2018-10-19, 21:48
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris123
Jag tror faktiskt att det året jag tillbringade min tid där var första året de försökte med kvinnor. Som jag ser det så är det absolut ingen plats för en kvinna och ej heller för många män. Ang Lasson finns det mycket att läsa om hette tidigare Larsson men bytte namn till Lasson gjorde två vändor i främlingslegionen och lite utav en legendar på K4 Prickskytt om jag inte missminner mig. Var Major sedan degraderad till Kapten efter bråk i bastun.....skitsamma legendarer har många historier

Jag har hört att man testade någon gång på 90-talet så det är inte omöjligt, met var under nedläggningshysterin på 2000-talet som det började på allvar. K4 ansågs som ett sånt här otäckt och hemskt förband av politikerna så det var nedläggningshotat. Något jävla geni fick idén att om man slutade vara macho och blev mer PK (bästa sätt: kvinnor) så skulle man klara sig. 2006 och 2009 kvoterades kvinnor in och när ingen klarade utbildningen trots lättnader började man ändra/förenkla kraven successivt. Är säker på att detta fortsatt men man fick så mycket kritik 2009 att man aldrig mer talade högt om det.

Säkert finns det fortfarande många bra soldater och utbildare på K4, men enheten har definitivt lidit av den politiska korrektheten.
Citera
2018-10-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag har hört att man testade någon gång på 90-talet så det är inte omöjligt, met var under nedläggningshysterin på 2000-talet som det började på allvar. K4 ansågs som ett sånt här otäckt och hemskt förband av politikerna så det var nedläggningshotat. Något jävla geni fick idén att om man slutade vara macho och blev mer PK (bästa sätt: kvinnor) så skulle man klara sig. 2006 och 2009 kvoterades kvinnor in och när ingen klarade utbildningen trots lättnader började man ändra/förenkla kraven successivt. Är säker på att detta fortsatt men man fick så mycket kritik 2009 att man aldrig mer talade högt om det.

Säkert finns det fortfarande många bra soldater och utbildare på K4, men enheten har definitivt lidit av den politiska korrektheten.

Det är enda sättet för de svaga/lata att vinna, dvs att infiltrera och inifrån förstöra din förmåga att försvara dig själv ditt land/avkomma. Ren kommunism och den behöver absolut ej komma ifrån Ryssland...det är ett protokoll för att försvaga och sedermera skapa kaos hos din motståndare. Kvinnor är bra på att skapa kaos de är kaos i sitt esse...förstår du?
Citera
2018-10-19, 21:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris123
Det är enda sättet för de svaga/lata att vinna, dvs att infiltrera och inifrån förstöra din förmåga att försvara dig själv ditt land/avkomma. Ren kommunism och den behöver absolut ej komma ifrån Ryssland...det är ett protokoll för att försvaga och sedermera skapa kaos hos din motståndare. Kvinnor är bra på att skapa kaos de är kaos i sitt esse...förstår du?

Har aldrig sagt något annat, men nu börjar vi gå OT.
Citera
2018-10-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Har aldrig sagt något annat, men nu börjar vi gå OT.

Bara min träning över 20 år gammal som upprepas...Sun Tzu.
Ville bara uppmärksamma dig om vad som skett/sker i väst inget annat se filmen och förstå.
Så för att ni ska förstå även efter 20 år så sitter min eftersträvan för det fria livet i Sverige kvar....så utbildningen är intakt för att skydda er själva er familj och barn. Så ni ska se upp till de som vill er väl pga deras styrka och empati för er och se ner på resten utav packet!
Ha de

https://m.youtube.com/watch?v=5gnpCqsXE8g
Senast redigerad av Osiris123 2018-10-19 kl. 22:19.
Citera
2018-10-19, 22:27
Medlem
Streckkods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kan tillägga att jag inte har något som helst problem med hierarkier i övrigt.
Fungerar bra i hierarkier där det finns respekt åt båda hållen.

LOL! Psykopatdrag level 9000.
Citera
2018-10-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Appropå kosten; allt skit som vi lägger skattemedel på i vårt samhälle så tycker jag att man bör kolla över kosten ordentligt i det militära. Detta kanske kan tyckas vara tramsigt eftersom det ska vara hårda tag. Men prestera på en hög nivå är ändå det viktigaste i specialförbanden. Lägg mer krut på kosten och ha lite koll på vad som är bra för kroppen. Allt den onaturliga kemiska skitmaten de får bara rånar en på energi som man hade behövt till att vara fokuserad.
Ska de få vegoköttbullar och ekologiskt? Vid strid tager man det man haver. Även bark.
Citera
2018-10-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Ska de få vegoköttbullar och ekologiskt? Vid strid tager man det man haver. Även bark.

Vi fick det som Jaegerkorpset åt en stor del utav utbildningen. En förstärkt plastfolieförpackning med mat som man blandade i varmt vatten och man sedan åt ur. Mycket bättre än skramlande kärl och disk mm.
Senast redigerad av Osiris123 2018-10-19 kl. 23:54.
Citera
2018-10-20, 03:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soFFturkEn
Jag hade lite samma inställning innan jag ryckte in. Men man vänjer sig fort vid den övertydliga hierarki som råder och man förstår även varför det är som det är. I krig kan man inte vägra att lyda order, därför måste det präntas in redan från start vilka som ger och vilka som tar.
Dock har det varit relativt lite av befäl som skriker bara för att skrika. De flesta gånger någon fått en ordentlig avhyvling så har det varit befogat.
Men visst, det militära är inte för alla. Dock tycker jag att alla åtminstone skall pröva göra lumpen.
Problemet är delvis att jag aldrig hade fått för mig att kriga för någon utom mig själv eller min familj. Så det är inte relevant för mig att det "inte går" att ifrågasätta i krig.
Citera
2018-10-20, 07:44
Medlem
Tidigare i tråden nämndes förstärkningssoldat på AJB. Dom har väl inga speciella uttagningar som jägarsoldater har, blir väl utplacerade som vanliga värnpliktiga. Kanske därför som pojken gråter för att hamna i det vita helvetet.
Citera
2018-10-20, 08:54
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badmoessa
Tidigare i tråden nämndes förstärkningssoldat på AJB. Dom har väl inga speciella uttagningar som jägarsoldater har, blir väl utplacerade som vanliga värnpliktiga. Kanske därför som pojken gråter för att hamna i det vita helvetet.
Nej, även de har KP.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/forstarkningssoldat/
Citera
2018-10-20, 09:20
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson

Ja, det hade inte varit en dum ide. Behöver absolut inte vara vego men mer åt det organiska hållet. Du tror inte att det är en bra ide att soldaterna är i toppform? Det hindrar inte dom för att taga vad man haver när det är strid.
Citera
2018-10-20, 09:42
Bannlyst
Rekommenderar att han alltid lägger första satsen efter permis på tuttarna så du vet att han inte smygrunkat med grabbarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in