2018-10-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jag tror att det är ett väldigt bra val. Det är en modern- och spännande utbildning, det handlar inte heller om långa utmattande marscher som traditionella jägare gör osv. Det är givetvis en tuff utbildning, men det är inte på många sätt samma sak som genuina jägarförband (idag främst FJS och AJB, KJ gör något helt annat som de också är väldigt bra på)

Även om de nu kallas delvis för jägare så tycker jag nog inte att man ska lägga allt för mycket krut i det. Ungefär som att de forna fältjägarna inte heller var några "jägare". Men skit nu i allt detta om jägare hit och jägare dit. Det är en bra och prestigefylld utbildning

Som sagt, jag tror att det sannolikt är en av de mer givande utbildningarna som finns (om man tänker sig det området). Du har gjort ett gott val.

Sen om man nu MÅSTE jämföra utbildningarna så är det faktiskt så att de skiljer sig väldigt mycket åt. Fallskärmsjägare låter ju säkert jättetufft osv, och visst är utbildningen tuff. Men sen när det kommer till tjänsten är den väl inte direkt "rolig". Samma sak med AJB. Jäkligt mycket handlar om långa marscher, vara utomhus i oerhört långa perioder i absolut alla former av väder. Mycket olika former av spaning = förbaskat viktigt men skittråkigt att ligga och glo på ett område i vad som känns som en evighet.

KJ är mer action, mer betonat på kortvariga intensiva insatser. Väldigt lite gemensamt med klassiska jägarförband (som ovan nämnda). Fysiskt tufft, men på ett helt annat sätt.

Flygbasjägare är nog mer "rolig" tjänst, precis som K3 (tänker på 31:a lätta bataljonen) i mitt tycke också är en roligare tjänst än t ex. AJB och FJS.

Men vet du vad ungefär vad flygbasjägarna gör under sin utbildningstid? Inte kunnat hitta vad dem exakt tränar. Fått höra dem åker mycket helikopter och liknande, men det gör väl alla jägare?
Citera
2018-10-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Men vet du vad ungefär vad flygbasjägarna gör under sin utbildningstid? Inte kunnat hitta vad dem exakt tränar. Fått höra dem åker mycket helikopter och liknande, men det gör väl alla jägare?

Förbandets uppgifter:
Citat:
- Inhämtning innebär att ytövervaka områden för att skydda flyg- och helikopterbaser genom stridsmetoderna genomsök och spaning - för att lokalisera, identifiera, dokumentera och oskadliggöra hot. Inhämtning bedrivs genom spaning och samverkan för att inhämta information och förhindra säkerhetshotande verksamhet. Förbandet kan med hund spåra upp personer som vill verka mot flygstridskrafterna eller anläggningar men även innästla, lokalisera och inhämta väsentlig information om exempelvis platser för tillfälliga flygbaser.
- Undsättning (Personnel Recovery) innebär att hämta hem både civil och militär personal - men även känslig material. Uppgiften löses över hela konfliktskalan (ej gisslanfritagning) och i alla typer av miljöer med hjälp av hund. Metoder som används är exempelvis SAR (Search And Rescue) eller CSAR (Combat Search And Rescue).
- Flygsäkring innebär bevakning med hund och skydd av både flygplan, helikoptrar, besättningar och last med hög hotbild. Även under själva flygtransporten framförallt med helikopter eller transportflygplan kan personal, materiel och besättning vid exempelvis en nödlandning skyddas. De hot som kan förekomma är rena attacker eller sabotage på marken i samband med lastning och lossning.

På GU lär du bedriva den första uppgiften. Mycket o-plats, långa och tunga förflyttningar, strid, förföljning med hund osv.
FBJ åker mer hkp än andra förband pga undsättningsuppgiften, hur prioriterad den är idag givet FMs fokus mot nationellt försvar, och om det ens utbildas på den under GU vet jag inte. De nuddar kanske vid de andra uppgifterna under GU, men antagligen så kommer du in på undsättning och flygsäkring ordentligt när du jobbar på förbandet.
Sök och se, bra förband med hög kvalitet på personalen. Intressanta uppgifter dessutom.
Senast redigerad av StorAlbatross 2018-10-18 kl. 20:39.
Citera
2018-10-18, 20:59
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Val och val.. Visst är det fränt att säga till någon att man var flygbasjägare. Men att gjort lumpen som militärpolis är också lite fränt!

Jag tror bestämt att militärpolis har större befogenheter än vanlig polis? Så era möjlighet att bossa är närmast oändliga!

Med det sagt bör man vara varlig med sin befattning.Givetvis är det så!

Militärpoliser har knappast mer befogenheter. Dom verkar främst inom Försvarsmakten och vid försvarets objekt.
Citera
2018-10-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00

Citat:
Ursprungligen postat av StorAlbatross
Förbandets uppgifter:

På GU lär du bedriva den första uppgiften. Mycket o-plats, långa och tunga förflyttningar, strid, förföljning med hund osv.
FBJ åker mer hkp än andra förband pga undsättningsuppgiften, hur prioriterad den är idag givet FMs fokus mot nationellt försvar, och om det ens utbildas på den under GU vet jag inte. De nuddar kanske vid de andra uppgifterna under GU, men antagligen så kommer du in på undsättning och flygsäkring ordentligt när du jobbar på förbandet.
Sök och se, bra förband med hög kvalitet på personalen. Intressanta uppgifter dessutom.

Se hela citatet, det här är ett jättebra svar och täcker ganska precist vad de arbetar med för uppgifter.

Sen kan du nog generellt sett glömma mycket av det där med "åka helikopter" om du tänker på jägartjänst. AJB får säkerligen någon enstaka gång då och då använda sig av helikoptrar, mer vanligt hos FJS och mycket ovanligt hos KJ.

Det är som sagt en STOR skillnad på genuin jägartjänst som främst kanske AJB och FJS utöver och andra tjänster som har ordet "jägare" i sig.

Vill man åka runt i helikoptrar osv. skulle jag nog söka mig till Flygbasjägare eller som soldat vid 31:a bataljonen vid K3. Båda tjänsterna är nog "roligare" än traditionella jägartjänster. Inget illa menat mot t ex. K3 och Flygbasjägarna, men det är definitivt mer "kärvt" att vara jägare vid FJS och AJB. Det har ingenting med "tuffhet" och andra idiotiska jämförelser att göra utan det är så det ser ut. De har väldigt olika uppgifter.

Med kul menar jag att det är mer strid och "action" vid K3 och Flygbasjägarna än hos AJB och FJS. Jag tillhör själv den sistnämnda kategorin, det är därför jag med säkerhet kan säga som det är utan att vinkla det hela.
Citera
2018-10-19, 15:54
Medlem
longbow4ys avatar
De kom trea i tävlingarna i Fort Benning

plus att de vann Iron man

Länk:
https://www.facebook.com/USArmyISC/?__tn__=kC-R&eid=ARAY0Bcpk1FNjdDS1PC76lZqmZT9SY3XcIcYPDjONGai _YM0l0NMjD5Pfg9N6MYaaMoWcqQdDah0Tpd6&hc_ref=ARTytF 4Txd6jjGjjdDpW-U9eyMMSQWBBg3gVLKDOyycFHdKeLMZMWqM-2stbzqzBa0g&fref=nf&__xts__%5B0%5D=68.ARAt2KRN57KE EP9l0hJCgnUtXJR8b0i7ybFuGLun96Bn9_F-sNFj7ocXkpelcMAdv48BLjV8vsBFoAocUz e1--HhxRiU4MMDyJftnZBgcWHpVNMizX9ntZM6wWu20uDCLjexEAUa ZQaye4dJbB36T-eoUxGtSajp36puOVhy6OFX8zNR7KpX3U LTOVYFSxoWrQSaL_SGNHQ
Citera
2018-10-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Länk:
https://www.facebook.com/USArmyISC/?__tn__=kC-R&eid=ARAY0Bcpk1FNjdDS1PC76lZqmZT9SY3XcIcYPDjONGai _YM0l0NMjD5Pfg9N6MYaaMoWcqQdDah0Tpd6&hc_ref=ARTytF 4Txd6jjGjjdDpW-U9eyMMSQWBBg3gVLKDOyycFHdKeLMZMWqM-2stbzqzBa0g&fref=nf&__xts__%5B0%5D=68.ARAt2KRN57KE EP9l0hJCgnUtXJR8b0i7ybFuGLun96Bn9_F-sNFj7ocXkpelcMAdv48BLjV8vsBFoAocUz e1--HhxRiU4MMDyJftnZBgcWHpVNMizX9ntZM6wWu20uDCLjexEAUa ZQaye4dJbB36T-eoUxGtSajp36puOVhy6OFX8zNR7KpX3U LTOVYFSxoWrQSaL_SGNHQ

Ah såg det. Väldigt imponerande!
Citera
2018-10-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Se hela citatet, det här är ett jättebra svar och täcker ganska precist vad de arbetar med för uppgifter.

Sen kan du nog generellt sett glömma mycket av det där med "åka helikopter" om du tänker på jägartjänst. AJB får säkerligen någon enstaka gång då och då använda sig av helikoptrar, mer vanligt hos FJS och mycket ovanligt hos KJ.

Det är som sagt en STOR skillnad på genuin jägartjänst som främst kanske AJB och FJS utöver och andra tjänster som har ordet "jägare" i sig.

Vill man åka runt i helikoptrar osv. skulle jag nog söka mig till Flygbasjägare eller som soldat vid 31:a bataljonen vid K3. Båda tjänsterna är nog "roligare" än traditionella jägartjänster. Inget illa menat mot t ex. K3 och Flygbasjägarna, men det är definitivt mer "kärvt" att vara jägare vid FJS och AJB. Det har ingenting med "tuffhet" och andra idiotiska jämförelser att göra utan det är så det ser ut. De har väldigt olika uppgifter.

Med kul menar jag att det är mer strid och "action" vid K3 och Flygbasjägarna än hos AJB och FJS. Jag tillhör själv den sistnämnda kategorin, det är därför jag med säkerhet kan säga som det är utan att vinkla det hela.

Menar du att det är mer kärvt att vara FBJ eller från K3 än att vara jägare vid FJS eller AJB, eller vice versa? Och du är alltså själv Fallskärmsjägare?
Citera
2019-06-05, 11:58
Medlem
Finns det möjlighet till MP utbildning i flygbasjägarns?
Citera
2019-06-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plehantar

Vill du gå MP-utbildningen och jobba på säkförband så är 13.säkbat ett bättre val.
Citera
2019-06-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Länk:
Att de vann iron man. Rent spontant känns det som om di svenske borde vara vassa på orientering internationellt sett.
Citera
2019-06-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plehantar

Det är en 10veckorskurs, alla som kan övertala sin chef kan gå den. Gissar dock att chansen är mindre på FBJ än ex. säkförband.

I annat är det bra grabbar som jobbar där.
Citera
2019-06-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Det är en 10veckorskurs, alla som kan övertala sin chef kan gå den. Gissar dock att chansen är mindre på FBJ än ex. säkförband.
Är väl mer för att "förordnas" som MP? 6 månader vill jag minnas, men kan ha fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in