Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 13:05
  #13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Kan det vara Kennel M*njarinn hundarna kommer ifrån?

http://www.m*njarinn.se/

*e
Hur kom du fram till just den kenneln?


Var in och reagerade lite på "Valpsidan".
Tik eller hane?
Många tingar en tikvalp utan att ha tänkt igenom beslutet.
Om du inte ska ha hunden till avel så satsa på en bra hane.
Varför?
De är vackrare, friskare, Jämnare i humöret, alltid i bättre päls...

Jag har haft flera tikar av olika raser och aldrig tagit valpar. (har även haft flera hanar)
Nog kan hundar vara olika mellan könen och att det finns för och nackdelar men att tikarna enbart ska vara till avel låter ju helt galet.
Det lär ju va långt ifrån alla som köper en tik som har uppfödning, och alla ska inte heller hålla på med det men här låter de ju som att man försöker skapa avel med alla tikar.
Såg även att en av hundarna som hade omhändertagits hade haft 5 kullar. Är väl olika mellan raser men det brukar ju finnas en gräns på hur många kullar man tar på en tik. De raser jag haft har haft en gräns på 3 st så 5 tycker jag låter mycket.

Edit. Såg nu att rasen kan ha 5 kullar, enligt SKK.
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-10-15 kl. 13:20.
Citera
2018-10-16, 06:33
  #14
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Har du ens läst Länsstyrelsens beskrivning av hundarnas hälsoproblem? Det är främst tandhygienen som behöver åtgärdas, och tandhygienen får SKK inte information om från uppfödarna.

Om DET stod det inte "enligt uppgift", sannolikt beroende på att de fynden hittades av länsstyrelsens egen veterinär som undersökte hundarna vid omhändertagandet. Så vad har DET med saken att göra?
Även om det inte har med själva omhändertagandet att göra så tycker jag fortfarande det är lustigt att länsstyrelsen inte gitter kontrollera dessa uppgifter, speciellt då det är relativt lätt för dem att göra det samt att det kan ha relevans vid försäljningen. Tillfälliga hälsoproblem går att åtgärda. Medfödda egenskaper... näää.
Sen är hela historien tragisk.
Citera
2018-10-16, 09:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Om DET stod det inte "enligt uppgift"

Nej, och? Din fråga var varför uppfödaren inte registrerat hälsoproblemen, och jag svarade då att det bara är vissa hälsoproblem som ska registreras hos SKK. Eller var menar du att de annars skulle ha registrerats?
Citera
2018-10-17, 06:59
  #16
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nej, och? Din fråga var varför uppfödaren inte registrerat hälsoproblemen, och jag svarade då att det bara är vissa hälsoproblem som ska registreras hos SKK. Eller var menar du att de annars skulle ha registrerats?


Nu står det ju att informationen uppdateras fortlöpande och värdering pågår (vilket vad jag såg inte stod i den ursprungliga texten) vilket svarar min initiala fråga, så den har jag svar på, men....
Nu tjafsar du bara, du fattar ju helt uppenbart inte vad SKKs kontrollprogram innebär. Och resultaten har inget med själva omhändertagandet att göra då det är flera år tillbaka, men det kan påverka värdet av hundarna (eftersom det säger en del om deras medfödda egenskaper) och iom det kan ha relevans för försäljningen.
Citera
2018-10-17, 08:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Nu tjafsar du bara, du fattar ju helt uppenbart inte vad SKKs kontrollprogram innebär.

Och du har uppenbarligen ingen lust att tala om det för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback