2018-10-13, 11:13
Medlem
NickSonnys avatar
Jag tycker mig aldrig hört detta uttryck förrän förra året nån gång, men det kanske beror på att jag aldrig vistas i de arabiserade gettona.. Så, när uppkom egentligen uttrycket "orten" som beskrivning på multikulturell förort?
Citera
2018-10-13, 11:20
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jag tycker mig aldrig hört detta uttryck förrän förra året nån gång, men det kanske beror på att jag aldrig vistas i de arabiserade gettona.. Så, när uppkom egentligen uttrycket "orten" som beskrivning på multikulturell förort?

Har varit använt i 25-30 år. Så inget vidare nytt begrepp.
Citera
2018-10-13, 11:21
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vet inte... 90-talet kanske? Neighbourhood - > Hood, Förorten -> Orten.
Kanske tidigare. Det var i alla fall i och med den svenska hiphopen på 90-talet som det spred sig över Sverige. Har dock lite med "arabisering" att göra.
Citera
2018-10-13, 12:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det har det aldrig blivit.
Mest på grund av att ordet "orten" redan har en given betydelse.
Citera
2018-10-13, 13:05
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det har det aldrig blivit.
Mest på grund av att ordet "orten" redan har en given betydelse.
Ja det vet jag att det har, men tråden handlar om när wiggers och gettoblattar från socialgrupp 5 började använda ordet som slang för "förort". Jag trodde det var ett relativt nytt fenomen men tydligen hade jag fel.
Citera
2018-10-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ja det vet jag att det har, men tråden handlar om när wiggers och gettoblattar från socialgrupp 5 började använda ordet som slang för "förort". Jag trodde det var ett relativt nytt fenomen men tydligen hade jag fel.

Jag tror att du har rätt! Inte brukade Latin Kings eller Ken Ring prata om "orten"? Senare artister som Fattaru, Fjärde Världen och Ison & Fille tror jag inte heller använde ordet, inte i början i alla fall.

Nej, jag tror "orten" har populariserats de senaste tio åren eller så i takt med att massvis med artister från utanförskapsområden har börjat bli populära på allvar. Hur länge termen har förekommit i "rinkeby-svenskan" vet jag inte, men dess intåg i "rikssvenskan" kan inte vara 30 år gammalt, det är helt uteslutet.
Citera
2018-10-13, 15:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du har rätt. Det är nog bara de som är insatta i niggamusik eller rappakalja eller vad det heter som känner till det. Det är ju förjävla dumt iallafall.
Citera
2020-12-19, 23:46
Medlem
Tänkte starta en tråd om detta men det fanns redan en. Har först i år observerat att vissa verkar använda "orten" som kortform för förorten. Det är ju ytterst olyckligt då det redan är ett existerande ord och öppnar för missförstånd.
Citera
2020-12-24, 12:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tänkte starta en tråd om detta men det fanns redan en. Har först i år observerat att vissa verkar använda "orten" som kortform för förorten. Det är ju ytterst olyckligt då det redan är ett existerande ord och öppnar för missförstånd.
Det handlar, vad jag förstår, inte om en kortform, utan om en vilja från somliga som bor i betongggehettona att inte vilja definiera sig utifrån storstadsområdets centrum, utan att framhäva sin egen del av detta storstadsområde som något som står på egna ben, och inte ska definieras medd hänvinisning till något annat. Att orten hade en helt annan betydelse sedan tidigare var nog de som drev det språkbruket helt omedvetna om.
Citera
2020-12-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det handlar, vad jag förstår, inte om en kortform, utan om en vilja från somliga som bor i betongggehettona att inte vilja definiera sig utifrån storstadsområdets centrum, utan att framhäva sin egen del av detta storstadsområde som något som står på egna ben, och inte ska definieras medd hänvinisning till något annat. Att orten hade en helt annan betydelse sedan tidigare var nog de som drev det språkbruket helt omedvetna om.

Det stämmer nog. Ett bidragande skäl kan vara att "förort" även innefattar välbeställda bostadsområden/kranskommuner runt en storstad. Plus att "orten" blir ett begerepp som kan användas på samma sätt som "the hood" som förknippas med socioekonomisk bakgrund, etnicitet och subkultur som packas in i ett ord.
Citera
2020-12-24, 14:16
Medlem
Orten i bemärkelsen förorten är ju inget nytt fenomen. I Stockholm har man hört det åtminstone sen tidigt 2000-tal.

https://youtu.be/r6dRH6gTd9g
"Typ fram och tillbaka till orten kostar hundra spänn"
Låten har typ 15 år på nacken, om inte mer.

Däremot har jag för mig att man helst använder ordet just i bestämd form, orten. Min/vår ort har inte alls samma klang. Så det är bara den bestämda formen som är synomyn med förort(en).
Senast redigerad av KarlXVII 2020-12-24 kl. 14:18.
Citera
2020-12-25, 10:12
Bannlyst
När blev alla kulturjournlister mörkhyade svartingar från mellanöstern?

Man ser dom jämt i SVT:s kulturnytt.

Är dom inte mörkhyade är dom uppenbart homosexuella. TV4 är i framkant

Hårda ord från folkdjupet. Jag vet att jag möjligen överdriver en aning. Men jävligt lite.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-25 kl. 10:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in