2018-10-18, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du, wishfulthinking, att du vet att det var SD som gav henne namnet eller beskriver du en av dina teorier?

""”Cyklat förbi med tjatig vän, tillika entusiastisk cachare, hängde med in i skogen och blev den som hittade den - min första! Samma kväll hade han skapat mitt konto.”"
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=be818492-dfd7-4fd5-a5b6-62738d3a9d61
https://www.flashback.org/sp64225597

Det var vad jag hittade nu.
GilGilsson vet nog mer. Men jag har något diffust minne av att det var SD som gav henne namnet. Tyvärr är ju minnet ofta så att det "drar förhastade slutsatser" av sig självt. Dvs av texten ovan, drar man snabbt slutsatsen att han gav henne namnet också.

Så hoppas på att någon hittar något svar i frågan.
Citera
2018-10-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Bra fråga. Kanske värd att reda ut innan det blir en trådsanning.

Jag lägger f ö ingen direkt vikt vid detta nicks betydelse då det blir oerhört spekulativt utan kontext.

Notera att LW hade detta nick även i sociala medier såsom Twitter och Instagram. Detta skulle jag iaf säga pekade på att hon kan ha valt det själv redan eller funnit det odramatiskt i all enkelhet. Någon som ids kan ju kolla hur gamla hennes sociala medie-konton är om man antar att hon hetat samma där hela tiden (det går ju byta men få gör det). På Twitter skriver hon i sin bio att hon geocachar soft. Min spekulation är att hon redan kallat sig för Pocahontas pga utseendemässiga likheter och sedan haft en slöskön attityd inledningsvis till geocaching varvid tillägget blev ”soft”.

Ordet ”soft” på slang i vardagsbruk betyder för LWs generation lr/möjligen för de några år yngre än henne, snarare ”schysst” än ”mjuk”. Tror inte vi ska lägga så stor vikt i någon slags underkastelseteori baserat på ett osäkert prefix tillkomst.

Jag är annars mer nyfiken på MVs uttalande om att polisen jobbar efter att mordet var planerat.

Samt ifall HD hade alibi eller inte den 14 maj då nu jobbalibi verkar kunna räknas bort?

Och så vill jag gärna höra er geocachare utveckla för oss mugglare vad LWs och SDs ev cacher vid polisernas nyare avsökningar på andra sidan motorvägen kan betyda. På vilket sätt skulle dessa cacher eller loggar ha relevans för mordet på LW? Finns det något som tyder på att hon sprang dit mitt i paketinslagningen?
Det här med att det var SD som "döpte" LW skrevs tidigt i tråden... sanning eller ej...?
Citera
2018-10-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är Du som har klagat på mitt inlägg... jag har gjort en pudel och skrivit "ev mördare"!

Mitt samvete är rent...

I tråden diskuteras vem som är ev mördare och ev varför... SD ligger på 1:a plats än så länge hos mig.

Du försöker få in att LW är en svag kvinna för att hon inte ändrat sitt nick i geo-kretsar... varför?
Ärligt talat förstår jag inte varför du inte bara rakt av gick in och strök ditt inlägg. Som jag skrev, så hade jag i så fall raderat mina och ingen större skada hade då hunnit ske.

(det fetade)
Nej.
Jag har inte minsta orsak till att försöka förkrympa en mördad trebarnsmamma. Jag försöker få en så klar bild som det bara går av denna aktiva och levnadsglada kvinna.
Jag vill inte göra henne svag, men vi har ju alla våra svagare sidor, alldeles oavsett hur habila vi är i yrkes- och famljelivet. Att få en så hel bild av LW innebär inte att elakt behöva värdera hennes tillkortakommanden.

Kanske bäst att jag ger dig ett exempel? Ett exempel där du inte behöver tro att det handlar om personen LW.
Säg att en random kvinna hittas mördad och Polisen tidigt misstänker att det är ett ex som dödat henne. Kvinnans liv visar vid kartläggning till en början inget anmärkningsvärt, utan hon framstår som helt blank vad gäller umgänge, beteende etc.
Exet förblir huvudmisstänkt ända tills det framkommer att den mördade kvinnan under en längre tid anonymt på ett välkänt/ökänt skvallerforum uttryckt starkt hat mot chilenare. Det visar sig att hennes identitet blivit avslöjad. Tror du inte att Polisen då även skulle börja intressera sig för populationen chilenare som ev innehållande en gärningsperson?
Om inte en mördad persons hela personlighet kartläggs, så kan vederbörandes okända, mindre smickrande (typ svaga) sidor hämma en bred och förutsättningslös utredning.
Säger jag.
Citera
2018-10-18, 09:51
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
""”Cyklat förbi med tjatig vän, tillika entusiastisk cachare, hängde med in i skogen och blev den som hittade den - min första! Samma kväll hade han skapat mitt konto.”"
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=be818492-dfd7-4fd5-a5b6-62738d3a9d61

GilGilsson vet nog mer. Men jag har något diffust minne av att det var SD som gav henne namnet. Tyvärr är ju minnet ofta så att det "drar förhastade slutsatser" av sig självt. Dvs av texten ovan, drar man snabbt slutsatsen att han gav henne namnet också.

Tack! Det var detta jag drog mig till minnes också. Att det angavs att SD skapat kontot inte att det i det inlägget iaf angavs att han explicit valt ett eget nick till henne.

Nu kikade jag på LWs twitterhistorik och det kontot hade hon drygt ett år redan innan hon började geocacha. De flesta byter ej nick på Twitter för igenkänning så om LW är som de flesta så har hon haft nicket Softpocahontas längre än det egna geocachingkontot.

Sedan så låter jag det vara osagt om hon umgåtts med SD innan geocachingen och ändå fått smeknamnet av honom. Har ingen aning. Och som sagt, soft, behöver inte förstås som mjuk utan snarare schysst skulle iaf jag tolka det som. Känns f ö svårt att dra stora slutsatser av i avsaknad av mer kontext. Kanske 18carat eller Sh.Holmes som kände LW vet?
Citera
2018-10-18, 10:02
Medlem
Citat:
Kanske det säger mer om SD än LW?

Möjligt att hon inte brydde sig särskilt mycket, iaf så mycket att hon protesterade kanske inte ville argumentera för en sådan mindre viktig sak. Kanske kände hon att han väldigt gärna ville ge henne det här nicket.

Lite mer kränkande kan det vara för HD. Nicket har en "bottenklang" som borde få HD att ha sina aningar.

Att han väljer ett nick till henne kan ju vara på hennes förslag, att hon inte vet normerna i geocaching.

Men det klingar lite som att SD herre på täppan här. Inte bara i geocaching utan över LW?

I början av en relation, vilken den än är, kanske man blir glad och hedrad över att någon gärna vill att man ska vara med, är intresserad av en och att man kanske inte vill vara alltför avspisande eller direkt börja med att "sätta gränser", utan låter småsaker "slinka" förbi.
Kanske blev LW också lite intresserad av SD och kanske inte hade så mycket emot det? Man kan ju faktiskt tolka namnet som en "flört"?
(det fetade)
Som du skriver, så går också mina tankar.

Jag försöker, med utgångspunkt i vad jag hittills fått veta om LW, att ställa mig i hennes skor, gå fram till en spegel och fråga spegelbilden: "Vem är du?"
Citera
2018-10-18, 10:04
Medlem
MV har tidigare skrivit om att utredningen påstår att mordet på LW var planerat. Detta påstående är anmärkningsvärt och har passerat tråden utan några större diskussioner kring detta påstående.
Utredningen har en MT och om MV uppgifter stämmer (tveksam) så är arbetshypotesen "planerat mord". För att komma till denna slutsats så MÅSTE det finnas starka indicier, någon form av teknisk bevisning, vittnesuppgifter, konkreta utpekanden mot den MT eller ett "mordvapen".
Anledningen till min tveksamhet gällande MV uppgifter om ett planerat mord beror i första hand på den enkla anledningen - MT är varken anhållen eller häktad.

Det finns m.a.o. motstridiga uppgifter i tråden jämte medias uttalanden om fallet. Jag menar att utredningen har en teori om gärning och GM, men inga konkreta bevis just nu som kan konstatera hur det hela gått till. De har de facto inte ens bevisning som håller för en häktning.

Ett planerat mord?
Citera
2018-10-18, 10:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Fast att skapa kontot är inte riktigt samma som att få äran att namnge det?
Hur som haver ett präktigt icke-ämne
Citera
2018-10-18, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag ska göra ett försök att ta tråden till kärnpunkten - Mordet på LW.

Allt och mer där till har analyserats på SD och HD. Polisen har under 5 månader inte kommit i mål. Deras uttalanden väcker lite tveksamheter om dom kommit framåt, känns det som. Viss tröst finns i uttalandena med.
Triggers för SD är: Tappar HD mer konkret med hennes flytt ut ur huset. Kanske tappar LW. Rökutvecklingen hemma. Massa saker händer runt honom vid denna tid.

När jag tänkte igenom alla detaljer igen, så har jag svårt att släppa villan närmast MP. Rätta mig nu om jag misstolkat nått, men det är en (f.d) polis som varit anmäld som bor där? Var det inte dessutom som så att LW lockade med en granne längs gatan att geocacha någon gång?
Självklart borde han vara kontrollerad och allt, men en polis har väl bättre kunskap än allmänheten hur man ska både dölja ett brott och ha ett tillräckligt bra alibi?!

Har även svårt att inte fokusera på ML, där tidskedjan är nästa för bra, hem på söndagen efter 14dagar i USA, geocachar på måndagen, hinner då mer eller mindre exakt hem till LW. Det går verkligen hand i hand.
Starkt motiv tycker jag mig skönja med, starkare än SD faktiskt.

Sedan har vi random som ligger och skvalpar.

Fakta: Avbrutna chattandet, dörr öppen, ev.blodspår, 150m bort till mordplatsen och dom utdragna skriken.
Även om jag känner att det finns väldigt många triggers för SD att begå mordet, så känns inte tillvägagångssättet och mordet som SD.

Alla som ropar "Ja med andra är ju kontrollerade". Ja, säkert. Men inte lika hårt kollade som SD och han har dom inte knutit till mordet än....

Nej HD sökte inte ledigt 3 månader innan.!
HD sjukanmälde sig 14Maj.
Tagga ner så aggressiv du är 😳
Citera
2018-10-18, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fast att skapa kontot är inte riktigt samma som att få äran att namnge det?
Hur som haver ett präktigt icke-ämne

Jag kanske var otydlig.
Det var det jag menade, att det inte alls är säkert att han gav henne namnet.

Viss betydelse kan det ha, även om den kanske inte är så stor ,om det är han som ger henne nicket.

Det kan hinta om att SD är intresserad av henne på mer än en kompisnivå, att han inte drar sig för att visa det offentligt och att han är den som sätter tonen.

Men som sagt.
Vi vet inte premisserna och hur nicket kom till (just nu).

Så detta är ju bara spekulationer på en spekulation
Citera
2018-10-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag ska göra ett försök att ta tråden till kärnpunkten - Mordet på LW.

Allt och mer där till har analyserats på SD och HD. Polisen har under 5 månader inte kommit i mål. Deras uttalanden väcker lite tveksamheter om dom kommit framåt, känns det som. Viss tröst finns i uttalandena med.
Triggers för SD är: Tappar HD mer konkret med hennes flytt ut ur huset. Kanske tappar LW. Rökutvecklingen hemma. Massa saker händer runt honom vid denna tid.

När jag tänkte igenom alla detaljer igen, så har jag svårt att släppa villan närmast MP. Rätta mig nu om jag misstolkat nått, men det är en (f.d) polis som varit anmäld som bor där? Var det inte dessutom som så att LW lockade med en granne längs gatan att geocacha någon gång?
Självklart borde han vara kontrollerad och allt, men en polis har väl bättre kunskap än allmänheten hur man ska både dölja ett brott och ha ett tillräckligt bra alibi?!

Har även svårt att inte fokusera på ML, där tidskedjan är nästa för bra, hem på söndagen efter 14dagar i USA, geocachar på måndagen, hinner då mer eller mindre exakt hem till LW. Det går verkligen hand i hand.
Starkt motiv tycker jag mig skönja med, starkare än SD faktiskt.

Sedan har vi random som ligger och skvalpar.

Fakta: Avbrutna chattandet, dörr öppen, ev.blodspår, 150m bort till mordplatsen och dom utdragna skriken.
Även om jag känner att det finns väldigt många triggers för SD att begå mordet, så känns inte tillvägagångssättet och mordet som SD.

Alla som ropar "Ja med andra är ju kontrollerade". Ja, säkert. Men inte lika hårt kollade som SD och han har dom inte knutit till mordet än....
Ja, många "triggers" som Du skriver... hur tycker Du att ett mord av SD skulle se ut (vad gäller tillvägagångssättet")?
Citera
2018-10-18, 10:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet vi nu plötsligt att SD är den som mördat LW?!

Du sprider indirekta anklagelser mot en odömd privatperson, det förstår du kanske nu när jag påpekar det?
Tänker du fortsätta på det viset?

Har du plötsligt axlat rollen som nån självutnämnd trådpolis eller moderator?

Detta är Flashback. Det är ett fritt forum. Var och en är i sin fulla rätt att utrycka sina tankar och åsikter här på forumet. Bara att gilla läget.

Du är inte trådens regissör. Låt oss skribenter spekulera bäst vi vill. Vi behöver inte dina pekpinnar. Tycker du att tongångarna är för härda så får du väl låta bli att läsa.

OnT
Vi vill (förutom GM) alla att mordet på LW ska lösas. Än så länge, trots alla åtgärder som polis/åklagare satt in, så finns det ändå bara en MGM. Och det är Stefan Davidsson. Skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström. Jag för min del är helt övertygad om att de har rätt man.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-10-18 kl. 11:09.
Citera
2018-10-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, många "triggers" som Du skriver... hur tycker Du att ett mord av SD skulle se ut (vad gäller tillvägagångssättet")?

Jag ser inte honom som mördare.... så lite partiskt blir svaret.
Attacken pågick så pass länge. Ena sidan hos mig tänker att det är känslosamt. Att mördaren inte visste varken ut eller in vad hen skulle göra. Men skriken och dom skador hen redan tillfogat gör att hen avslutar det.

Kan vara SD som blivit hotad av LW att avslöja allt. Detta skall ”pratas” igenom och han ger henne ett slag. Hon bara skrattar och säger att nu är det kört, att hans resa till USA och försök att lappa ihop med HD är körda. Han kan aldrig prata sig ur detta.

Han inser detta och denna gång betydligt hårdare. Hon inser att hon gått för långt med honom och börjar skrika, först i mindre utsträckning. Då slår SD för att tysta och detta blir då rena hjärtslitande skrik, när hon blir så pass rädd. Han slår och slår.

Det som talar emot detta är just DNA och avsaknad av skador på händerna.
Tillhygge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in