2018-10-17, 15:47
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så du menar att akuten har ca 10 stycken anställda vars enda syfte är fylla på basprodukter, tvätta sängkläder och rätta till kuddar? Jag misstänker snarare att sjukvården är väldigt ineffektiv och där allt hänger på att ex en ensam läkare är den enda som får fatta beslut och då sitter alla och väntar på att han/hon har tid innan någon får göra något. Minns att det sätt en 90 årig tant i väntrummet med blod i hela ansiktet en gång och 5 timmar senare när vi var på väg därifrån så satt hon kvar lika blodig. Där kan man ju tycka att någon enkelt bara kan tvätta av såret och sy eller lägga på något plåster och skicka hem stackarn istället för att sitta där en massa timmar mitt i natten

Ja, dom flesta är väldigt ineffektiva.

När jag var på akuten så satt det en riktigt nerblodat farbror. Hela ansiktet var riktigt blodigt.

Inte ens tvätta rent gjorde dom.

Istället satt dom och masserade varandra i båset framför sina jävla datorer som om dom befann sig någon annanstans än på akuten.
Citera
2018-10-17, 20:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Empati. Knappast! Finns otroligt många inom vården som inte besitter någon vidare empatisk förmåga.
Här diskuteras skillnaden mellan någon i vården och någon som till exempel murar eller har något annat arbete där man inte arbetar med människors liv. I det senare fallet är ångesten sannolikt mindre om man slarvade lite i kanten än i det förra fallet om någon dog och du undrar om du gjorde något fel.
Citera
2018-10-17, 20:31
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vill börja med och säga att jag inte vill låta respektlös eller nedsättande gentemot er. Ni har min fulla respekt för den utbildning ni kämpat er igenom och det viktiga arbete ni gör i en tuff miljö med underbemanning med mera. Men jag satt där inne på akuten i 8 timmar idag med bröstsmärtor och det slog mig hur många läkare som vandrade lugnt fram och tillbaka, skojade med varandra, satt vid datorn, allt medan vi satt i ett väntrum jag och andra sökande i flera timmar och väntade. Jag menar visst det ska prioriteras och så, men som sagt dessa läkare såg inte så upptagna ut. Jag har tagit ekg på vårdcentral tidigare och då får man svaret direkt. Fattar inte vad som ska ta 3-4 timmar på akuten för att få fram svar? Är det man gör framför datorn så viktigt att man inte har en minut över för att åtminstone adressera patienter om hur lång tid det tar eller vad som händer, eller bara säga att proverna är bra åk hem (som dem sa till mig). Så jävla upptaget såg det ju inte ut att vara att man inte skulle kunna fått det besked jag fick på minuten eller så tidigare. Märkte också att vissa som kom senare än mig fick gå före, och det kan ju knappast varit för att dem måste prioriteras av hälsoskäl då dem stack direkt efter läkarbesöket.

Det här var första gången jag var på akuten, och den sista. Jag är helt seriös när jag säger att jag hellre dör än att utsätta mig själv för den tortyren igen.

Vill också återigen poängtera att det inte är min mening att låta nedsättande eller respektlös, är bara intresserad vad som tar sån tid, när det ser ut att vara ganska lugnt framför datorn eller när ni vandrar i lugnt tempo fram och tillbaka.

Ibland kan det vara så att det finns flaskhalsar i systemet. Det finns patienter på alla britsar där man kan undersöka för att de väntar på att få komma ifrån akuten, på någon utredning, etc. Det händer mig ganska ofta att jag rullar tummarna när jag är på akuten av den anledning att det inte finns plats för undersökning. Det räcker ju inte med provsvar. Jag behöver ju prata med dig också, du kan ju ha en sjukdom som inte visar sig i proverna t ex. Vissa prover behöver man också vänta ett tag innan man tar då de kan släpa efter. Bäst är att arbeta på natten, då har man större kontroll över alla flaskhalsar.
Citera
2018-10-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
På akuten så väntar man ofta på läkare som är upptagna med ännu akutare fall. De du såg lomma fram och tillbaka var antagligen inte läkare utan sjuksköterskor/undersköterskor. Det är brist på läkare i sverige och de som jobbar prioriterar hela tiden. Det kan ofta vara långa köer till röntgen och dess resultat. Akuten är sällan nåt som går fort men när man kommer därifrån har man fått hjälp. Lätt värt att hänga där istället för hemma när behoven uppstår, även om det är tråkigt som sjutton.

Man önskar ofta att du kunde hålla käft här på FB. För du snackar mycket om saker du inte vet något om. Men det är nog för mycket önskat.

Problemet är inte brist på läkare eller personal. Problemet är brist på bra arbetsförhållande. Därför personal hellre går till bemanningsföretag. Då slipper man också alla extrauppgifter som man måste göra som anställd. Tänker inte fördjupa mig mer i hur det fungerar. Men du har noll koll.

Och du behöver inte alltid rycka ut som vit riddare på Flashback för försvara välfärden och att den är fantastiskt. Särskilt när du inte vet vad du pratar om. Ibland kan det vara bra och hålla käft....... som i musik. En paus är lika mycket värd som en not.
Citera
2018-10-17, 21:16
Medlem
Som tidigare sagt utnyttjar många akuten. Och ungjävlar som snackar skit för lite uppmärksamhet (själv varit denna). Även fast jag principiellt är emot det önskar jag en avgift på någon tusing för vård på akuten.
Citera
2018-10-17, 21:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Man önskar ofta att du kunde hålla käft här på FB. För du snackar mycket om saker du inte vet något om. Men det är nog för mycket önskat.

Problemet är inte brist på läkare eller personal. Problemet är brist på bra arbetsförhållande. Därför personal hellre går till bemanningsföretag. Då slipper man också alla extrauppgifter som man måste göra som anställd. Tänker inte fördjupa mig mer i hur det fungerar. Men du har noll koll.

Och du behöver inte alltid rycka ut som vit riddare på Flashback för försvara välfärden och att den är fantastiskt. Särskilt när du inte vet vad du pratar om. Ibland kan det vara bra och hålla käft....... som i musik. En paus är lika mycket värd som en not.
Fast det låter inte riktigt som du har koll heller. Saknas det läkare så är det läkarbrist, oavsett vad orsaken är.
Citera
2018-10-18, 07:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Som tidigare sagt utnyttjar många akuten. Och ungjävlar som snackar skit för lite uppmärksamhet (själv varit denna). Även fast jag principiellt är emot det önskar jag en avgift på någon tusing för vård på akuten.

Vem åker frivilligt till akuten för att sitta där i flera timmar på en kass stol? Majoriteten åker väl dit för att de är sjuka eller har ont och att vårdcentraler är stängda. Det är mycket möjligt att man kan vänta tills vårdcentralen öppnar när man har brutit armen(ej akut) men de flesta skulle nog åka på akuten ändå för att få hjälp pga smärtan.
Citera
2018-10-18, 07:31
De har säkert fullt upp.
Tycker dock att vi borde ha det som i Danmark. Där ringer man innan och uppger sina symptom, och får sedan en tid när de beräknas kunna ta emot en. Viss väntetid kan förekomma ändå, men inte alls som här.
De riktigt akuta fallen kommer in med ambulans.
Citera
2018-10-18, 08:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vem åker frivilligt till akuten för att sitta där i flera timmar på en kass stol?

Ganska många människor faktiskt. Dom jag känner som jobbat på akuten har kunnat berätta om mängder av simulanter och ensamma stackare som återkommer gång på gång. Inte för att jag tror att dessa utgör någon hög procent av besökarna, men dom finns där definitivt.
Citera
2018-10-18, 19:19
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Har släkt i usa är inte så dyrt som du hävdar. Det är några tusen i månaden för en normal försäkring och det är en försäkring som täcker flera personer. Dessutom är skatten lägre och lönerna högre (en indirekt effekt av låg skatt) så för vanligt folk med jobb blir det en vinst affär.

Priset för en privat sjukförsäkring beror på din ålder och ditt fysiska skick. Är du 20 bast och genomfrisk så är den billig, är du 70 med en stor ölmage så kostar den tio gånger mer än vad du har råd med.
Citera
2018-10-18, 20:11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
De har säkert fullt upp.
Tycker dock att vi borde ha det som i Danmark. Där ringer man innan och uppger sina symptom, och får sedan en tid när de beräknas kunna ta emot en. Viss väntetid kan förekomma ändå, men inte alls som här.
De riktigt akuta fallen kommer in med ambulans.

Vilket toppensystem. Skulle ju vara en dröm om de införde det här. Du menar verkligen att de stora akuterna har det systemet?
Citera
2018-10-18, 20:18
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut

Har inte sett många ungjävlar på akuten. (Du menar att du själv varit en ungjävel som snackat skit på akuten för att få uppmärksamhet? Begrep inte ditt inlägg.) Det är däremot fullt av gamlingar. För min del har jag inte sett att det skulle vara många invandrare på akuten heller (som det talas om att det skulle vara), men detta är bara en tillfällig, subjektiv iakttagelse från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in