2018-10-09, 17:28
Medlem
BengtAschbergs avatar
Min nuvarande hund en 5 årig lagotto får mat 1 gång/dag.Slukar allt på en gång.Fungerar bra med rastning och så.Skälet till hetsätning är väl släktskapet med vargen,man vet aldrig när nästa måltid kommer.Samtliga mina hundar har fått mat på bestämda tider 1 eller 2 ggr/dag.Matglada hundar som äter upp allt i matskålen är nog det vanligaste
Citera
2018-10-09, 18:43
Medlem
AA_Swedens avatar
Tar hand om en golden retriver som jag tror skulle kunna sluka en mindre älg om han fick chansen.
Ger torrfoder i vatten med en matskål för hetsätare: https://sadelmakarna.com/hund/matskalar/matskal-for-hetsatare/
Detta gör att hans ät-tid ökat från 10 till 12 sekunder
Citera
2018-10-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Tar hand om en golden retriver som jag tror skulle kunna sluka en mindre älg om han fick chansen.
Ger torrfoder i vatten med en matskål för hetsätare: https://sadelmakarna.com/hund/matskalar/matskal-for-hetsatare/
Detta gör att hans ät-tid ökat från 10 till 12 sekunder
Man kan hitta på olika pyssel så att det tar lite tid för hunden att äta och den får jobba lite också. Är hunden inte destruktiv så kan man pytsa ned torrfoder i en petflaska så att hunden får rulla runt och försöka tippa upp den så maten halkar ut. Fungerar naturligtvis inte om hunden bara tuggar sönder flaskan. Man kan sprida ut matbitarna på gräsmattan utanför. Dela upp maten i småportioner som man ställer i skålar man gömmer runt om i huset osv.
Citera
2018-10-09, 19:02
Medlem
Har till mina senaste två hundar, alltid haft torrfoder framme, och sedan får hon en portion med tillagad mat en gång om dagen, ja jag köper inte färdig hundmat, utan köper kött, eller köttfärs, kokar eller steker det utan kryddor, blandar i bland i lite grädde och grönsaker, och blandar allt med ris, sen portionsförpackar jag maten. under 100 kr och jag har en portion färskmat om dagen i 1-2 månader.
Citera
2018-10-10, 00:54
Medlem
Fanndiss avatar
Det varierar mycket mellan olika hundsorter (samt i viss mån hundens uppfostran också).
Ett som jag vet är att labradorer saknar mättnadskänsla. Så till dessa måste man dosera maten portionsvis. Ställer man fram en proppfull jätteskål med mat åt en labrador äter den tills den ligger i paltkoma.
Hur det ser ut med olika hundtyper går nog att läsa sig till på nätet.
Egentligen jäkligt synd om labradorer och andra hundar som lider av samma problem. Tänk att äta så maten står upp i halsen och ändå vara konstant hungrig...

Katter däremot brukar, vad jag vet, alltid kunna vara självgående när det gäller mat, dvs man stället fram en stor skål och den äter när den själv känner att det behövs. Funkar väl iofs bäst med torrfoder som inte blir dåligt i värme.
Senast redigerad av Fanndis 2018-10-10 kl. 00:56.
Citera
2018-10-10, 02:46
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har mat framme nästan hela dagen, min hund äter en eller två gånger annars är det inte så intressant och så har vi kört sedan hon var 8 veckor. Beror såklart mycket på vilken ras det är, min är en aussie.
Samma här - det finns alltid mat i skålen. Min går och äter när han vill, skulle tippa på att han får i sig ca 1,5 deciliter torrfoder om dagen. Han får också lite av vår mat, om vi äter sådant som han kan äta. T.ex nån liten kycklingbit eller slicka av moset från tallriken.

Kan inte se att något av alternativen är fel - om du har t.ex en labrador så ska du ju inte fylla upp matskålen när den är slut. Men det skadar ju inte att ha en full matskål när du har en hund som själv kan reglera hur mycket den äter.
Citera
2018-10-10, 02:56
Medlem
Varierade med min beroende på hans aptit men jag är positiv till att djuren ska ha fri tillgång till mat så länge de inte hetsäter. Jag har en katt som gör det ibland men fri tillgång tar bort problemet. Jag tycker dessutom att det är fjantigt att snöa in på att djuren absolut inte får ha ett gram för mycket underhudsfett. Så länge inte husdjuren blir feta pga oförmåga till reglering, kan de gott och väl få äta när de vill och få lite extra gott då och då. Våra husdjur är tama och lever med oss, äter själv när jag vill ha något och tycker det är en rättighet gällande alla levande varelser under mitt tak.
Citera
2018-10-10, 03:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Tjena tjena.

Har funderat på hur människor ger mat till sina (vuxna) hundar:

Vissa ger hunden mat kanske 2, 3 gånger om dagen, som om den vore nån jävla svältfånge, varpå hunden hetsäter allt på några sekunder.

Vissa låter matskålen stå framme hela dagen, som om hunden vore en jävla katt, varpå hunden går och knaprar på nån bit torrfoder då och då.

Vad är egentligen bäst för hunden?

Hur ger ni era hundar mat och varför på det sättet?

Väntar spänt på att höra er expertis!

Jag har haft hundar i cirka 30 år, dock inte de senaste åren. Men hundar är personligheter, "individer" precis som människor är. Vissa hundar klarar av att ha matskålen framme/full "dygnet runt", andra hundar klarar inte detta. Jämför lite ungefär som att släppa in folk på ett Systembolag/låsa in folk på ett Systembolag: För många skulle dessa undra i skallarna "när kommer jag bli utsläppt", andra tänker mer på "hinner jag dricka upp all sprit innan jag blir påkommen och åker fast/spriten tar slut"...

Lite så funkar hundar också, faktiskt rätt mycket, vovvar är rätt mänskliga..
När jag hade hund, fick mina hundar mat morgon och kväll. (Foder ska man nog säga, det heter foder när det rör djur). Faktiskt hemlagat foder, mest bestående av bortstyckat kött ("sega bitar") antingen ifrån gården, alternativt från matlagningen. Detta glufsade hundarna i sig med stor aptit.
Mådde jättebra.

På den tiden, fick man lämna sina hundar ensamma, får man tydligen inte i dagens Sverige, hundar ska tydligen skrivas in på "hunddagis" när husse och matte är på jobbet, men då var mina hundar "ensamma" cirka sex timmar per arbetsdag. Alltid tillgång till vatten, alltid en skål torrfoder i form av "Frolic", om någon minns "Frolic", men aldrig ensamma särskilt länge. (Max sex timmar då, sällan det var så länge, oftast kortare).

Hundarna gillade Frolic, men de åt aldrig särskilt mycket av torrfodret när vi var på jobbet. De åt Frolic bara ibland, och oftast fick jag slänga torrfodret när det blev för torrt. (Glöm att försöka kompostera torrfoder, för mycket konserveringsmedel i torrfoder tydligen)...

Nåja, Köttslamsorna/matresterna, ibland råa, ibland kokta/stekta mumsade de i sig gladare än Edward Blom vid julbordet två gånger om dagen. Mina hundar uppnådde minst en livslängd på 140-150% av förväntad livslängd enligt Sv. Kennelklubbens "förväntade livslängd" för respektive ras. (En hund 200%).

-Något måste jag alltså ha gjort rätt...
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-10 kl. 03:33. Anledning: fixade typo
Citera
2018-10-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Vad är det som påverkar hur hunden äter? Har hört att hundar saknar mättnadskänsla, stämmer det? Varför äter vissa hundar så in i helvete?

Läste på ett annat forum där en berättade att den gav hunden mat en gång om dagen för att hunden skulle vara mer intresserad av godis vid träning. Låter sanslöst. Men det kanske är bra att göra så?

Valpar rekommenderas att matas flera gånger om dagen för att deras blodsocker ska hållas på en jämn nivå. Teoretiskt borde blodsockernivåerna även vara balanserade vid fri tillgång till mat, om hunden kan hantera det och äter regelbundet. Men borde inte hunden, teoretiskt, bli trött om den bara får mat en, två gånger om dagen?

Vet att vissa som håller på med extremsporter med hundar

Matar väldigt ojämt
Typ väldigt mycket 1-2 dagar i veckan och lite smått bara de andra dagar

Bygger på nån teori på att hundar är vargar i grunden och för dem är set "naturligt" att verkligen äta så mycket de kan när de kan

Jag gör lite så med min terrier för annars lämnar han mycket mat på morgonen
Citera
2018-10-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Samma här - det finns alltid mat i skålen. Min går och äter när han vill, skulle tippa på att han får i sig ca 1,5 deciliter torrfoder om dagen. Han får också lite av vår mat, om vi äter sådant som han kan äta. T.ex nån liten kycklingbit eller slicka av moset från tallriken.

Kan inte se att något av alternativen är fel - om du har t.ex en labrador så ska du ju inte fylla upp matskålen när den är slut. Men det skadar ju inte att ha en full matskål när du har en hund som själv kan reglera hur mycket den äter.

Min labrador fick upp skafferiet och torrmat tunnan när hon övernatta hos en bekant

De trodde hon dött när hon låg där däst på kvällen efter att ha ätit många många portioner

Likadan ville hon ha mat nästa morgon
Citera
2018-10-18, 23:41
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Min labrador fick upp skafferiet och torrmat tunnan när hon övernatta hos en bekant

De trodde hon dött när hon låg där däst på kvällen efter att ha ätit många många portioner

Likadan ville hon ha mat nästa morgon
Vad bra att det gick bra, en av mina bekanta fick avliva sin labrador efter att hon hade förätit sig
Citera
2018-10-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Vad bra att det gick bra, en av mina bekanta fick avliva sin labrador efter att hon hade förätit sig

Det är nåt speciellt med labbar

Min har ätit en massa knas och bara ett läserkoppel och majskolv krävde vet vård
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in