2018-09-08, 11:58
Medlem
Misstänkt överfallsvåldtäkt i Västerås – kvinna slets av cykeln

En kvinna i 40-årsåldern utsattes för en överfallsvåldtäkt i Västerås under sena fredagskvällen, meddelar polisen. En man slet av kvinnan från sin cykel, tryckte ner henne i en buske och började våldföra sig på henne.
Brottet ska ha ägt rum någonstans mellan Hammarbyrampen och Råbyleden vid 23:40-tiden under fredagskvällen.

– Hon är svårt skärrad efter händelsen och har därför lite svårt att peka ut exakt var det hände. Men vi vet på ett ungefär vilket område det handlar om, säger Linda Wideberg som är polisens presstalesperson i region Mitt.
Citera
2018-10-14, 09:33
Medlem
Misstänkt våldtäkt i park i Västerås

Polisen larmades till Rudbecksparken i Västerås under lördagsnatten. En kvinna misstänks ha utsatts för våldtäkt.
Citera
2018-10-16, 12:59
Medlem
En spontan reflektion efter mitt första besök i Västerås på länge. Fick en stund över och tog en promenad genom centrum på förmiddagen. Som oftast när jag tillbringar en stund i någon mellansvensk stad jag inte sett på länge dyker några tankar upp i huvudet:
- Det ser ut "som förr", en vanlig svensk stad med lite fina gamla byggnader, typiskt centrum och en och annan ledig, eller pensionär som strosar runt.
- Men... efter en stunds promenad inser man att en stor del av dem man möter inte är Västeråsare på riktigt. De pratar inte svenska och de kommer från avlägsna platser; Afrika, Mellanöstern, Afghanistan.
- Mängden kvinnor i slöja är påtaglig. Något som naturligtvis betyder att andelen män med likartade värderingar troligen är ännu större, bara att det inte syns lika tydligt.

Typiska observationer - Jag kanske tillbringade en halvtimme i centrum och antalet immigrantmöten är betydande:
- Stor grupp afrikaner som står och hänger utanför en lokal (typ AMS eller SFI), de pratar inte svenska verkar vara från samma land.
- Möter en grupp medelålders män på en gata, de pratar högt och intensivt på arabiska.
- Går förbi Försäkringskassan som har stora fönster mot gatan, nästan enbart barnfamiljer från Mellanöstern och Afrika i väntrummet.
- Sätter mig på ett café, nästan tomt, hör röster. Låter som arabiska. Två kvinnor i slöja.
- Kanske var femte jag möter längs vägen är ung man från Afrika eller Mellanöstern, en och annan hazar.
- Par med barnvagn är mestadels från Afrika eller Mellanöstern, de pratar på olika språk men inte svenska.

Det går inte att sluta filosofera kring hur en sådan här svensk stad kommer att vara om några decennier när alla de gamla är borta. Det är något väsentligt som håller på att försvinna, det är bara till hälften en svensk stad man är i trots att själva utseendet på bebyggelsen är oerhört svensk.

Och då är ändå inte Västerås på något sätt en stad som förutspås bli immigrantdominerad särskilt snart:
https://affes.wordpress.com/2018/07/28/utlandsk-bakgrund-i-kommunerna-2002-2027/

Den kommer långt ner i Affes framräkning av kommuner sorterade efter hur stor andel som kommer vara män 15-44 med utländsk bakgrund.
Senast redigerad av Varglig 2018-10-16 kl. 13:02.
Citera
2018-10-18, 16:59
Medlem
Citat:
Taxichaufför döms efter skräckresa – skrek: ”Vi ska alla dö i kväll”
Citat:
En man och en kvinna hade varit på julfest i Västerås i december 2017 och delade på en taxi. Allt gick bra till en början men när chauffören körde fel, och passagerarna rättade honom, så började skräckresan.

Enligt kvinnan och mannen sa chauffören att han hade fått nog, trampade gasen i botten och skrek ”vi ska alla dö i kväll”. Sen slutade han inte gasa, sicksackade mellan bilar, körde på refugen och gjorde farliga omkörningar. De båda passagerarna blev livrädda.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/taxichauffor-doms-efter-skrackresa-skrek-vi-ska-alla-do-i-kvall

Västmanlands TR B 1512-18
Domen: https://minfil.com/q7Dercj7b2/V_stmanlands_TR_B_1512-18_Aktbil_37_pdf
Citera
2018-10-18, 17:16
Medlem
Jag har själv aldrig varit i Västerås men när jag växte upp så var typ det enda man hörde om Västerås var på något sätt förknipat med ABB.

Men när man läser denna tråd så undrar man, va fan?

Mångkultur tror jag det stavas!
Citera
2018-10-19, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/taxichauffor-doms-efter-skrackresa-skrek-vi-ska-alla-do-i-kvall

Västmanlands TR B 1512-18
Domen: https://minfil.com/q7Dercj7b2/V_stmanlands_TR_B_1512-18_Aktbil_37_pdf

Stabil kille.
Citera
2018-11-18, 10:09
Medlem
Inatt svarttaxichaufför våldtog kvinna mellan Västerås och Surahammar Dumpad längst vägen.
Citera
2018-11-19, 02:16
Medlem
De flesta som man ser i Västerås Centrum på morgonen,eller Stora Gatan främst,är utländska.Områden där skatteverket och socialkontorerna har arabiserats på nån sätt,eftersom där finns det arabiska mataffärer,busshållsplatserna,socialförvaltningen, arbetsförmedlingen samt frisörer och en hel del sfi skolor.På samma gatan lite längst borta finns det ett moske med.

Själv är jag EU invandrare som pluggar i en av de skolorna i områden.Men jag pluggar på kvällen och jag fick höra att det finns ett väldigt stor skillnad.För de som pluggar på kvällarna alltid har ett jobb,minst ett städjobb,och är bra integrerade på nån sätt.Fick höra att radikalerna,dvs salafister mot sufister eller vafan kallas det för,händer på morgonskurserna.Bråk osv.Man har ju folk där som kom hit,inte ens jobbar,får bidrag och då är skyldig att närvara för att förtsätta få bidrag från Arbetsförmedlingen.

De säkert inte oroa sig att klara studierna snabbt.Jag kommer att tyvärr börja plugga vid de eftersom det finns inga kvällskurser i min nivå.Vi kommer säkert inte vara i samma klassrum,för de flesta läser bara till de lägsta möjliga obligatoriska nivåer i språket för att få jobb fixat av Arbets.Såhär kan man säkert inte integreras.Men även rasten kan vara jobbig runtomkring de som bråkar och skriker.Och då tänker jag att läsa på distans.

Det är stadsplaneringen som gör att skolorna,mosken,samt mataffärerna och bussen ligger på samma plats.Och då får man högljuddig folk och mycket hijab där.Fenomenet är bara begränsad där och på förorterna de bor i där de inte syns.Det är dyr att bo i centrum,men om jag hade pengar skulle jag inte ens köpa lägenhet i kvarteten som är arabiserad, högljuddig och smutsig.

Bl.a.inom brott,fiskarna hittade en skalle i svartån!
Citera
2018-11-23, 18:34
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Afghankaos i Västerås: ”Dras in i kriminalitet, missbruk och prostitution”

En polis i Västmanland med ”mycket god insyn” i ensamkommande afghaners brottslighet larmar om att många som fått uppehållstillstånd genom gymnasielagen hamnar i kriminalitet.

Polismannen, som fått vara anonym, säger till SVT Västmanland att mellan 75 och 100 afghaner cirkulerar mellan Västerås, Uppsala och Stockholm i vad som beskrivs som ett kriminellt ”parallellsamhälle”.

– Vi ser att dom ägnar sig åt narkotikaförsäljning, stölder av framförallt dyra kläder som jackor och så vidare. Sen utnyttjas dom även som svart arbetskraft, säger polismannen till SVT.

https://nyheteridag.se/afghankaos-i-vasteras-dras-in-i-kriminalitet-missbruk-och-prostitution/
Citera
2018-12-07, 16:48
Medlem
Trio försökte ta sig in i polishuset i Västerås – hotade polis med pistol

En pojke i 15-årsåldern är gripen misstänkt för försök till mord efter att han tillsammans med två personer försökt ta sig in i polishuset i Västerås.
Händelsen inträffade strax före klockan 15 på fredagseftermiddagen.

– Tre personer i en bil försökte ta sig in genom grindarna till polisstationen i Västerås. I samband med det riktade en av dem en pistol mot en polis, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl.
Citera
2019-01-06, 15:49
Medlem
Stor polisinsats – flera personer misstänkta för vapenbrott

Det rådde ett stort polispådrag vid en bostadsadress på Kopparbergsvägen i Västerås under söndagförmiddagen. Flera personer har inhämtats av polis, misstänka för vapenbrott.

Vid 11-tiden blev flera personer bortförda av polis från en adress vid Kopparbergsvägen i Västerås. Polisen var förtegen om vad ärendet handlade om och hänvisade till åklagare.
Citera
2019-01-29, 07:51
Medlem
Ördögs avatar
I mångkulturella al-Beqbuh (förr Bäckby) fylls väggarna med engagerade budskap, som att man ska hata de fascistiska kuffar-snutarna. Där finns också prislistor på knark.

https://samnytt.se/knarkprislistor-och-polishat-pa-centrumvaggar-i-vasteras-aina-ar-horunge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in