2018-10-06, 22:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vet du hur de blivit kvitt skiten? Har de penicillinat bort den eller? Jag har ny läkartid den 18e oktober... Jag hoppas jag får penicillin eller antibiotika, för att utrota den här pesten ur mitt system.

Bara i ett fall skrevs ut antibiotika pga mycket arg patient. I de andra fallen tyckte läkaren antibiotikaresistens bla bla, och lät dem gå med infektionen, några är inne på vecka 4-5.
Citera
2018-10-07, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Bara i ett fall skrevs ut antibiotika pga mycket arg patient. I de andra fallen tyckte läkaren antibiotikaresistens bla bla, och lät dem gå med infektionen, några är inne på vecka 4-5.

Det var intressant att höra... Att det är fler som haft den här skiten i över en månad. Jag ska kräva antibiotika vid min nästa läkartid om en tio dagar. Visst bör man vara varsam och snål med antibiotika, men mitt liv ligger fan i ruiner just nu... Tack för att du stannar i tråden.
Citera
2018-10-07, 17:19
Medlem
Ständig snuva kan vara allergi. Hade själv snuva 11 månader om året och förstod inte varför. Tills den dagen man konstaterade att jag hade allergi. Så symtomen kan verka vara en sak men är i själva verket något annat!
Citera
2018-10-07, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ständig snuva kan vara allergi. Hade själv snuva 11 månader om året och förstod inte varför. Tills den dagen man konstaterade att jag hade allergi. Så symtomen kan verka vara en sak men är i själva verket något annat!

Jo samma här, är pollenallergiker så är snuvig jävligt ofta till följd.

Förresten, det finns säkert fler på forumet som drabbats av denna mardrömsförkylning som hemsöker Sverige som ett spöke nu. Skriv av er, dela era erfarenheter. Förkylda i alla länder, förena eder!
Citera
2018-10-07, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Ja precis, jag tog mitt liv och hälsa för givet tills den dag jag inte kunde gå upp ur sängen vid 22års ålder och hade en värk som inte var likt något jag någonsin kännt förut i hela kroppen dagligen hela tiden vad jag än gjorde, tills jag ändrade på jätte mycket och stärkte mitt immunförsvar då blev jag lite bättre men är långt ifrån att bli helt frisk och vet fortfarande inte om jag någonsin kommer att bli det, att inse att ens liv kanske är över innan det ens börjat vid 22års ålder var väldigt tufft men jag insåg tillslut att jag inte kommer få någon hjälp av läkare eller någon annan utan måste göra allting själv och försöka hjälpa mig själv på det sätt jag kan och det gjorde jag och fick resultat och jobbar fortfarande varje dag på det.

Alltså jag tror att detta har med din diet att göra, du säger att du tränar men du äter ensidigt och dåligt därav kommer du tillslut oavsett vad du gör få brister då kroppen använder mer näringsämnen vid t.ex. träning och aktivtet och då måste du äta mer och bättre för att kompensera för detta, dessutom så när du blev sjuk så användes t.ex. mer magnesium och så för att hjälpa dig bli frisk och så därav kan detta bara vara ett sammanträffande och du fick helt enkelt en brist du märker av under denna sjukdom.

Jag tror faktiskt inte du har borrelia då du inte ens varit på områden där fästingar finns och även om du skulle råkat få en enstaka fästing på något vis så är chansen liten att denna ens hade borrelia och du hade troligen upplevt fler symptom än trötthet isåfall.

Jag hoppas att allting löser sig för dig, jag tror det du måste fokusera på nu är vad du själv kan göra och göra det, se till att fixa dieten, sömnen, stressen om denna finns och se hur det går men du kan givetvis fortsätta söka vård på vårdcentralen om du vill men jag hade stannat borta från läkemedel och antibiotika i nuläget då du bara upplever trötthet då detta kan ge dig andra besvär. Det är inte logiskt att ge samma läkemedel till alla människor som har olika fel i kroppen bara för dem har liknande symptom när dessa människor kan ha HELT olika fel i kroppen.

Starkt av dig att ta saken i egna händer. Beundransvärt. Jag har i alla fall börjat med att följa ditt råd med att skaffa rå ekologisk kakao (det fanns att köpa i butik i Göteborg), druckit det i två dagar nu. Jag tänker fortsätta med det och hoppas att det lönar sig, i väntan på dagen för min inbokade läkartid.
Citera
2018-10-08, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Jag läste nu genom google att antibiotika inte hjälper mot förkylningar, eftersom förkylningar är virus-, inte bakterieorsakat. Hur fasen ska man då få bort en sådan här förkylning? Fattar inte vad fan i helvete man råkat ut för. Jag står inte ut längre.
Citera
2018-10-08, 01:51
Medlem
Nä antiobiotika biter bara på bakterier så det är meningslöst mot virus. Då är det antivirala medel vi snackar om.

Testa att dra i dig lite histamin. Kan kännas bättre mot förkylning typ t.ex 20mg(2st) Loratadin tabletter. Sen dra i dig Lite alvedon + ipren. Koffein tabletter finns på apoteket. Tyckerr själv dem ändå fungerar någorlunda. En tablett ska motsvara en kopp kaffe.
Citera
2018-10-08, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Nä antiobiotika biter bara på bakterier så det är meningslöst mot virus. Då är det antivirala medel vi snackar om.

Testa att dra i dig lite histamin. Kan kännas bättre mot förkylning typ t.ex 20mg(2st) Loratadin tabletter. Sen dra i dig Lite alvedon + ipren. Koffein tabletter finns på apoteket. Tyckerr själv dem ändå fungerar någorlunda. En tablett ska motsvara en kopp kaffe.

Fattar inte i så fall varför neuron-drones polare/bekant hade fått antibiotika utskrivet för den här förkylningen eller infektionen.
Citera
2018-10-08, 10:56
Medlem
Citat:
Fattar inte i så fall varför neuron-drones polare/bekant hade fått antibiotika utskrivet för den här förkylningen eller infektionen.
Jag har samma problem som du, får varenda förkylning som jag råkar komma i kontakt med och det sitter i så länge att jag inte vet vad som är början på en ny förkylning eller om det är samma som innan...har kronisk migrän också så blir trött av det också.
Mivitotal är jättebra, men kör med extra B-vitaminer och magnesium också. Ta Nasonex varje dag, och skölj gärna näsa och ögon med koksalt en gång om dagen om du kan. Jag har en nässköljskanna och brukar koka upp vatten med vattenkokare. Blanda 2 kryddmått salt, en deciliter kokt vatten och en deciliter kallt vatten. Sen doppar du en bomullsrondell i vattnet och trycker ut det i ögat - ta en ren bomullsrondell till andra ögat. Resten av vattnet sköljer du näsan med.

Skriv gärna hur det gick för dig längre fram, kanske kommer man fram till något hos läkaren?!
Citera
2018-10-08, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har samma problem som du, får varenda förkylning som jag råkar komma i kontakt med och det sitter i så länge att jag inte vet vad som är början på en ny förkylning eller om det är samma som innan...har kronisk migrän också så blir trött av det också.
Mivitotal är jättebra, men kör med extra B-vitaminer och magnesium också. Ta Nasonex varje dag, och skölj gärna näsa och ögon med koksalt en gång om dagen om du kan. Jag har en nässköljskanna och brukar koka upp vatten med vattenkokare. Blanda 2 kryddmått salt, en deciliter kokt vatten och en deciliter kallt vatten. Sen doppar du en bomullsrondell i vattnet och trycker ut det i ögat - ta en ren bomullsrondell till andra ögat. Resten av vattnet sköljer du näsan med.

Skriv gärna hur det gick för dig längre fram, kanske kommer man fram till något hos läkaren?!

Tack, ska pröva dessa ting...

Jag känner mig för övrigt ganska hoppfull nu. Efter ett förtvivlat samtal med vårdcentralen gav de mig en tidigare länartid, imorgon... Så lyfter min blick uppåt och ber till den himmelske Fadern där ovan att jag får antibiotika och att skiten hjälper mig att rena mig från denna pest imorgon. Deo gratias...
Citera
2018-10-08, 14:53
Medlem
Citat:
Det var intressant att höra... Att det är fler som haft den här skiten i över en månad. Jag ska kräva antibiotika vid min nästa läkartid om en tio dagar. Visst bör man vara varsam och snål med antibiotika, men mitt liv ligger fan i ruiner just nu... Tack för att du stannar i tråden.

Om du varit sjuk i mer än en månad är det per definition inte en förkylning eftersom dessa går över på 1 vecka. Och ev. är man lite hängig 1 vecka utöver det.

Snarare nåt liknande:

- Mycoplasma
- TWAR
- C. Pneumonie

Syns inte på CRP, men vanlig SR/sänka kan ge utslag i vissa fall. Prov finns för antikroppar, går bra att bota med antibiotika men vården skiter för det mesta i det.

https://svenska.yle.fi/artikel/2011/03/17/mykoplasmalunginflammation
Citera
2018-10-08, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om du varit sjuk i mer än en månad är det per definition inte en förkylning eftersom dessa går över på 1 vecka. Och ev. är man lite hängig 1 vecka utöver det.

Snarare nåt liknande:

- Mycoplasma
- TWAR
- C. Pneumonie

Syns inte på CRP, men vanlig SR/sänka kan ge utslag i vissa fall. Prov finns för antikroppar, går bra att bota med antibiotika men vården skiter för det mesta i det.

https://svenska.yle.fi/artikel/2011/03/17/mykoplasmalunginflammation

Tack för infon. Det verkar gå att bota. Bara jag får reda på vad tusan det är jag har råkat på, och att det finns läkemedel som med all säkerhet kan få bort det, så känns det lite tryggare. Sänkan gav inte utslag i alla fall, de tog blodprover senast jag var hos läkaren. Vet inte riktigt vad antikroppar är (är medicinsk analfabet), men jag antar att de inte tar prover för det. Vad kan de ta för prover på mic för att kolla om jag har den här mycoplasman, är det prov för antikroppar? Ska väl nämna det imon då, fast läkaren vet väl redan vad som bör kollas... eller inte. Vet inte varför de inte kollade det senast. Jobbigt det är att inte kunna ett skit om sådant här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in