2018-10-14, 16:44
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
:-)
Nu har du ju förstått en del iaf.
Det fattas lite än men det kanske kommer.
Logik är inte alltid så lätt! :-)

Som sagt så arbetar jag med det här och verkar veta mer än du, iaf av vad du visat på hittills. I din senaste post håller du ju dessutom med mig så jag förstår inte riktigt vad du vill få fram?
Citera
2018-10-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Som sagt så arbetar jag med det här och verkar veta mer än du, iaf av vad du visat på hittills. I din senaste post håller du ju dessutom med mig så jag förstår inte riktigt vad du vill få fram?
njaaa, jag håller inte med dig i det du skrivit......däremot verkar du ha tagit fasta på mina(eller egentligen tillverkarens) råd och insett att det var rätt det jag skrev i mitt första inlägg.

Dock verkar det som om du inte riktigt har förstått allt som jag skrev men det gör ingenting.
Följer man dessa råd så kommer frågeställaren, precis som jag, att ha en handdukstork som fungerar året runt och utan att slösa någon extra el.

Du får göra som du själv vill men för min del är detta utagerat o klart med detta.
Citera
2018-10-14, 21:53
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
njaaa, jag håller inte med dig i det du skrivit......däremot verkar du ha tagit fasta på mina(eller egentligen tillverkarens) råd och insett att det var rätt det jag skrev i mitt första inlägg.

Dock verkar det som om du inte riktigt har förstått allt som jag skrev men det gör ingenting.
Följer man dessa råd så kommer frågeställaren, precis som jag, att ha en handdukstork som fungerar året runt och utan att slösa någon extra el.

Du får göra som du själv vill men för min del är detta utagerat o klart med detta.

Nej, du skriver ju att man ska stänga tillförseln av vatten (tillopp och retur) och värma med elpatron medan jag hävdar att du ska ha det öppet så vattnet cirkulerar igenom medan du värmer med elpatronen. Att man ska värma med elpatronen har jag aldrig motsagt, det är ju givetvis ett måste om du vill ha en varm handdukstork under sommaren.
Citera
2018-10-14, 21:58
Medlem
Citat:
Nej, du skriver ju att man ska stänga tillförseln av vatten (tillopp och retur) och värma med elpatron medan jag hävdar att du ska ha det öppet så vattnet cirkulerar igenom medan du värmer med elpatronen. Att man ska värma med elpatronen har jag aldrig motsagt, det är ju givetvis ett måste om du vill ha en varm handdukstork under sommaren.
ok, du vet inte vilken typ av handdukstork som beskrivs eller så fattar du inte hur det funkar.

följ mina (tillverkarens) råd bara.
Jag ger upp försöken att lära dig hur det funkar......................
Citera
2018-10-15, 16:37
Medlem
Citat:
Du bör fortfarande aldrig stänga av komponenter i ett värmesystem. Visst, en handdukstork är oftast i mässing och det rostar inte, men en radiator gör. Även om vattnet i ett värmesystem är utan syre bildas det nästan alltid små små luftbubblor i som du inte får bort utan en avgasare. Och det är sällan det installeras.

Stänger du antingen tillopp- eller returledning får du ju ingen cirkulation genom förbrukaren, oavsett om pumpen är av eller på. Man bör lämna pumpen på även under sommaren för att förhindra korrosion. Dagens pumpar är dessutom varvtalsstyrda så dom känner av när dom behövs och elförbrukningen på pumpen är nästan omärkbar.

Borde inte elpatronen i handdukstorken behöva vara ganska kraftig ifall man vill hålla sej, en sisådär 30-40 grader i handdukstorken ifall både tillopp och returen är öppen + cirkulationspumpen står och går?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in