Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 15:10
Medlem
Har det utretts hur mycket större miljöpåverkan blir med 2-1 vägar jämfört med konventionella dubbelfiliga motorvägar?

Eller kom det, som så mycket annat som vanligt som en helt oväntad effekt för akademikerna som satt vid ritbordet?

Att många åker runt och tok-gasar och hårdbromsar där allt annars skulle ha kunnat rullat på i ett betydligt jämnare tempo om det varit dubbelfiligt hela vägen.

Har man kikat något på trafiksäkerhetskonsekvenserna av att bygga vägar som skapar ett naturligt beteende av att ligga kloss mot framförvarandes stötfångare för att inte någon BMW (audi) ägare ska kunna pressa sig i mellan under dom sista metrarna och för att man ska kunna vara med direkt när det blir dubbelfiliga och slippa bli omkörd på insidan av samma ägarskara?

Helt klart är hela vägkonstruktionen rakt kontraproduktiv mot trafiksäkerhetsmålet att hålla avståndet.

Det tidigare positivt laddade "har bara gått mest landsväg" kan man nog i alla fall omvärdera något när det gäller maskinellt slitage hos dom som kör fort och ofta på 2-1 vägar.

Kanske ingen jätte skillnad men att som vissa gör peta ner till trean- fyran eller göra en kickdown varannan kilometer och sen trampa full sula och sen bromsa upp ganska hårt för att vinna någon extra plats sliter ju i alla fall mer än om man bara ligger stadigt i ex 140 som dessa förare gjorde förut.

Att förkorta livet på drivlina några tusen mil och öka intervallet för bromsbeläggbyten etc utgör även det viss miljöpåverkan.

Jag förstår att 2-1 vägar kan vara bättre och säkrare trots detta om man jämför mot enfiligt.

Men har man räknat på om det totalt sett, samhällsekonomiskt och ur miljöhänseende, är en vinst att bygga 2-1 i stället för dubbelfiligt hela vägen?

Trådens frågeställning är konsekvenserna av 2-1 vägarna jämfört med vanliga motorvägar speciellt med hänsyn till miljöpåverkan men allt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Trevlig helg förresten. Mvh Conny
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-10-12 kl. 15:49.
Citera
2018-10-12, 15:17
Medlem
SkadeskjutenEkorres avatar
Just det här fick man väl lära sig om i körskolan? Eller minns jag fel?

edit, här hittar du nog det du söker: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:840492/FULLTEXT01.pdft
Senast redigerad av SkadeskjutenEkorre 2018-10-12 kl. 15:20.
Citera
2018-10-12, 15:20
Medlem
Ja det går verkligen inte ihop med miljömålen.

Samma skit som alla hinder som byggs på mindre vägar som gör att det bara går att passera ett fordon i taget.
Citera
2018-10-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkadeskjutenEkorre

Jo men framförallt nyliberaler i BMW (och till viss del Audi) tar ju som bekant inte hänsyn till lagar, regler och vad som gynnar andra än dom själva så det funkar ju tyvärr inte i praktiken, som så mycket annat den här gruppen människor ägnar sig åt.

Och det borde man väl ha kunnat räkna ut innan vägarna konstruerades?

Eller menar du att allt fungerar så som du lärde dig i trafikskolan?
Citera
2018-10-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo men framförallt nyliberaler i BMW (och till viss del Audi) tar ju som bekant inte hänsyn till lagar, regler och vad som gynnar andra än dom själva så det funkar ju tyvärr inte i praktiken, som så mycket annat den här gruppen människor ägnar sig åt.

Och det borde man väl ha kunnat räkna ut innan vägarna konstruerades?

Eller menar du att allt fungerar så som du lärde dig i trafikskolan?

Svaret var angående 1-2 vägarnas miljöpåverkan.

Se länken som jag la till i första inlägget.
Citera
2018-10-12, 16:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Har det utretts hur mycket större miljöpåverkan blir med 2-1 vägar jämfört med konventionella dubbelfiliga motorvägar?

Eller kom det, som så mycket annat som vanligt som en helt oväntad effekt för akademikerna som satt vid ritbordet?[...]
Har icke-akademikern rotebro-conny kanske studerat ämnet och har något själv att tillföra eller sitter du bara och filosoferar i väntan på att någon akademiker ska förse dig med rätt svar?

I din kommande analys tar du förstås hänsyn till att medelhastigheten är lägre på 2+1-väg än på 2+2-väg och inte bara till merförbrukningen vid acceleration. Berätta vad du kommer fram till och hur du har räknat.
Citat:

edit, här hittar du nog det du söker: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:840492/FULLTEXT01.pdft
Var i rapporten står svaret på TS:s fråga? Jag ser det inte så du får nog citera lite. För du slängde väl inte bara in första bästa länk där det står något helt annat om 2+1-vägar och miljö?

Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ja det går verkligen inte ihop med miljömålen.
[...]
Hur vet du det? Svara med relevanta siffror understödda av länkar.
Citera
2018-10-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var i rapporten står svaret på TS:s fråga? Jag ser det inte så du får nog citera lite. För du slängde väl inte bara in första bästa länk där det står något helt annat om 2+1-vägar och miljö?

Till mitt försvar så skrev jag NOG.

I min något oengagerade försök att vara hjälpsam gick det lite för fort.
Senast redigerad av SkadeskjutenEkorre 2018-10-12 kl. 17:18.
Citera
2018-10-12, 17:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Till mitt försvar så skrev jag NOG.

I min något oengagerade försök att vara hjälpsam gick det lite för fort.
Det är ofta det gör det på detta forum. Genom åren har jag lärt mig att därför alltid begära att den som länkar något tar med citat som denne tycker är relevanta för det han/hon skulle visa, annars får man vada genom oceaner av besvikelser i onödan. Men du är ju ny här så det finns väl hopp om att det går bättre nästa gång
Citera
2018-10-12, 17:33
Medlem
Citat:

Eller kom det, som så mycket annat som vanligt som en helt oväntad effekt för akademikerna som satt vid ritbordet?

Att många åker runt och tok-gasar och hårdbromsar där allt annars skulle ha kunnat rullat på i ett betydligt jämnare tempo om det varit dubbelfiligt hela vägen.

Har man kikat något på trafiksäkerhetskonsekvenserna av att bygga vägar som skapar ett naturligt beteende av att ligga kloss mot framförvarandes stötfångare för att inte någon BMW (audi) ägare ska kunna pressa sig i mellan under dom sista metrarna och för att man ska kunna vara med direkt när det blir dubbelfiliga och slippa bli omkörd på insidan av samma ägarskara?

Helt klart är hela vägkonstruktionen rakt kontraproduktiv mot trafiksäkerhetsmålet att hålla avståndet.

Det tidigare positivt laddade "har bara gått mest landsväg" kan man nog i alla fall omvärdera något när det gäller maskinellt slitage hos dom som kör fort och ofta på 2-1 vägar.

Kanske ingen jätte skillnad men att som vissa gör peta ner till trean- fyran eller göra en kickdown varannan kilometer och sen trampa full sula och sen bromsa upp ganska hårt för att vinna någon extra plats sliter ju i alla fall mer än om man bara ligger stadigt i ex 140 som dessa förare gjorde förut.

Att förkorta livet på drivlina några tusen mil och öka intervallet för bromsbeläggbyten etc utgör även det viss miljöpåverkan.

Jag förstår att 2-1 vägar kan vara bättre och säkrare trots detta om man jämför mot enfiligt.

Men har man räknat på om det totalt sett, samhällsekonomiskt och ur miljöhänseende, är en vinst att bygga 2-1 i stället för dubbelfiligt hela vägen?

Trådens frågeställning är konsekvenserna av 2-1 vägarna jämfört med vanliga motorvägar speciellt med hänsyn till miljöpåverkan men allt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Trevlig helg förresten. Mvh Conny

Felet sitter ju i huvudet på dom som gör så. Det är samma jävla muppar som ligger och kör om andra bilar 2 km/h fortare och blockerar vänsterfilen flera minuter på motorvägen - eller för den delen på dom 2-filiga sträckorna (så att bara dom själva och möjligtvis nån till hinner om innan det går ihop till 1 fil igen), vilket är ännu värre.

Jag brukar köra snabbt och då får man ibland preja sig in på slutet p g a av kukhuvuden som ligger i röven på varandra och inte vill släppa in. När det är kanske 100 m kvar innan filerna går ihop, brukar jag sikta på att iallafall ta den största luckan innan filerna går ihop. Men ofta så är det tight och komma in.
Verkligen exempel på att denna sortens människor bryr sig mer om att "rätt ska va rätt" och gillar att "leka polis" och försöka få andra att köra långsammare. Dom bryr sig inte så mycket om den verkliga olycksrisken egentligen.

Däremot gasandet och bromsandet är ju något man får ta om man tillhör dom snabbare förarna. På dom enfiliga sträckorna så går det ju ofta sakta som fan och inget man kan göra åt om man har bilar framför.
Men sen när det blir 2-filigt vill man ju sen komma om så många långsamma fordon som möjligt innan det går ihop igen. Jag har inget emot att gasa på fullt och bromsa - men det sliter ju såklart lite mer på bilen i längden.
Miljö har dom nog inte tänkt på alls i det här fallet, utan bara att få till säkrare väg med mötesseparerat, även fast vägen är för smal för att bygga 2 + 2 filer. Det är ju en kompromisslösning - skulle det va tillräckligt brett för 2 + 2 filer, så hade man gjort det (trafikplanerarna är ju inte SÅ dumma, även fast dom kommit upp med en hel del dumheter). Det kostar ju mycket mer att bredda en väg än att bara sätta upp räcken och måla om vägmarkeringarna.
Citera
2018-10-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ofta det gör det på detta forum. Genom åren har jag lärt mig att därför alltid begära att den som länkar något tar med citat som denne tycker är relevanta för det han/hon skulle visa, annars får man vada genom oceaner av besvikelser i onödan. Men du är ju ny här så det finns väl hopp om att det går bättre nästa gång

Jo jag känner väl igen detta. Är gammal medlem, men det kan skita sig ibland ändå.v
Citera
2018-10-12, 17:50
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
2-1 vägar eller väl bara en konsekvens över att inte berörda myndighet dvs Vägverket har råd att bygga motorvägar. Mycket av de slantarna som bilägarna betalar i vägskatt och som skulle gå till underhåll och nya fina vägar går ju till massa andra meningslösa projekt. Inte undra på att Sverige har en av Europas sämst underhållna vägar.
Citera
2018-10-12, 19:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
2-1 vägar eller väl bara en konsekvens över att inte berörda myndighet dvs Vägverket har råd att bygga motorvägar. Mycket av de slantarna som bilägarna betalar i vägskatt och som skulle gå till underhåll och nya fina vägar går ju till massa andra meningslösa projekt. Inte undra på att Sverige har en av Europas sämst underhållna vägar.
Vilken vägskatt?

Men visst är det ekonomin som gör att vi har 2+1 istället för motorväg på många sträckor. I många fall vore det ju dessutom totalt överdrivet att bygga motorväg med tanke på trafikbelastningen. I nästan samtliga fall görs 2+1-väg där det redan finns landsväg, oftast med 13 m bredd, sådana som tidigare typiskt haft 90 km/h hastighetsbegränsning. Motorväg byggs nästan alltid ny från grunden då sträckningen, kurvradier etc. inte brukar funka för att konvertera befintliga vägar. Detta leder till att det kostar c:a 15 gånger mer per km att bygga ny motorväg än att göra 2+1-väg av en gammal 13 m bred landsväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in