Citat:
Ursprungligen postat av
Processen
Fick reda på idag att Neurokan kommer förmodligen inte säljas förrens om några år. Så jag plocka på mig Hypermin. I bipacksedeln står det att man bör ej ta det om man är jordnöttsalergiker. Någon som kan förklara skillnaden på Hypermin och Neurokan? Då jag är just allergisk mot jordnötter - och har aldrig haft en reaktion med Neurokan, så någon som vet mer?
http://www.fass.se/LIF/product?nplId...713&userType=2
"Innehållsdeklaration
Den aktiva substansen per tablett är 40-73 mg extrakt från Hypericum perforatum L. (johannesört) ört, motsvarande ca 0,3-1,3 g färsk eller 0,13–0,29 g torkad ört.
Övriga innehållsämnen är mikrokristallin cellulosa, majsstärkelse, polysackarid från soja (Emcosoy) och hydrogenerad bomullsfröolja (Lubritab)."
Jordnötter tillhör släktet baljväxter, som även sojabönan tillhör. En del personer kan få överkänslighetsreaktioner av sojaprotein som s.k. korsallergi, trots att man är allergisk mot jordnötter i grunden. Kikar vi snabbt på innehållsdeklarationen ser vi ovan här att en polysackarid är utvunnen från soja, här kan små mängder sojaprotein finnas kvar vilket kan ge överkänslighetsreaktioner för den känslige.