2018-10-14, 19:10
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"En manlig och en kvinnlig röst på väg mot planket" har alltså rationaliserats bort på vägen?
Vem kan man lita på?

Skulle inte räkna bort den uppgiften alls.
Det ska finnas ett vittne som tidigt lämnade uppgifter om att hen hört en kvinna och man samtala, gåendes i riktning mot planket.
Citera
2018-10-14, 19:13
Medlem
sommarljums avatar
Gick en promenad i området förut idag. HD hemma, satt vid köksbordet.
SD däremot syntes inte till vid sitt hus.

LWs hus för övrigt inte avspärrat längre men det är säkert old news här i tråden.
Citera
2018-10-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
[/b]

[/b]

Det fetade: Visst är det så.
- Vad jag förstår så arbetade hundföraren/na korrekt givet man anser människorov (kidnappning i dagligt tal)var en korrekt rubricering. Fallet var initialt rubricerat "försvunnen person" men ändrades till människorov.

- Eftersom polisen oprofessionellt tidigt omslöts av tunnelseende så var rubriceringen människorov en formell åtgärd avsedd att ge polisen laglig tillgång till SDs bostad. Vid rubriceringen "försvunnen person" ges inte möjlighet till husrannsakan viket straffskalan för människorov automatiskt ger.

- Den olyckliga konsekvensen av rubriceringen människorov blev att insatserna med hund i direkta närområdet uteblev. En person som kidnappats söker man inte efter i det direkta närområdet. Läs "buskarna" i närheten av bostaden.

- Hade den tidiga och rimliga rubriceringen "försvunnen person" kvarstått hade med visshet BO hittats redan under hundsöket som jag förutsätter gjordes tisdagen .

- Oavsett nämda 2 rubriceringar hade liksök inte gjorts men likväl hade kroppen hittats vid rubriceringen "förvunnen person". Man behöver inte vara utredningstekniskt bevandrad för att förstå vilken möjlighet till tekniskt bevisning det gett fallet. Vill man vara hygglo, hygglo så var rubriceringen otur, som mig mer kritiskt betraktat ett fatalt missgrepp vilket både Springare och Mats Ruda instämt i.

Vid människorov tilldelas även, utöver befogenheter, extra resurser att använda t.ex. till att ta in MPS alt. (antar jag) använda mer hundsök.

Jmfr med Lisa Holm-fallet som påminner om detta så tillvida att hon först betecknades som försvunnen och kort tid efter som människorov. Hundarna fortsatte söket fram till MPS organiserats och sökrutorna tilldelats dessa, men hundförarna fanns fortfarande tillstädes (möjligen reducerad i antal). I detta fall användes inte MPS alls. Varför har aldrig framgått, så varför inte avsluta hundsöket?
Citera
2018-10-14, 19:15
Medlem
Citat:
"En manlig och en kvinnlig röst på väg mot planket" har alltså rationaliserats bort på vägen?
Vem kan man lita på?

Undrar om det var EN kvinnlig röst eller fler. Mannen borde väl gå att känna igen rätt lätt, särskilt om det var högt tonläge.
Vittneskonfrontation på rösten?
Utifrån vad vi vet hittills finns det fler än ett ÄNDA röstvittne, dalaan. Fast tveksamt om det går att känna igen en röst på sådana skrik.
Citera
2018-10-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Skulle inte räkna bort den uppgiften alls.
Det ska finnas ett vittne som tidigt lämnade uppgifter om att hen hört en kvinna och man samtala, gåendes i riktning mot planket.

Tack, ordningen är återställd!
Citera
2018-10-14, 19:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Gick en promenad i området förut idag. HD hemma, satt vid köksbordet.
SD däremot syntes inte till vid sitt hus.

LWs hus för övrigt inte avspärrat längre men det är säkert old news här i tråden.

Du tordes inte gå ner till FP och se om man kan passera stängslet och komma ut på en stig på motorvägssidan av planket bara för att SD inte var hemma. Ta med kamera nästa gång.
Citera
2018-10-14, 19:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack, ordningen är återställd!

Detta vittne finns inte. Det lustiga med den trådsanningen är att postaren påstod att det påhittade vittnet hade inte känt igen SDs röst.

Så även om trådsanningen vore sann så var det inte SD. Vem kan ha intresse av att hitta på ett sånt vittne tro? Tänk, tänk.

Förövrigt så så har en dam uppgett att hon sett någon. Inte några och inte hört.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-14 kl. 19:45.
Citera
2018-10-14, 19:44
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tordes inte gå ner till FP och se om man kan passera stängslet och komma ut på en stig på motorvägssidan av planket bara för att SD inte var hemma. Ta med kamera nästa gång.

Har varit där tidigare. Bara att runda planket, precis intill FP. Behövs absolut inga hopp över stängsel.
Citera
2018-10-14, 19:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Detta vittne finns inte. Det lustiga med den trådsanningen är att postaren påstod att det påhittade vittnet hade inte känt igen SDs röst.

Så även om trådsanningen vore sann så var det inte SD. Vem kan ha intresse av att hitta på ett sånt vittne tro? Tänk, tänk.

Förövrigt så så har en dam uppgett att hon sett någon. Inte några och inte hört.

Dessutom skulle spaningsledaren ha fått slås i järn...
Citera
2018-10-14, 19:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Även en lekman som jag förstår att en hund som tränats för att söka efter levande (eller något specifikt)också är tränad att under arbete negligera andra för hundar normalt lockande dofter såsom lik. En hund som tränats för eftersök av försvunnen person som låter sig störas av liklukt är förmodligen en misslyckad sökhund och vise versa.

- Vidare är sannolikt en narkotikahund sämre än en vanlig sällskapshund att söka mot liklukt eftersom den tränats till att negligera det. Finns säkert mer insatta som kan redogöra det betydligt bättre än en novis som mig..

Jag är inte mer insatt än vad du är, men det var så jag fick förklarat av ID hundföraren som hjälpte mig med min katt.

Hon tog uppdraget av mig för att en ID hund behöver träna kontinuerligt för att inte bara bli skickligare utan också för att underhålla den träning de får.

Hunden och föraren är ett team. Bådas roll är lika väsentlig. Hunden tränas i att utföra sitt uppdrag, dvs söka enbart det den har tränats till. Den ska alltså inte börja lukta efter andra hundars markeringar eller distraheras av att en hare sprungit där nyligen. Föraren känner sin hund och ska dels kunna läsa hundens markeringar, men också se till att hunden gör det den ska.

Jag såg ett program på SVT (tror jag att det var? hittar det tyvärr inte nu) där en hundförare berättar om hur han tränade sin hund för blod, sperma och liklukt.

Dessa hundar kräver ju dofter som man till vardags inte har utan kräver att man får prover från olika ställen. Det var ett stort arbete bakom dessa hundars träning. Om jag inte missminner mig så måste de tränas så gott som dagligen.
Citera
2018-10-14, 19:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Har varit där tidigare. Bara att runda planket, precis intill FP. Behövs absolut inga hopp över stängsel.

För att undvika fler missuppfattningar om detta.

Nej, det behövs inte hoppas över ett stängsel för att komma till FP från Rättarvägen. Men det är inte det som är frågan utan om man från FP kan ta sig färbi stängslet som sitter fast i planket och ta sig ner till motorvägen? Där lär finnas en stig där utefter planket på motorvägssidan. Finns den?
Citera
2018-10-14, 19:57
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Undrar om det var EN kvinnlig röst eller fler. Mannen borde väl gå att känna igen rätt lätt, särskilt om det var högt tonläge.

Uppgiften från MV gällde en kvinnlig och en manlig. Hen förtydligade även att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten, vilket kan uppfattas som att hon kände igen kvinnan som LW, men det är oklart.

Jag fastnade även vid att kvinnan då kallades för nyckelvittne, samt uppgiften "att man gemensamt gick dit av någon anledning utan tvång bekräftar vittnet som hör deras röster."

När polisen sedan efterlyste en äldre dam som vaknat vid midnatt och sett en person prata utanför, blev det dock tal om huruvida dessa kvinnor var en och samma eller inte (vilket jag inte tror). Tyvärr kunde MV varken bekräfta eller dementera detta vid tidpunkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in