2018-10-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet du om utredarna anser att HD:s förhörsuppgifter är trovärdiga?

Ja, dom anses vara trovärdiga men dom behöver inte stämma överens med verkligheten för det. Då HD är väldigt präglad av den informationen hon fått från SD. Men jag tror inte att hon försöker skydda en brottsling utan hon återger sin version som bygger på sina kontakter och samtal med SD.
Tycker synd om HD som mått dåligt psykiskt och behöva ligga och grubbla på detta nu. Och om det blir en fällande dom så blir det riktigt tufft för HD som trott så konsekvent på SD uppgifter. Så skulle det visa sig att hon skulle vara inblandad eller dölja något för polisen så kommer åtminstone jag bli väldigt förvånad.
Citera
2018-10-12, 00:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Nää, det är verkligen inte troligt. Och man har kollat upp samtliga nummer och kartlagt dom. Så det skulle betyda att det rört sig två tonårstjejer genom det aktuella området utan mobiler. Som ingen har sett eller hört.
Citat:
Utan att avslöja för mycket så har man full koll på vilka mobiltelefoner som befunnit sig i området och vilka som rört på sig. Så har man exempelvis vart ute och gått så har man sett det eller om någon cyklar genom området.
Citat:
Nu har inte polisen kunnat spåra dessa två tonårstjejer och man har inger spår på två mobiler som man inte identifierat så då blir min naturliga tanke att detta inte stämmer utan det kan vara ett villospår.
Menar du att cykeltjejerna inte existerar?
Citera
2018-10-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Menar du att cykeltjejerna inte existerar?

Dom kan mycket väl befunnit sig i området men utan påslagna mobiler. Och det är inte så att flera vittnen iakttagit dessa två tonårstjejer.
Citera
2018-10-12, 01:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu är det ju så att ni inte vet vilken information jag sitter på och vad jag delger i tråden. Jag är väldigt försiktig med att sätt någon diagnos på en annan människa som jag aldrig träffat. Men efter att ha läst en del vittnesmål och svar som SD lämnat så är min övertygelse mycket stor.
Det låter ju lite otroligt att du skulle kunna läsa polisförhören och sedan sitta här och skriva och berätta, men polisen i Örebro kanske inte tar så hårt på det där med förundersökningssekretess?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-12 kl. 01:15.
Citera
2018-10-12, 01:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Här kommer bilderna från dagens NA:
https://imgur.com/a/D4wEGag

Bilderna är ju numrerade 1/8 - 8/8.

Var på kartan som det länkades till tidigare är bild 2/8 tagen?
Citera
2018-10-12, 01:25
Medlem
Citat:
Det finns saker i tidigare förhör som SD lämnat och som man försökt att bekräfta och styrka hans berättelser. Men han har lämnat uppgifter som går isär med andra vittnesmål och uppgifter som kommit fram under utredningen. Nu vill man bygga upp så mycket bevis som möjligt innan man förhör SD igen för att kunna ifrågasätta hans berättelser. Så även om man utåt säger en sak så går arbetet framåt. Men om alla bitar faller på plats vill jag nog påstå att det kommer bli livstid.
Låter bra. Skönt att höra sådana här nyheter. Har varit lite väl mycket försvar av SD av vissa skribenter på senare tid.
Tack för att du skriver här.
Citera
2018-10-12, 01:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det låter ju lite otroligt att du skulle kunna läsa polisförhören och sedan sitta här och skriva och berätta, men polisen i Örebro kanske inte tar så hårt på det där med förundersökningssekretess?

Läckor finns ju alltid i någon grad. Jag tolkar det där som att MV fått delar av vittnesmål och förhör av sin källa, skrivet till sig. Inte att MV själv kunnat bläddra i förundersökningsmaterial. Det vore nog bra om MV inte i detalj beskriver hur hen får uppgifter från sin källa.
Citera
2018-10-12, 01:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bilderna är ju numrerade 1/8 - 8/8.

Var på kartan som det länkades till tidigare är bild 2/8 tagen?

Vid siffra nr 3 på den här kartan från notknapparen:

https://kartor.eniro.se/m/kRKVA
Senast redigerad av Netherworld 2018-10-12 kl. 02:03.
Citera
2018-10-12, 02:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Läckor finns ju alltid i någon grad. Jag tolkar det där som att MV fått delar av vittnesmål och förhör av sin källa, skrivet till sig. Inte att MV själv kunnat bläddra i förundersökningsmaterial. Det vore nog bra om MV inte i detalj beskriver hur hen får uppgifter från sin källa.
MV skriver själv att han har läst vittnesmål i fallet, och det är ingen tvekan om att han vill ge intryck av att ha tillgång till material ur polisutredningen. Antingen läcker alltså polishuset i Örebro eller också sitter MV och driver med tråden. Så länge MV inte har kunnat lämna någon unik information här som senare har kunnat bekräftas så betraktar jag det som att han bara hittar på.
Citera
2018-10-12, 02:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
MV skriver själv att han har läst vittnesmål i fallet, och det är ingen tvekan om att han vill ge intryck av att ha tillgång till material ur polisutredningen. Antingen läcker alltså polishuset i Örebro eller också sitter MV och driver med tråden. Så länge MV inte har kunnat lämna någon unik information här som senare har kunnat bekräftas så betraktar jag det som att han bara hittar på.

Ja, och det kan MV ha fått från sin källa, men jag tolkar dig som att du tror att det betyder att hen haft tillgång till förundersökningsmaterial rent fysiskt. Det behöver det inte betyda.
Citera
2018-10-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur ska någon veta det när media skriver båda delarna. Svar: Vet ej.

Oavsett om dörren va öppen eller stängd och olåst så har dom anhöriga
reagerat på det, vilket då tyder på att hon lämnat bostaden tämligen
snabbt och oplanerat.
Troligen inte för att plantera en burk någonstans.
Citera
2018-10-12, 02:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, och det kan MV ha fått från sin källa, men jag tolkar dig som att du tror att det betyder att hen haft tillgång till förundersökningsmaterial rent fysiskt. Det behöver det inte betyda.
Visst, teoretiskt skulle ju MV kunna ha en källa inom utredningen som läcker. Men det mesta av uppgifterna är sådant som redan finns i tråden, och resten är helt osannolika uppgifter och beskrivningar av hur utredningen bedrivs. Dessutom ändras uppgifter hela tiden och anpassas efter behov. Det faller på sin egen orimlighet att örebropolisen skulle arbeta på det sätt som MV beskriver, t.ex. framstår ju förhörsledarna som totalt inkompetenta. Jag har nog lite högre tankar om den svenska poliskåren.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-12 kl. 03:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in