påverkar den andra. Klapprandet kommer långt innan gången börjar påverkas. Jag går på ljudet och vissa beteenden.
Citera
2018-10-20, 19:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Det är inte bussningarna i krängningshämmaren du ska känna på utan på stagen. Kullederna slits och blir glappa. Men det är svårt att känna då det är så lite slitage som gör att det börjar klappra då det inte är nån dämpning mot underlaget och den ena sidan hela tiden påverkar den andra. Klapprandet kommer långt innan gången börjar påverkas. Jag går på ljudet och vissa beteenden.

Aha. Då är det detta stag jag ska koncentrera mig på (#4):
http://forumbilder.se/H8DO3/stag

Har varit och känt och bänt på dem men inte upptäckt nåt konstigt så jag måste nog göra det på ett noggrannare sätt. Tror inte ens Bilprovningen bryr sig om detta men det skulle vara skönt att få bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in