2018-10-16, 07:58
Bannlyst
Hej,

Har ni några tankar eller åsikter om varför det bara är killar som har ett struphuvud?

Jag som amatörbiolog tror ju bestämt att det har någon biologisk bakgrund långt tillbaka i tiden. Men jag har inte än kommit varför än.
Citera
2018-10-16, 08:06
Medlem
Jellohs avatar
Det du talar om är nog adamsäpplet och inte struphuvudet i sig, det som är synligt.

Jag tror det har att göra med att under evolutionens gång har män haft andra höga läten än kvinnor. Det kan ha fyllt nån praktisk funktion eller bara haft med sexuell selektion att göra.

Fast även idag vrålar ju män och kvinnor i olika syften.
Citera
2018-10-16, 08:21
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Det du talar om är nog adamsäpplet och inte struphuvudet i sig, det som är synligt.

Jag tror det har att göra med att under evolutionens gång har män haft andra höga läten än kvinnor. Det kan ha fyllt nån praktisk funktion eller bara haft med sexuell selektion att göra.

Detta verkar rimligt. Män har varit i behov av att avskräcka andra genom sitt läte, eller varit tvungna att skrika högt för att kalla på hjälp från andra i samma stam, et cetera.
Citera
2018-10-16, 08:27
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Detta verkar rimligt. Män har varit i behov av att avskräcka andra genom sitt läte, eller varit tvungna att skrika högt för att kalla på hjälp från andra i samma stam, et cetera.

Kvinnor kan ju också låta högt för att kalla på hjälp. Sedan är det den sexuella biten, lite whiskeybas och opiatröst hjälper ofta på raggningsfronten.
Citera
2018-10-16, 08:28
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag som amatörbiolog tror ju bestämt att det har någon biologisk bakgrund långt tillbaka i tiden. Men jag har inte än kommit varför än.
Det är väl en viss ras av människor som har det. Mitt adamsäpple syns inte. Inte ett dug ser man. Men jag är inte heller någon arier och det kan säkert bero på det.
Citera
2018-10-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Har ni några tankar eller åsikter om varför det bara är killar som har ett struphuvud?

Även tjejer har struphuvuden och Adamsäpplen, det är bara det att de växer mer och blir större hos killar och därför syns mer. Utan att veta säkert tror jag inte männens struphuvud fyller någon specifik funktion, utan att det bara blivit större hos män för att mäns kroppsdelar generellt är större än kvinnors och därför syns mer.

Man kan såklart fundera på om det är så att struphuvudet blivit större hos män för att ge männen en djupare röst som på något sätt kunde varit användbart i något evolutionärt syfte, men lika sannolikt är väl att mäns djupare röster är ett resultat av ett större struphuvud pga att män som sagt rent generellt har grövre anatomi, snarare än att struphuvudets storlek fyller någon direkt evolutionär funktion.
Citera
2018-10-16, 11:19
Medlem
Skyddar så man inte blir slagen där å dör kanske.
Eller biten av ett rovdjur i halsen . Men inte aktuellt idag kanske men i begynnelsen kanske. Eller så är det att rösten blir mörkare av det så man skrämmer fienden
Citera
2018-10-16, 12:50
Bannlyst
Till och börja vill jag tacka dig. Det var adamsäpplet som jag egentligen tänkte på, och inte struphuvudet. Även om dom två lite kan sägas vara synonymer.

Dock att män skulle haft en sån biologiskt under historiens gång får stå för dig själv. Det är nog bara du som skriker på hjälp.

Här uppe i Norrland så har vi för vana att ta hand om våra egna problem i tystnad.

- - -

Med det sagt. Har ni hört talas om John Cages 4'33?

Det är ett seriöst stycke av tystnad. Jag lyssnade på det live på internet, och killen som var presentatör sa. -Nu har vi kommit till stycket alla är här för att lyssna på. John Cages 4'33.

https://www.youtube.com/watch?v=7wehyqv5tWc

Det kanske mest intressanta är att tystnaden är nedskrivet på notpapper. Och att dirigenten följer tystnaden enligt dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh

Senast redigerad av Kick88 2018-10-16 kl. 13:06.
Citera
2018-10-16, 14:29
Medlem
Europes avatar
Som redan skrivits, så är adamsäpplet egentligen bara en mer synlig del av struphuvudet. Struphuvudet växer till sig under puberteten. Det är dock inte alla män som har ett värst synligt adamsäpple och det kan synas även på kvinnor, men i genomsnitt är struphuvudet större på män. Ett stort struphuvud ger i snitt en mörkare röst (eller rättare sagt ger långa stämband det, men de är ofta längre i större struphuvuden), vilket många uppfattar som en mer manlig egenskap. Ett stort struphuvud innebär ofta - men inte alltid - ett synligare struphuvud (d.v.s. större tendens till "adamsäpple").

Sedan vet jag inte om män i högre grad har utvecklat större struphuvud därför att människor oftare lyder en mörkare röst och den uppfattas som manlig/sexuellt attraktiv för kvinnor, eller om tendensen att folk lättare lyder en mörk röst och finner den manlig är för att det redan är vanligare hos män med större struphuvuden (d.v.s. i snitt mer "adamsäpple"). Jag kan bara bjuda på spekulationer när det gäller det.

Edit: Angående att skrika högt så det hörs, så undrar jag faktiskt om inte ljusa röster bär längre, d.v.s. kvinnors och barns skrik hörs längre. Jag vill minnas att jag har läst om en sådan studie, även om jag inte vågar svära på det. Och det vore väl inte värst överraskande om kvinnors och inte minst barns röster har utvecklats så att deras rop på hjälp hörs längre? Det är i första hand barn som blir försvarade, därefter kvinnor, medan männen har ofta varit försvararna som riskerar sina liv för andra.
Senast redigerad av Europe 2018-10-16 kl. 14:37. Anledning: Edit
Citera
2018-10-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Edit: Angående att skrika högt så det hörs, så undrar jag faktiskt om inte ljusa röster bär längre, d.v.s. kvinnors och barns skrik hörs längre. Jag vill minnas att jag har läst om en sådan studie, även om jag inte vågar svära på det. Och det vore väl inte värst överraskande om kvinnors och inte minst barns röster har utvecklats så att deras rop på hjälp hörs längre? Det är i första hand barn som blir försvarade, därefter kvinnor, medan männen har ofta varit försvararna som riskerar sina liv för andra.

Låga frekvenser hörs på längre avstånd (utomhus). Orsakerna är två:
1) Ljudvågorna absorberas så småningom och omvandlas till värme (inte så mycket värme, men det var inte så mycket från början heller ...). Hur mycket som absorberas av luftens molekyler beror på frekvensen. Låga frekvenser absorberas sämre än höga frekvenser.
2) Om ljudet stöter på ett hinder så studsar höga frekvenser i större utsträckning, medan låga frekvenser i större utsträckning finner vägar runt små hinder eller sätter större hinder i svängning (vilket gör att ljudet får ny fart på andra sidan). Detta kan man uppleva inomhus när grannen spelar musik högt. Basen får väggen att vibrera så att det bildas ljudvågor på din sida av väggen medan höga frekvenser studsar tillbaka till lyssanarens rum. (Det är kanske därför man vrider upp basen när man lyssnar högt .-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in