Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-12, 07:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu går Jonas Sjöstedt ut och svär sin trohet till Stefan Löfven.

Sjöstedt säger sig nu vara beredd att göra precis allt för att se till att Stefan Löfven ska få fortsätta som Sveriges Statsminister.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/jonas-sjostedt-vi-kommer-att-se-det-som-en-ren-krigsforklaring/

Jag tolkar det som att V nu är beredd att göra vad som helst för att slippa se Ulf Kristersson bli Statsminister.

Som sagt, det kommer att bli en S-MP-L-C-regering med stöd av V.

De anti-konservativa vann valet tydligt i år. Detta är det enda självklara resultatet av valet som jag kan se det.
Väntat. Och det har jag och några andra sagt hela tiden om V...trots det fortsatte andra att önsketänka.

V vill ha Löfvén framför Kristersson. Det är prio för dom. Dom lägger sig. S har som vanligt pli på V. Inget har ändrats. Fritt fram för C och L alltså.
2018-10-12, 07:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Kommunisternas variant på segra eller DÖ. Ska i så fall bli intressant att se om V släpper igenom Cs krav på ny låglöneklass, förbud mot vinstbegränsningar i välfärden, lån till nyimporterade och kastrering av fackets makt.
Nu skulle ju C knappast få fullt genomslag för sin politik. S kommer knappast tillåta det. Det blir kompromisser. Däremot skulle dom få såklart mer genomslag för sin politik än vad deras storlek normalt hade tillåtit.
2018-10-12, 08:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nu skulle ju C knappast få fullt genomslag för sin politik. S kommer knappast tillåta det. Det blir kompromisser. Däremot skulle dom få såklart mer genomslag för sin politik än vad deras storlek normalt hade tillåtit.

Den sida hon har visat hittills är total omedgörlighet, hur ska Steffe handskas med henne? Vad finns för varianter?

1. Regering där S Mp C och L får ministerposter Steffe Statsminster.
2. S med C och L Steffe statsminister
3. S med C och L Annie statsminister
4. S bildar regering utan andra partier Mp, C & L är stödpartier Steffe statsminster

1. Då blir C och L medskyldiga i väljarnas ögon och hur ska de få gehör som de mindre partierna?

2. En variant utan Mp samma problem och ansvar

3. Hon får det hon hett önskar, men jag tror att Sd, M, och Kd kommer att försöka motarbeta den regeringen på alla plan. För mycket Ayn Rand då kommer även Jonas Sjöstedt att bli sjövild.

4. Bästa alternativet för C & L de kan ställa krav slipper ta ansvar. Men något eller några partier kommer att sjunka i opinionen när lågkonjunkturen slår till men full styrka.

Håller någon variant i 4 år. Nej det tror jag inte!
2018-10-12, 08:07
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Kommunisternas variant på segra eller DÖ. Ska i så fall bli intressant att se om V släpper igenom Cs krav på ny låglöneklass, förbud mot vinstbegränsningar i välfärden, lån till nyimporterade och kastrering av fackets makt.
Vinster i välfärden är en parlamentariskt död fråga.
2018-10-12, 08:34
Medlem
526s avatar
Kort fråga:
Finns det en deadline på när regering måste finnas?

Är det budgetomröstningarna som alla väntar på?
2018-10-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Den sida hon har visat hittills är total omedgörlighet, hur ska Steffe handskas med henne? Vad finns för varianter?

1. Regering där S Mp C och L får ministerposter Steffe Statsminster.
2. S med C och L Steffe statsminister
3. S med C och L Annie statsminister
4. S bildar regering utan andra partier Mp, C & L är stödpartier Steffe statsminster

1. Då blir C och L medskyldiga i väljarnas ögon och hur ska de få gehör som de mindre partierna?

2. En variant utan Mp samma problem och ansvar

3. Hon får det hon hett önskar, men jag tror att Sd, M, och Kd kommer att försöka motarbeta den regeringen på alla plan. För mycket Ayn Rand då kommer även Jonas Sjöstedt att bli sjövild.

4. Bästa alternativet för C & L de kan ställa krav slipper ta ansvar. Men något eller några partier kommer att sjunka i opinionen när lågkonjunkturen slår till men full styrka.

Håller någon variant i 4 år. Nej det tror jag inte!

Alternativ 4 är det mest sannolika, och jag tror att den regeringen kommer att sitta hela mandatperioden ut.
S är vana vid att regera i minoritet, har gjort det i 100 år, med undantag för ww2 då man samarbetade med Bondeförbundet (Centerpartiet). Varför S tog med MP under föregående mandatperiod förstår jag inte. Hade S verkligen behövt det?
2018-10-12, 08:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Alternativ 4 är det mest sannolika, och jag tror att den regeringen kommer att sitta hela mandatperioden ut.
S är vana vid att regera i minoritet, har gjort det i 100 år, med undantag för ww2 då man samarbetade med Bondeförbundet (Centerpartiet). Varför S tog med MP under föregående mandatperiod förstår jag inte. Hade S verkligen behövt det?

Nej de hade inte behövt Mp när alliansen lade sig platt genom DÖ. Men S har ingen majoritet och kan röstats bort när som helst.

Nu måste de göra en majoritet glada genom en rad eftergifter.
S med stöd av Mp och V räcker inte.
S med stöd av Mp, C & L räcker inte heller.
S med stöd av Mp, C, L och V då räcker det. En mitten, vänster, grön, kommunist, majoritet. Hur ofta kommer det att funka.

Utgår ifrån att Sd alltid röstar emot och att M och Kd gör det för det mesta, helst alltid.

S problem blir att de inte kan få igenom vänsterförslag med hjälp av Sd. Dörren är stängd den här gången. C och L kommer att högerstyra sossarna rejält.
2018-10-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Vinster i välfärden är en parlamentariskt död fråga.
Jag vet. Det var enbart ett resonemang om vad Sjöstedt kan bli tvungen att svälja. Det finns ingen som tror att C skulle sätta sig i en regering med S utan att få genomslag för sin politik. Eftersom ett sådant förfarande kommer att kosta många väljare. Enligt mig en omöjlighet rent politiskt. Med extraval i sikte.
2018-10-12, 08:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kort fråga:

Deadline är år 2022 då blir det val och ändå ny regering. Övergångsregeringen S och Mp sitter ju tiden ut.
Det blir nog inga budgetar om vi inte får ett regeringsalternativ, men jag vet inte, kanske att alla partier lägger fram varsitt förslag ändå? Verkar i så fall konstigt att en övergångsregering får en ny budget det innebär i så fall att de kan sitta kvar och jobba som vanligt trots att de formellt avgått.
2018-10-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kort fråga:

Nej.

http://www.riksdagen.se/sv/valet-2018/fragor-och-svar2/

Citat.
Det finns ingen reglerad tidsgräns. Talmannen får föra fram totalt fyra förslag på statsminister. Om inget av förslagen godkänns, ska extra val hållas inom tre månader, såvida inte ordinarie val ändå ska hållas inom denna tid.

Talmannen föreslår en ny statsminister för riksdagen som röstar om förslaget. Talmannen har fyra försök på sig men i övrigt finns ingen tidsgräns.

Däremot måste budgetpropositionen för 2019 som absolut senast lämnas in den 15 november. Om inte en ny regering är utsedd då så lämnas budgetpropositionen in av en övergångsregering. Slut citat.

Teoretiskt kan en expeditionsministär sitta kvar till nästa ordinarie val. Alltså mandatperioden ut.
2018-10-12, 08:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Väntat. Och det har jag och några andra sagt hela tiden om V...trots det fortsatte andra att önsketänka.

V vill ha Löfvén framför Kristersson. Det är prio för dom. Dom lägger sig. S har som vanligt pli på V. Inget har ändrats. Fritt fram för C och L alltså.

På vilket sätt är det fritt fram för C och L om de får Löfven som statsminister? Då står de inför fullbordat faktum och har inget eget val.
2018-10-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Tycker att DÖ har visat att man får ta ansvar för usel regeringspolitik om man inte aktivt arbetar för en annan regering. Tänk på att (M) faktiskt tappade mer än (S) trots att vi precis haft den sämsta regeringen någonsin och (M) desperat gjort allt för att bli trovärdiga som opposition (utom just att opponera på riktigt).

Tänk bara på vad som skulle hända om (M) och (KD) lägger fram ett gemensamt förslag om att sänka den högsta marginalskatten till 50% samgtidigt som brytpunkten för statlig skatt höjs till 55kkr/mån och taket i försäkringssystemen höjs rejält så att folk faktiskt får något för sina marginalskatter.

Stefan Löfven skulle ju sparka bakut och skrika om solidaritet samtidigt som (C) och (L) utanför en regering skulle få svårt att rösta Nej även om förslagen skulle gå igenom.

Att (C) och (L) sluppit ta smällen denna mandatperiod beror nog på att det är (M) som är det ledande "oppositions"-partiet. Går (M) i opposition på riktigt och aktivt bedriver borgerlig politik i riksdagen så kan Svarte-petter snabbt flytta hem till antigen Lööf eller Björklund. Då behöver de sitta i regeringen för att motivera att de stödjer en linje som kompromissats ihop med (S).

Ingen lätt situation i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in