2018-10-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja mönstret känns igen, men vart tog tinna vägen? Skrämd eller utmobbad kanske.
Det var intressanta uppgifter som gav mycket. En vecka kvar till 22 oktober.
Ska bli mycket intressant och se om det ger några nyheter som kommer oss i tråden tillgodo... hoppas arbetskamraterna återkommer med nyheter!
Citera
2018-10-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ska bli mycket intressant och se om det ger några nyheter som kommer oss i tråden tillgodo... hoppas arbetskamraterna återkommer med nyheter!

Någonting som har planerats ganska så långt i förväg.

Känner en vis risk för att det som händer är att vi får långa
näsor här, just för att inget alls händer.
Citera
2018-10-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Någonting som har planerats ganska så långt i förväg.

Känner en vis risk för att det som händer är att vi får långa
näsor här, just för att inget alls händer.
Tänkte från början att det är ett datum som arbetskamraterna vet om och att det gäller HD och hur hennes framtida arbete på avdelningen ser ut... pga hennes sjukskrivningar till/från som dom berättat om. Kanske fått upp ögonen hur HD tillbringar sin tid med MGM och letandet efter burkar...
Citera
2018-10-16, 09:59
Medlem
Citat:
Tänkte från början att det är ett datum som arbetskamraterna vet om och att det gäller HD och hur hennes framtida arbete på avdelningen ser ut... pga hennes sjukskrivningar till/från som dom berättat om. Kanske fått upp ögonen hur HD tillbringar sin tid med MGM och letandet efter burkar...

Nja, något som ska ske i rättssal om jag inte alldeles missuppfattat allt.

Man kan väl säga att uppgiften levererades som hörsägen med HD som källa.
Citera
2018-10-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, något som ska ske i rättssal om jag inte alldeles missuppfattat allt.

Man kan väl säga att uppgiften levererades som hörsägen med HD som källa.
Något som ska ske i rättssal som Du skriver har jag missat... har för mig att arbetskamraterna ställde en fråga till EGT om hen kände till att något är på gång det datumet... (något som EGT inte svarat på)
Citera
2018-10-16, 10:05
Medlem
Citat:
Något som ska ske i rättssal som Du skriver har jag missat... har för mig att arbetskamraterna ställde en fråga till EGT om hen kände till att något är på gång det datumet...

Ska backa o kolla så jag inte sprider dynga här.
Citera
2018-10-16, 10:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Något som ska ske i rättssal som Du skriver har jag missat... har för mig att arbetskamraterna ställde en fråga till EGT om hen kände till att något är på gång det datumet... (något som EGT inte svarat på)

Hen svarade, men visste inte.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-10-16, 10:21
Medlem
Citat:

Det har varit på tapeten om man så säger.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Så här skrev hon:

22 OKT har HD länge sagt att rätten ska avgöra något som har med mordet att göra.

Vi får ta en promenad till rätten kanske man
får veta? Eller du eller någon annan vet?
Citera
2018-10-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
...
En viktig aspekt (tror jag):
Polisen verkar ha väldigt svårt att få in SD i sitt tidsfönster. Efter ha sprungit utmed planket så verkar polisen vilja att han sprang på gatorna direkt hem och inte in i skogen. Annars hade dom väl undersökt skogen med?
Mobilen kan han ju dumpat på morgonen.

Citat:
Ang Din viktiga aspekt... kan det vara så att det av naturlig förklaring är svårt att få fram DNA på LW i ett tidsfönster... SD kan ha träffat LW tidigare på dagen...

Citat:
Hur får du till att någon ens tänker att DNA har nått med tidsfönster att göra?

Citat:
För att det kan vara ett annat, kanske viktigare tidsfönster än det Du vill framföra...

Citat:
Utveckla hur du tänker, jag förstår inte.

Citat:
Är det Du/Ni eller jag som är under medel... läs mitt inlägg så kanske Du/Ni förstår vad jag menar...

Eftersom Tufsankatt inte vill förklara sin tanke kring ett tidsfönster vad gäller nått med DNA , så kanske någon annan begriper och kan förklara vad människan menar? Jag begriper bara inte detta!

Tidsfönstret vi diskuterar är tiden för mordet och att polisen verkar ha klockat flyktvägen av någon anledning.
Citera
2018-10-16, 11:24
Medlem
Citat:
Skriver inte inlägget som att jag bestrider, håller med det fetade och utvecklar den tanken.

Det går inte idagsläget att utesluta alternativa GM eller händelseförlopp.
Om exempelvis UW inte har alibi, tror ni att han är avskriven då?
Att polisen säger att dom bara har en misstänkt och det är det skäligen misstänkta sedan tidigare är självklart, oavsett status på deras utredning.
Förstå ramaskrien om dom skulle säga "Vi har flermisstänkta vi jobbar med"... Nä, det fungerar inte, utan dom säger det dom säger och med tillägget att dom jobbar brett.

En viktig aspekt (tror jag):
Polisen verkar ha väldigt svårt att få in SD i sitt tidsfönster. Efter ha sprungit utmed planket så verkar polisen vilja att han sprang på gatorna direkt hem och inte in i skogen. Annars hade dom väl undersökt skogen med?
Mobilen kan han ju dumpat på morgonen.

Har för mig att MV sa att tiden stämde med denna flyktväg. Var har du hört något annat?
Citera
2018-10-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Begravning?

Jag har inte en susning.
Men enligt rykte så ska det ha med TR att göra.

Tillsvidare om inget annat händer så betraktar jag det som rykte.
Citera
2018-10-16, 11:30
Medlem
Det är mycket skriverier och spekulationer kring polishundar. Polisen har patrullhundar och sökhundar. Patrullhundar används både som skydd men även jakt efter misstänkta tjuvar etc. Hunden går då efter adrenalindoften av en flyende gärningsman t ex. Det är inte sällan de jakterna misslyckas då hunden tar fel på korsande spår osv - olika grader av begåvning hos hundar också. En hel del tur! "Vanliga" patrullhundar används också vid sökinsatser av försvunna personer. Här kan det också sluta lite hursomhelst men hunden är tränad till att när den hittar människor så får den belöning, den får kampa med en trasa eller få en boll kastad till sig, det är den belöningen som hunden arbetar för!! Schäfrar som klarar gallringen till polishund är t ex föga intresserad av mat som belöning och det är inget som tränas in utan det är dess personlighet, fallenhet som avgör i första hand. Hundar som visar sig intresserade av vilt kasseras t ex. Vissa patrullhundar blir utbildade i kombitjänst, vanligast sök vapen och narkotika och kan då användas vid dessa utredningar. Generellt är arbetande schäfern en hund som kommer markera på alla främmande föremål (inte mat) om den vet att den vanligtvis får belöning för det (leka med boll, kampa), det är inte svårare än så och det funkar generellt inte så att man ger dem en bit av ett klädesplagg och sen luktar den sig fram till det. Sen finns rena specialsökhundar som kan vara schäfrar men oftast raser som retrievers eller spaniels (finns också en duktig Vorsteh vid namn Sigge googla gärna på honom) som har special sperma eller likdoft t ex. Det var t ex svenska likhundar som hittade kvarlevorna av Kim Wall.
Misstänker dock att inga specialhundar sattes in i fallet Lena, inte initialt iaf. Det var "vanliga" patrullhundar som användes för att försöka hitta en försvunnen Lena inte en mördad Lena. En "vanlig" patrullhund som också skulle ha markerat en liggande mobiltelefon, nycklar etc i terräng. Hade man haft en hund nära FP så hade den sannolikt markerat Lena oavsett vad den var tränad för enligt devisen främmande föremål men vad jag förstår så var de inte åt det hållet.

En bra hund måste också ha en bra förare som kan läsa sin hund. Finns så många parametrar varför en polisinsats inte blir lyckad, med eller utan hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in