Citat:
Ursprungligen postat av
off-the-bridge
Tjena tjena.
Har funderat på hur människor ger mat till sina (vuxna) hundar:
Vissa ger hunden mat kanske 2, 3 gånger om dagen, som om den vore nån jävla svältfånge, varpå hunden hetsäter allt på några sekunder.
Vissa låter matskålen stå framme hela dagen, som om hunden vore en jävla katt, varpå hunden går och knaprar på nån bit torrfoder då och då.
Vad är egentligen bäst för hunden?
Hur ger ni era hundar mat och varför på det sättet?
Väntar spänt på att höra er expertis!
Jag har haft hundar i cirka 30 år, dock inte de senaste åren. Men hundar är personligheter, "individer" precis som människor är. Vissa hundar klarar av att ha matskålen framme/full "dygnet runt", andra hundar klarar inte detta. Jämför lite ungefär som att släppa in folk på ett Systembolag/låsa in folk på ett Systembolag: För många skulle dessa undra i skallarna "när kommer jag bli utsläppt", andra tänker mer på "hinner jag dricka upp all sprit innan jag blir påkommen och åker fast/spriten tar slut"...
Lite så funkar hundar också, faktiskt rätt mycket, vovvar är rätt mänskliga..
När jag hade hund, fick mina hundar mat morgon och kväll. (Foder ska man nog säga, det heter foder när det rör djur). Faktiskt hemlagat foder, mest bestående av bortstyckat kött ("sega bitar") antingen ifrån gården, alternativt från matlagningen. Detta glufsade hundarna i sig med stor aptit.
Mådde jättebra.
På den tiden, fick man lämna sina hundar ensamma, får man tydligen inte i dagens Sverige, hundar ska tydligen skrivas in på "hunddagis" när husse och matte är på jobbet, men då var mina hundar "ensamma" cirka sex timmar per arbetsdag. Alltid tillgång till vatten, alltid en skål torrfoder i form av "Frolic", om någon minns "Frolic", men aldrig ensamma särskilt länge. (Max sex timmar då, sällan det var så länge, oftast kortare).
Hundarna gillade Frolic, men de åt aldrig särskilt mycket av torrfodret när vi var på jobbet. De åt Frolic bara ibland, och oftast fick jag slänga torrfodret när det blev för torrt. (Glöm att försöka kompostera torrfoder, för mycket konserveringsmedel i torrfoder tydligen)...
Nåja, Köttslamsorna/matresterna, ibland råa, ibland kokta/stekta mumsade de i sig
gladare än Edward Blom vid julbordet två gånger om dagen. Mina hundar uppnådde minst en livslängd på 140-150% av förväntad livslängd enligt Sv. Kennelklubbens "förväntade livslängd" för respektive ras. (En hund 200%).
-Något måste jag alltså ha gjort rätt...