2018-10-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej, men de borde ha gjort på ett sätt som fungerade.

De knackade uppenbarligen dörr på sina håll med hunden i sällskap (enligt Aftonbladet), så där får man väl hoppas att hundföraren hade tänkt sig att hunden skulle markera på annat än nybakt och fika.

Hur är det fungerande sättet enligt dig?

Du verkar ha kunskap om polistjänstehundar och dess förare så hur skulle de ha gjort?

Jag tar för givet att du har samma info som polisen hade vid tillfället när de sökte efter L och knackade dörr.
Citera
2018-10-13, 23:56
Medlem
Citat:
Inget kvar alls tror jag. Andra har studerat fotona bättre...

Så för den som kommer nerifrån gatan är det inte bakom alls... Om jag inte fattat det fel.

Hittade en bild, inte den bästa men det syns hur mycket plank
det är kvar.

https://minfil.com/m7a9E9e0be
Citera
2018-10-13, 23:57
Medlem
Citat:
Tack. Det låter bra. Men vem skulle inte tacka ja till en rejäl fika?

Eller hur?
Beror nog på vad man "fikar" efter i stunden
Citera
2018-10-13, 23:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå, planket slutar (ett stängsel fortsätter framåt parallellt med motorvägen) med att planket fortsätter i en 10 gradig vinkel ned mot Rättarevägen. I den snäva triangeln mellan stängslet och planket mot vägen var FP. Så bullerplanket var in action mot Nya Hjärsta. Mot vägen fanns 1 m högt Gunnebo-stängsel.

”Jodå”, vadå...?
Citera
2018-10-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hittade en bild, inte den bästa men det syns hur mycket plank
det är kvar.

https://minfil.com/m7a9E9e0be

TACK! Precis vad jag längtade efter! 10 graders vinkel
Citera
2018-10-14, 00:02
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Inget kvar alls tror jag. Andra har studerat fotona bättre...

Så för den som kommer nerifrån gatan är det inte bakom alls... Om jag inte fattat det fel.

Om du tittar på bilden från DilsNacke som postats i tråden så syns det tydligt var kroppen låg.
FP är där planket svänger, i vinkel mellan plank och stängsel. Inte där planket slutar alltså.
Citera
2018-10-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jaha, då är vi där till slut ändå. Välkommen till Brukshundsklubbens diskussionsforum.

Ge oss hundälskare ett ben så.... :-D

I detta fall ÄR hunddiskussioner intressanta.
Pga:
1. Det tog för lång tid innan hon hittades trots hundsök. Intressant att det diskuteras varför, enligt mig. Hundsökare själva har uttalat sig här och i media att det är märkligt.

2. Folk tror hon kommit till fp "långt" efter mordet, inte i anslutning till det. Att säga att hundar annars borde reagerat tidigare är då fel enligt mig, baserat på att hund i koppel styrs av ägare. Hundar har säkert reagerat nyfiket, men dragits vidare.
Citera
2018-10-14, 00:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Hur är det fungerande sättet enligt dig?

Du verkar ha kunskap om polistjänstehundar och dess förare så hur skulle de ha gjort?

Jag tar för givet att du har samma info som polisen hade vid tillfället när de sökte efter L och knackade dörr.

Nej jag vet dåligt om sånt, men jag vet att de brukar kunna lyckas, och att ledaren för hundförarna här var arg länge då han ansåg att han blivit avkopplad, eller kanske kopplad, och annars skulle ha hittat henne.

Remark skrev nyss om hundarnas allmänna kapacitet. Har man något med från offret att lukta på så tror jag att de kan genomkorsa området och hoppas på att hundarna får träff på olika platser. Förarna brukar känna sina hundar ganska väl.

Vore det ett komplett mysterium hur hundarna fungerar och hur man använder kunskapen så skulle de inte nyttja dem. Det säger sig självt. Det är inte hundarna som har felat här.
Citera
2018-10-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag är inte själv övertygad alls kring denna spekulation ska jag tillägga men började bara fundera på hur man annars får ihop de här få sakerna som polisen sagt eller som verkar ha bekräftats.

Om skriken som Dalaan hörde var från LW eller en GM då LW blev attackerad och polisen samtidigt säger att det var planerat så blir det märkligt att skriket kommer från planket.

Om jag var GM och planerade att mörda LW så skulle jag nog hellre passat på i skogen när vi hade råkat springa på varandra liksom många andra gånger under geocaching. Där hade färre riskerat höra henne skrika och jag hade haft mer möjligheter att gömma henne utan att någon upptäckt henne under lång tid. Hade jag ändå valt att mörda henne vid hennes hem så hade jag knappast dumpat henne vid planket så nära mitt eget boende. Jag får inte ihop att det är planerat riktigt... det känns så dumt av SD att mörda henne på en villagata så nära både hennes hem och hans eget om han haft tid att planera ett mord. Men ifall ett slags bortförande var det som polisen menar var planerat men inte mordet i sig så blir det lite mer rimligt. Kan SD i sms ha tjatat på LW att hon skulle med till USA och de tjafsat om det. Han var ägande och fylld av svartsjuka över att hon skulle med vännen BeholderX till Norge och ville att hon skulle åka med honom istället varpå han åker över till henne och försöker ta med sig henne med våld. Han kan ha hotat med det i sms och därav har polisen genast antagit att hon varit bortrövad och av SD just. SD kan då ha sagt till polisen att han bara skämtat och att han hela tiden skulle till USA med HD varpå han spred ut ryktet att resan var en present från HDs föräldrar och avsedd för paret D samt därav charmade med sig HD som då fick ansöka om ESTA i sista stund, glad över att maken ville ha med henne?

Ja, planering kan ju innefatta en hel scenarior precis som du själv funderar. Den korta versionen kan ju vara att SD planerade att döda LW, helt enkelt. Sen hur det hela kom att utspelas i detalj är svårare att veta innan FUP blir tillgänglig. Jag håller det inte för omöjligt att det planerades på ett visst att , men att saker och ting ställdes på sin spets kvällen den 15 maj och omständigheter ledde till att hon mördades vid planket där hon också hittades. Skriken som vittnet hört kan mycket väl vara just ovanstående. Ingen kan väl med säkerhet veta hur och varför ett skrik i dödsögonblicket för en viss individ "ska låta". Det vore inte så lite självgott att med bestämdhet uttala sig om det, även om vi har fått det presenterat.
Citera
2018-10-14, 00:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Fast vad gäller hundsök eller inte på FP så lär det vara så att polisen vet om och när man sökte i de krokarna. Inbillar mig, trots denna tråd, att de för bok på var de sökt. Och huruvida det är med spårhund eller likdito.
Citera
2018-10-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Ge oss hundälskare ett ben så.... :-D

I detta fall ÄR hunddiskussioner intressanta.
Pga:
1. Det tog för lång tid innan hon hittades trots hundsök.
Intressant att det diskuteras varför, enligt mig. Hundsökare själva har uttalat sig här och i media att det är märkligt.

2. Folk tror hon kommit till fp "långt" efter mordet, inte i anslutning till det. Att säga att hundar annars borde reagerat tidigare är då fel enligt mig, baserat på att hund i koppel styrs av ägare. Hundar har säkert reagerat nyfiket, men dragits vidare.

Jag håller med om det, tveklöst.
Har själv haft hund tidigare och tycker väldans mycket om dem, men vet också att hundägare/experter är ett släkte för sig, för att uttrycka sig milt. Samtalsämnet är i princip outtömligt när det väl tar fart. Men visst, det är inte oviktigt att Cujo inte hittade LW direkt.
Senast redigerad av glendale 2018-10-14 kl. 00:27.
Citera
2018-10-14, 00:20
Medlem
Fyndplats:
-Inte svårt att ta sig dit. Från motorvägen ett vanligt gunnebostängsel och från LWs håll gräsmatta, några träd, ett plank att gå bakom. En öppen triangel från högerhållet och in.
-Liten späd kropp syns inte från gångväg.
-Hundpromenerare går på gångväg, snubblar inte över lik i morden-i-midsomer-stil.

Dock finns en stig vid träd upp mot plank.
Funderat över den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in