2018-10-16, 07:03
  #2821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
jämfört med ordbajseri liknar det här ett skenande tarmsläpp..
Tack du bekräftar vad jag skrev om min insikt och du om utsikten från dina toalettbesök. Vi kan se det precis hur som helst och mentalsjukdom eller religion passar bra.

Jag brukar skriva faktabaserat att vi alla bara är mobila skitfabriker om du inte upplever din inre rymd så du är nog på rätt spår i din värld av yttre konsekvens. I den inre världens finns bara nu, nu, nu och inte ens en skitig mening om varken orsak eller verkan får plats där.

Jag böjer mej och du har rätt men likväl har du fel! Paradoxer är som krig, sex och livet Det tar aldrig slut men försöka duger väl sa Bill och släppte av en rökare när Bull ville ha sin korv rökt av tant Greta som kokat den. Hoppas ni inte svälter ihjäl på era "prataomdet" möten. Dax för en färsk apelsin från trädgården...
Citera
2018-10-16, 07:41
  #2822
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tack du bekräftar vad jag skrev om min insikt och du om utsikten från dina toalettbesök. Vi kan se det precis hur som helst och mentalsjukdom eller religion passar bra.

Jag brukar skriva faktabaserat att vi alla bara är mobila skitfabriker om du inte upplever din inre rymd så du är nog på rätt spår i din värld av yttre konsekvens. I den inre världens finns bara nu, nu, nu och inte ens en skitig mening om varken orsak eller verkan får plats där.

Jag böjer mej och du har rätt men likväl har du fel! Paradoxer är som krig, sex och livet Det tar aldrig slut men försöka duger väl sa Bill och släppte av en rökare när Bull ville ha sin korv rökt av tant Greta som kokat den. Hoppas ni inte svälter ihjäl på era "prataomdet" möten. Dax för en färsk apelsin från trädgården...

nu gjorde du mig mållös...😄👍
Citera
2018-10-16, 07:43
  #2823
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Toalettpoesi behöver inte vara fy och skam alltid.. dock är de ovan beskrivna besöken inte särskilt djupsinniga.

Inte för att allt utanför toalett därmed är djupsinnigt, nej.. men.. denna analfixerade genväg till ett i egentlig mening seriöst ämne, som fått en enl. mig sjukt felaktig rubrik eller klumpig till max!

Betyder inte, att man inte kan associera religion eller existensen att vara en KONFLIKT.

Den gudstroende människan omhuldar en konflikt, på redan vilande konflikt.

Att födas är konfliktfyllt, att successivt under mognaden få insyn, insikter, aha-upplevelser och förhoppningsvis kunskaper, förändrar inte den ursprungliga konflikten om "varför är jag här"

Värre är det med "varför är vi här" - när religion eller religiösa sällskap och till slut större folksamlingar eller hela nationer av människor börjar missionera gud , då har det alltid och kommer alltid att uppstå krig, när man försöker statuera "sanningarna" som varje religion genomsyras av, och vill stå oemotsagda, blunda för andra förslag om hur-det-är och vilja få samhällen att ANPASSA SIG utifrån den inre religiösa konflikten.

Jag vill nog inte kalla det en mentalsjukdom, men att slå knut på sig själv.

Att inte ens kunna ta livet för vad det är, utan nödvändigtvis behöva vända sig emot livskonceptet precis som det är, för att leta, grubbla och försjunka sig i något externt, som ingen levande på denna planet äger vetskap om, men förhöja det och sedan glorifiera det och därefter anklaga, skylla och förminska alla dem som inte.. beter sig flyktigt eller ägnar sig åt MENTRAL FLYKT.

Sedan finns det de facto, så kallat djupt religiosa människor som för längesedan lever i mentalt limbo och inte längre kan relatera till livet på "normalt sätt" , eftersom sådana individer anser, att den tilltänkta sanningen är sannaren än livet självt med allt vad liv och livsbestånd heter.

Det finns visst det ganska förvridna religiosa idéer där mänskliga individen är upphovsmakaren till de skruvade relationerna som uppstått, uppstår och kommer fortsätta uppstå och i sämsta fall leda till infekterade konflikter ur något som hade mått bäst att enbart stå kvar som en konflikt för den som BÄR på grundlösa livssvar och märkliga föreställningar.

Att föreställa sig något är alltså! per se inte sjukt - men att förminska det uppenbart sanna, för att få plats och vilja bre ut någonting fullständigt overifierat utifrån låt säga aspirerande på MAKT.. är välkänt!

Inte riktigt så kontroversielllt som vissa känsliga individer i tråden försöker härföra.. att inte vilja kännas vid att XX förlorar sig live väl för djupt för sitt bästa.. är väl ok att kunna säga, men guuu nåde!!! att betrakta den som sjuk/förvriden/vilsen/ eller.. i behov av seriös hjälp utifrån vilsefarelsen att inte längre kunna interagera med dem som inte "respekterar" alla de "svar" som den troende håller fö sant och helst vill se som samhällsfunktionella (när det inte är så)

Det är ju långt ifrån alla religiösa tokstollerier som anses vara livsdugliga att fungera för alla... men så ses inte vidskeplighet som normalt att förhålla sig som måttstock, däremot har det varit fullt legio att förr i tiden hänvisa till vad som idag kallas religion, men utgjordes av renodlad vidskepelse..

andar, röster, oidentifierade väsen/änglar.. diffusa ("subtilt exklusiva") tecken.. och vad är tecken för den ene och är det tecken för den andre?

Vilken respekt har man för språk... kan det subtila ha enbart tilltänkts liksom en usel hypotes eller önsketänkande, eller finns verifiering?

Och nej, att önsketänka går tyvärr inte under klassifiering mentalsjukdom.

Det finns dock, lite väl många som identifierar sig som religiösa, som samtidigt uppvisar rätt sjuka beteenden och dessa kan vara kopiöst rigida, långt utöver det s.k vanliga.

Men som religiös själv, utlöses nog försvaret helt reflexmässigt.. t.o.m å alla andras vägnar...inget nytt.

gud är ju så helig såå............... man vill ha kvar makten. /
Citera
2018-10-16, 12:10
  #2824
Medlem
Oj härligt, det där var en zen koan som även fick mej skönt mållös. Provade först med att låta google ge ett förslag till mening men strömmen gick i mina primitiva trakter så jag började istället läsa som det var tänkt väl? En zen koans syfte är just att få tyst på chattret ovanför näsan och tack det fungerade bra efter andra läsningen!

Både inmatning och utmatning är viktigt så att sann religion skall få plats och att dessemellan göra en utrensning, fabriksåterställning har räddad många från att sjunka in i en förlamande mentalsjukdom instängda i toatemplet, tror jag. Det ena behöver alltså inte utesluta det andra och så lever Livet med och i mej vidare vad jag kan se och bådeoch attityden är både friskt idiotsäker och sannt religiöst utan gränser. Allt väl därute bokom kullarna i norr!
Citera
2018-10-16, 12:32
  #2825
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
testa att vägra betala nästa elräkning,
och försök sen argumentera med inkassobolaget att du uppfattat ord som "ska/avsikt/mening/förbinda" etc, i elavtalet som luddiga och duffusa..

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Irrelevant retorik]

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
nej,
en relevant illustration

Irrelevante allegorier är bl.a. också en del av kategorin irrelevant retorik.
Citera
2018-10-16, 12:32
  #2826
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Toalettpoesi behöver inte vara fy och skam alltid.. dock är de ovan beskrivna besöken inte särskilt djupsinniga.

Inte för att allt utanför toalett därmed är djupsinnigt, nej.. men.. denna analfixerade genväg till ett i egentlig mening seriöst ämne, som fått en enl. mig sjukt felaktig rubrik eller klumpig till max!

Betyder inte, att man inte kan associera religion eller existensen att vara en KONFLIKT.

Den gudstroende människan omhuldar en konflikt, på redan vilande konflikt.

Att födas är konfliktfyllt, att successivt under mognaden få insyn, insikter, aha-upplevelser och förhoppningsvis kunskaper, förändrar inte den ursprungliga konflikten om "varför är jag här"

Värre är det med "varför är vi här" - när religion eller religiösa sällskap och till slut större folksamlingar eller hela nationer av människor börjar missionera gud , då har det alltid och kommer alltid att uppstå krig, när man försöker statuera "sanningarna" som varje religion genomsyras av, och vill stå oemotsagda, blunda för andra förslag om hur-det-är och vilja få samhällen att ANPASSA SIG utifrån den inre religiösa konflikten.

Jag vill nog inte kalla det en mentalsjukdom, men att slå knut på sig själv.

Att inte ens kunna ta livet för vad det är, utan nödvändigtvis behöva vända sig emot livskonceptet precis som det är, för att leta, grubbla och försjunka sig i något externt, som ingen levande på denna planet äger vetskap om, men förhöja det och sedan glorifiera det och därefter anklaga, skylla och förminska alla dem som inte.. beter sig flyktigt eller ägnar sig åt MENTRAL FLYKT.

Sedan finns det de facto, så kallat djupt religiosa människor som för längesedan lever i mentalt limbo och inte längre kan relatera till livet på "normalt sätt" , eftersom sådana individer anser, att den tilltänkta sanningen är sannaren än livet självt med allt vad liv och livsbestånd heter.

Det finns visst det ganska förvridna religiosa idéer där mänskliga individen är upphovsmakaren till de skruvade relationerna som uppstått, uppstår och kommer fortsätta uppstå och i sämsta fall leda till infekterade konflikter ur något som hade mått bäst att enbart stå kvar som en konflikt för den som BÄR på grundlösa livssvar och märkliga föreställningar.

Att föreställa sig något är alltså! per se inte sjukt - men att förminska det uppenbart sanna, för att få plats och vilja bre ut någonting fullständigt overifierat utifrån låt säga aspirerande på MAKT.. är välkänt!

Inte riktigt så kontroversielllt som vissa känsliga individer i tråden försöker härföra.. att inte vilja kännas vid att XX förlorar sig live väl för djupt för sitt bästa.. är väl ok att kunna säga, men guuu nåde!!! att betrakta den som sjuk/förvriden/vilsen/ eller.. i behov av seriös hjälp utifrån vilsefarelsen att inte längre kunna interagera med dem som inte "respekterar" alla de "svar" som den troende håller fö sant och helst vill se som samhällsfunktionella (när det inte är så)

Det är ju långt ifrån alla religiösa tokstollerier som anses vara livsdugliga att fungera för alla... men så ses inte vidskeplighet som normalt att förhålla sig som måttstock, däremot har det varit fullt legio att förr i tiden hänvisa till vad som idag kallas religion, men utgjordes av renodlad vidskepelse..

andar, röster, oidentifierade väsen/änglar.. diffusa ("subtilt exklusiva") tecken.. och vad är tecken för den ene och är det tecken för den andre?

Vilken respekt har man för språk... kan det subtila ha enbart tilltänkts liksom en usel hypotes eller önsketänkande, eller finns verifiering?

Och nej, att önsketänka går tyvärr inte under klassifiering mentalsjukdom.

Det finns dock, lite väl många som identifierar sig som religiösa, som samtidigt uppvisar rätt sjuka beteenden och dessa kan vara kopiöst rigida, långt utöver det s.k vanliga.

Men som religiös själv, utlöses nog försvaret helt reflexmässigt.. t.o.m å alla andras vägnar...inget nytt.

gud är ju så helig såå............... man vill ha kvar makten. /

ålrajt,
klockrent..
så det korta, binära svaret på trådrubrikspåståendet vore...?
Citera
2018-10-16, 12:37
  #2827
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del: Vilka rationella belägg har pådyvlande tro/teism/religion?

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
belägg för/till att vadå..?

Som min fråga klart säger: Vilka belägg för pådyvlande tro/teism/religion?

HAR du verkligen avancerade förståelses-problemer, eller är din dumfråga-taktik bara retorisk?
Citera
2018-10-16, 12:47
  #2828
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som min fråga klart säger: Vilka belägg för pådyvlande tro/teism/religion?

HAR du verkligen avancerade förståelses-problemer, eller är din dumfråga-taktik bara retorisk?

nja..
jag har bara svårt att uppfatta frågan eftersom satsbyggnaden verkar ofullständig;

>>Som min fråga klart säger: Vilka belägg för pådyvlande tro/teism/religion?

korrigera eller omformulera gärna
Citera
2018-10-16, 12:48
  #2829
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Irrelevante allegorier är bl.a. också en del av kategorin irrelevant retorik.

får beklaga att du inte förmå se relevansen..
Citera
2018-10-16, 12:51
  #2830
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
självklart kan man tillskriva ett oavsiktligt objekts (tex livet), eller händelses tillkomst (tex olycka), vilken "mening" som helst i efterhand,


Citat:
men då är det i själva verket en efterkonstruktion

Vilket precis är det som tro/teism/religion gör (d.v.s. efterrationaliserar) vilket dock inte kan ses som en invasion (~en pådyvling) av individens frihet eller en invasion (~pådyvling) av faktaplanhalvans kunskap och/eller procedurer, ...

... OM tron/teismen/religionen stannar på trosplanhalvan utan att tillgripa fysiska fysiska eller psykologiska tvångsmedel och/eller inte försöker deformera/förvränga nutida, västlig akademisk vetenskap eller rationell filosofi och/eller inte användar retorik/demagogi.
Citera
2018-10-16, 12:59
  #2831
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket precis är det som tro/teism/religion gör (d.v.s. efterrationaliserar) vilket dock inte kan ses som en invasion (~en pådyvling) av individens frihet eller en invasion (~pådyvling) av faktaplanhalvans kunskap och/eller procedurer, ...

... OM tron/teismen/religionen stannar på trosplanhalvan utan att tillgripa fysiska fysiska eller psykologiska tvångsmedel och/eller inte försöker deformera/förvränga nutida, västlig akademisk vetenskap eller rationell filosofi och/eller inte användar retorik/demagogi.

tja,
rätt bra formulerat får jag nog erkänna👍
Citera
2018-10-16, 13:00
  #2832
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns en tydlig definitions-skillnad mellan subjektiva åsikter (som t.ex. tro) och en objektiv verklighets-beskrivning.

Förstår du inte denna skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Självklart. Åsikter och fakta är olika saker. Även om fakta, eller iaf ett urval av fakta, som regel brukar användas som stöd för åsikter. Av oss allihop om allt vi har åsikter om.

Så långt är du och jag uppenbarligen överens.

Citat:
Men du svarar inte på frågan. VAD MENAR DU MED PÅDYVLANDE TEISM, utom just att det är teister som försöker övertyga andra att tro som dem?

Har du inte läst mitt tidigare svar, där jag tydligt skriver, att det inte endast är teism etc, som kan vara pådyvlande? (Eller har du bara bekvämd "glömd" detta svar?) (1)

Citat:
VARFÖR SKULLE DET VARA MENTALSJUKT att försöka övertyga andra att tänka som en själv????

Det finns en överlag tydlig skillnad mellan att informera om åsikter och att pådyvla.

Citat:
Att slira lite med fakta förekommer i många läger, även ibland med ateister när de argumenterar mot religion.

Se (1).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in