2018-10-13, 18:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Tittade återigen på bilderna när polisen gick i bredd och genomsökte områden med räfsor tidigare i veckan.

En tanke slog mig, kan de ha letat efter hårstrån från LW?

Man kanske upptäckte vid obduktionen att det saknades hårtussar på hennes huvud. Plus att de utdragna skrik som hördes till viss del skulle kunna bero på att någon slet eller höll fast henne i håret.

När man ser de sista bilderna på LW i livet, så verkar hon ha haft ganska långt hår, och syftet med räfsorna kanske var att se om några längre strån/tussar kunde hittas på intressanta platser.

Dessutom vill jag minnas att reportern i något av ljudinslagen frågade polisens presstalesperson om man sökte efter "organiskt" material, vilket polisen inte ville svara på men att frågan var ställd på ett, i mitt tycke, ganska intressant sätt.
Citera
2018-10-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Planket är ca 2m högt och går ända ner mot backen. Kan hundarna ha missat vittringen de första dagarna pga det?

Dom var knappt på den platsen alls .... Chefen för hundinsatsen var arg/upprörd att insatsen avbröts "Vi hade garanterat hittat henne". Jag tror honom.

Att det finns något som i lag förbjuder hundinsats när misstankegraden höjs från försvinnande till människorov ställer jag mig tvivlande till.
Citera
2018-10-13, 18:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Så som jag har uppfattat sökinsatsen efter Lena så letade inte hundarna i området kring hennes hem och FP.
Sökinsatsen dirigerades till området där hennes telefon hade pingats, alltså till skogsområdet vid Vivalla.
Så var det till stort förtret för chefen på polisens bundenhet Mats Ruda. Dessutom användes inte likhundar utan spårhundar som tränats för att eftersöka levande människor. . Även som lekmän förstår man den väsentliga skillnanden.

Även om dom flesta väl läst underliggande så lägger jag ändå med det för säkerhets skull:
"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-13 kl. 18:19.
Citera
2018-10-13, 18:16
Medlem
någon som heter dahlströms blogg har skrivit om nån syn
vem mördade lena wesström som överskrift
dr skriver hon bla att hon sett att lena blev släpad i håret
mm Jag fattade inte riktigt allt men, lite rörigt
Citera
2018-10-13, 18:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh

Vafan, jag som precis tänkte (och skrev) om just hårstrån

Har du länk till bloggen?
Citera
2018-10-13, 18:28
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några av de uppgifter du tar upp här kommer från polisen, medan annat är av mer oklart ursprung. T.ex. tror jag att punkt 3 (hörvittnet) nu måste betraktas som en sk. trådsanning. Jag tror att det handlar om de uppgifter som den gråhåriga tanten lämnade på marknaden, men att de här uppgifterna sedan förvanskades genom viskleken. Polisen verkar ha delvis andra uppgifter än de ni har.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tänkte samma lika när jag såg punkt 3.

Det har väl inte kommit från varken media eller polis. Källa?
Angående damen så hade hon sett någon inte hört.

Nope, varken uppgiften om hörvittnet eller dörren kommer direkt från polisen. Verifierat är "endast" chatt vid 23.10 och skrik vid 23.30, vilket dock var en del av min poäng. Jag menar alltså att de bekräftade uppgifterna är så pass talande för tid och plats, att de håller även på egen hand.

Men de ger även en ram för hur troliga andra uppgifter är i förhållande till dem.

Informationen om hörvittnet stämmer tex in på det vi redan vet; rätt plats, rätt tid, rätt rörelse. Det är logiskt. Hade Lena däremot suttit kvar i chatten 20 minuter till, hade uppgifter om att två personer samtidigt går från hennes hus mot planket, knappt varit värd någonting.

Jag tycker alltså att det som har kommit fram (både från polisen och tråden/MV) samspelar bra med varandra.
Vet vi att det har gått till så? Nej, men det är ändå ett hyfsat logiskt scenario.

Vet vi att hon inte fraktades till fp i bil? Nej, men det är krångligare att få ihop. Förutom att det inte har framkommit några uppgifter om en annan MP eller en bil i området, måste i princip alla övriga uppgifter ovan också vara fel. Vilket jag finner mer osannolikt.

Jag tror den enkla förklaringen ligger närmare sanningen. Men det är mina resonenemang och tankar. Lägger ingen prestige i att det jag tror måste vara rätt, och har inga problem med att andra tycker och tolkar saker annorlunda.
Citera
2018-10-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur länge fanns doftspåren efter den levande LW kvar då? Om hon inte var zombie så måste hon ha lämnat spår fram till planket.

Kadaverin, det som "likhundar" går på börjar utsöndras ca 20min efter
döden.
Alla hundar mer eller mindre är ordentligt intresserade av allt som
är dött.
Citera
2018-10-13, 18:29
Medlem
det var drför jag skrev det lste det igår r nog en mediumsyn
men goggla dahlströms logg lena wesström
jag vet ej hur man länkar
Citera
2018-10-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
Bloggen är från 20 maj och verkar rätt new ageig i mina ögon. Men häxan MH, och SD och JG???? Och hen skriver om svart plastsäck i källare och hårstrån i bil.
Citera
2018-10-13, 18:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så var det till stort förtret för chefen på polisens bundenhet Mats Ruda. Dessutom användes inte likhundar utan spårhundar som tränats för att eftersöka levande människor. . Även som lekmän förstår man den väsentliga skillnanden.

Även om dom flesta väl läst underliggande så lägger jag ändå med det för säkerhets skull:
"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Precis så. Jag vet att flera inom hundenheten var kritiska redan tidigt i utredningen.
Citera
2018-10-13, 18:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom var knappt på den platsen alls .... Chefen för hundinsatsen var arg/upprörd att insatsen avbröts "Vi hade garanterat hittat henne". Jag tror honom.

Att det finns något som i lag förbjuder hundinsats när misstankegraden höjs från försvinnande till människorov ställer jag mig tvivlande till.

Det spelar ingen roll vad de kallade det. Hade de hittat henne efter ett dygn eller så, så hade det kanske spelat roll. Nu tog det fem.

De har kanske handläggningstid hos örebropolisen men andra poliskårer hade kunnat skifta perspektiv flera ggr om dan om de inte fått framgång meddetsamma.

Det är bara dumt.

De får skaffa en lathund.
Passande namn. Eller skriva om den de har.

Det heter lathund för att man ska slippa tänka.
Citera
2018-10-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Intressant att MV släpper uppgifter om att mordet ev kan ha varit planerat, men ändå tjafsar många vidare angående fuskade loggar osv.
Tycker inte de inblandades hobby är så relevant. Tror inte motiv för mordet rör deras hobby utan motivet hittar vi i deras personliga relationer.
Hoppas diskussionerna kan hamna tillbaka till att handla om mordet, istället för tjafs om burkar som ligger gömda här och där och om hurvida de inblandade fuskat eller inte.
Jag tycker uppgiften om planerat mord är bland de mest intressanta inläggen.
Det förändrar hela läget tycker jag.
Och ger mig ännu mer kalla kårar...
Bra skrivet och hoppas det kan ge lite eftertanke. Först ska mordet lösas, sen kan vi försöka förstå varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in