2018-10-14, 20:09
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att undvika fler missuppfattningar om detta.

Nej, det behövs inte hoppas över ett stängsel för att komma till FP från Rättarvägen. Men det är inte det som är frågan utan om man från FP kan ta sig färbi stängslet som sitter fast i planket och ta sig ner till motorvägen? Där lär finnas en stig där utefter planket på motorvägssidan. Finns den?

La upp 3 överblicksbilder igår som väldigt bra illustrerar stängslets placering (lätt att klättra över om man nu skulle vilja ta sig ut på Västerleden) och planket i relation till motorvägen. På bild 2 syns även marken på utsidan av planket (verkar inte vara mycket till stig).

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-10-14, 20:14
Medlem
sommarljums avatar
Citat:

Nej, det behövs inte hoppas över ett stängsel för att komma till FP från Rättarvägen. Men det är inte det som är frågan utan om man från FP kan ta sig färbi stängslet som sitter fast i planket och ta sig ner till motorvägen? Där lär finnas en stig där utefter planket på motorvägssidan. Finns den?

Stig vet jag inte direkt men det är bara lite vegetation plus gräs - bara att gå!
Citera
2018-10-14, 20:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nu är det så att hundar har bättre luktsinne än vi människor.
Jag är inte intresserad av att lukta på mina strumpor.
Hoppas mera på en lösning på mordet av LW med en fällande dom och rätt gärningsman dömd för detta.

Ja, det stämmer. Det är därför de används av människan för att spåra dofter.

Nej men hunden kunda ha luktat på LWs strumpor. De luktade kanske inte lika illa som dina men hunden som ju har bättre luktsinne än du kanske skulle bli nöjd ändå.

Du hade inte behövt hoppas på det nu om de som skulle ha gjort sitt jobb hade gjort det.
Citera
2018-10-14, 20:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte mer insatt än vad du är, men det var så jag fick förklarat av ID hundföraren som hjälpte mig med min katt.

Hon tog uppdraget av mig för att en ID hund behöver träna kontinuerligt för att inte bara bli skickligare utan också för att underhålla den träning de får.

Hunden och föraren är ett team. Bådas roll är lika väsentlig. Hunden tränas i att utföra sitt uppdrag, dvs söka enbart det den har tränats till. Den ska alltså inte börja lukta efter andra hundars markeringar eller distraheras av att en hare sprungit där nyligen. Föraren känner sin hund och ska dels kunna läsa hundens markeringar, men också se till att hunden gör det den ska.

Jag såg ett program på SVT (tror jag att det var? hittar det tyvärr inte nu) där en hundförare berättar om hur han tränade sin hund för blod, sperma och liklukt.

Dessa hundar kräver ju dofter som man till vardags inte har utan kräver att man får prover från olika ställen. Det var ett stort arbete bakom dessa hundars träning. Om jag inte missminner mig så måste de tränas så gott som dagligen.

Hundars kompetens tas uppenbarligen inte alltid fullt ut tillvara. De kan välja hur de luktar som vi kan välja hur vi väljer att se eller väljer tankebanor. Dvs. de resonerar med näsan som vi resonerar med syn och hörsel och tanke. Vi kan använda känsel och doft, men det är som standard ofta sekundärt eller ännu mer eftersom dessa sinnen är sidoordnade, stödjande och underutvecklade, och hela vår tillvaro sen urminnes tid är organiserad efter våra (relativa) styrkor. Känseln är väl ett sinne som är än mer uppenbart viktigt hos oss, och vår ”näsa”, men i vikande grad om vi inte i varje ögonblick är beroende att hantera och bearbeta en motsträvig natur. Handlag måste hållas levande. Det är ett språk och ett sätt att rationalisera omvärlden och förenkla och behärska den, och ett sätt att tänka. (Det är m.a.o. lite som geocaching fast med överlägsen sinnlig intelligens och minus dumskallarna.)

Jag tror att vi i en snar framtid, när vi har höghastighetståg och självgående lokaltrafikbussar också med varm tass kommer kunna överlämna stora delar av polisarbetet till hundarna. Jag skulle som det ser ut rent av kunna rekommendera Örebro för viss testverksamhet på det området. Det fanns ju en öppning på chefsnivå där nu då också. En retriever, setter eller beagle (stövare) mfl borde kunna få jobbet gjort...
Citera
2018-10-14, 21:16
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Detta vittne finns inte. Det lustiga med den trådsanningen är att postaren påstod att det påhittade vittnet hade inte känt igen SDs röst.

Så även om trådsanningen vore sann så var det inte SD. Vem kan ha intresse av att hitta på ett sånt vittne tro? Tänk, tänk.

Förövrigt så så har en dam uppgett att hon sett någon. Inte några och inte hört.

Har aldrig påstått att detta vittne har sagt att det var LW eller SD som hen hörde. Bara att vittnet hörde två personer gå mot planket och de samtalade med varandra.
Hen hörde en kvinna och en man.
Hur vet du så säkert förresten att det inte var SD vittnet hörde?
Ger du SD alibi för den aktuella tidpunkten?
Citera
2018-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Detta vittne finns inte. Det lustiga med den trådsanningen är att postaren påstod att det påhittade vittnet hade inte känt igen SDs röst.

Så även om trådsanningen vore sann så var det inte SD. Vem kan ha intresse av att hitta på ett sånt vittne tro? Tänk, tänk.

Förövrigt så så har en dam uppgett att hon sett någon. Inte några och inte hört.

Jag är rätt impad över att det verkar vara fler som varit alerta, en vanlig kväll i maj, än man skulle kunna tro.
Varför skulle det inte kunna vara MGM? Berätta mer!
Citera
2018-10-14, 21:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Skulle du kunna förklara hur du vet att detta vittne inte finns?
Citera
2018-10-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte mer insatt än vad du är, men det var så jag fick förklarat av ID hundföraren som hjälpte mig med min katt.

Hon tog uppdraget av mig för att en ID hund behöver träna kontinuerligt för att inte bara bli skickligare utan också för att underhålla den träning de får.

Hunden och föraren är ett team. Bådas roll är lika väsentlig. Hunden tränas i att utföra sitt uppdrag, dvs söka enbart det den har tränats till. Den ska alltså inte börja lukta efter andra hundars markeringar eller distraheras av att en hare sprungit där nyligen. Föraren känner sin hund och ska dels kunna läsa hundens markeringar, men också se till att hunden gör det den ska.

Jag såg ett program på SVT (tror jag att det var? hittar det tyvärr inte nu) där en hundförare berättar om hur han tränade sin hund för blod, sperma och liklukt.

Dessa hundar kräver ju dofter som man till vardags inte har utan kräver att man får prover från olika ställen. Det var ett stort arbete bakom dessa hundars träning. Om jag inte missminner mig så måste de tränas så gott som dagligen.

Tycker jag känner igen det där som Veckans Brott.

Camilla Kvartoft va med när hundarna tränade.
Citera
2018-10-14, 22:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Ja, det går att ta sig över stängslet.
Nej, det finns ingen stig utefter planket på motorvägssidan.

Edit: Flera andra hann före. Typ femma på den.
Senast redigerad av LimeTime 2018-10-14 kl. 23:05.
Citera
2018-10-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"En manlig och en kvinnlig röst på väg mot planket" har alltså rationaliserats bort på vägen?
Vem kan man lita på?
Inte alls. Varför tror du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Skulle du kunna förklara hur du vet att detta vittne inte finns?
Det där stämmer helt enkelt inte
Citera
2018-10-15, 00:21
Medlem
PeterNosters avatar
Leta i tråden själva nästa gång:

Vilket hönhus detta är. Kakakakaka.
Citera
2018-10-15, 00:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Leta i tråden själva nästa gång:

Vilket hönhus detta är. Kakakakaka.

Ja, och du kacklar högst.
Är du 5 år, eller?

Vittnet har sagt att hon har hört röster
från 2 personer.
Hon pekade inte ut den andra personen för hon kände inte
igen hans röst.
Det betyder inte att det inte kan ha varit SD.
Ge dig!
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-15 kl. 00:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in