Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Även en lekman som jag förstår att en hund som tränats för att söka efter levande (eller något specifikt)också är tränad att under arbete negligera andra för hundar normalt lockande dofter såsom lik. En hund som tränats för eftersök av försvunnen person som låter sig störas av liklukt är förmodligen en misslyckad sökhund och vise versa.
- Vidare är sannolikt en narkotikahund sämre än en vanlig sällskapshund att söka mot liklukt eftersom den tränats till att negligera det. Finns säkert mer insatta som kan redogöra det betydligt bättre än en novis som mig..
Jag är inte mer insatt än vad du är, men det var så jag fick förklarat av ID hundföraren som hjälpte mig med min katt.
Hon tog uppdraget av mig för att en ID hund behöver träna kontinuerligt för att inte bara bli skickligare utan också för att underhålla den träning de får.
Hunden och föraren är ett team. Bådas roll är lika väsentlig. Hunden tränas i att utföra sitt uppdrag, dvs söka enbart det den har tränats till. Den ska alltså inte börja lukta efter andra hundars markeringar eller distraheras av att en hare sprungit där nyligen. Föraren känner sin hund och ska dels kunna läsa hundens markeringar, men också se till att hunden gör det den ska.
Jag såg ett program på SVT (tror jag att det var? hittar det tyvärr inte nu) där en hundförare berättar om hur han tränade sin hund för blod, sperma och liklukt.
Dessa hundar kräver ju dofter som man till vardags inte har utan kräver att man får prover från olika ställen. Det var ett stort arbete bakom dessa hundars träning. Om jag inte missminner mig så måste de tränas så gott som dagligen.