Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 23:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Hetsen kring tryffel(olja) är för mig helt obegriplig. Varenda restaurang kör med tryffelmajo, tryffelchips, tryffelsmör och fan och hans moster. Tycker att det är en klart överskattad smaksättare som ger en fadd och, ironiskt nog, billig smak. Jag vill till och med dra det så långt att hävda att det är alibikockens motsvarighet till aromatkryddan.
Ja det är väldigt tråkigt jämfört med riktig tryffel.
Citera
2018-10-11, 23:11
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det är väldigt tråkigt jämfört med riktig tryffel.
Jo, riktig tryffel är klart bättre även om det inte är min kopp med te det heller egentligen. Men just tryffeloljan är inte okej alls imo.
Citera
2018-10-12, 00:19
Medlem
Smörgåstårta är utan tvekan den mest överskattade, tillsammans med potatissallad!
Citera
2018-10-12, 04:39
Medlem
TraXzmans avatar
Odlad lax, varmrökt eller kallrökt, smakar fett (dryper av det) och lite laxsmak med besk pelletssmak.
Antar för att de simmar i fångenskap och käkar foder relativt vild lax. 250kr / kg för odlad lax, vilket skämt...
Citera
2018-10-12, 04:47
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Odlad lax, varmrökt eller kallrökt, smakar fett (dryper av det) och lite laxsmak med besk pelletssmak.
Antar för att de simmar i fångenskap och käkar foder relativt vild lax. 250kr / kg för odlad lax, vilket skämt...
Odlad lax är oätbar!
Tvångsmedicinerad fisk och uppfödd på skräpföda!
Hamnar aldrig på min tallrik.
Citera
2018-10-12, 05:01
Medlem
sfrges avatar
Det jag kan komma på är så kallad riktig kaviar. Inte Kalles utan den med den större rommen.
Smakar typ rå mört.

Har inte smakat sushi än men något säger mig att det inte heller är nån höjdare.
Citera
2018-10-12, 05:06
Medlem
Flytt-lasses avatar
Såg nån dokumentär om norsk odlad lax, hittar eller orkar inte leta nu.
Men hursom dom tråla några maskar från botten i Östersjön (där fisken knappt är ätlig) och det processa danskarna och gjorde pellets av till laxen.
Norsk lax odling är en mångmiljard industri och norska jordbruksministern äger med familjen 10 - 20% av den.
Bara ruffel och båg.
Fy fan för sånt där skit med antibiotika, tillväxthormon och uppfödda på tungmetaller.

Sushi är väl oxå överreklamerat? Kallt ris med rå fisk, fy fan!
Citera
2018-10-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Såg nån dokumentär om norsk odlad lax, hittar eller orkar inte leta nu.
Men hursom dom tråla några maskar från botten i Östersjön (där fisken knappt är ätlig) och det processa danskarna och gjorde pellets av till laxen.
Norsk lax odling är en mångmiljard industri och norska jordbruksministern äger med familjen 10 - 20% av den.
Bara ruffel och båg.
Fy fan för sånt där skit med antibiotika, tillväxthormon och uppfödda på tungmetaller.

Sushi är väl oxå överreklamerat? Kallt ris med rå fisk, fy fan!

Odlat lax är vidrigt ja. De blandar tex i Etoxikin i fodret för att det inte ska oxidera. Ett medel som inte ens är godkänt som pesticid längre.

Smakar skit med, fyfan. Endast vildfångad makrill ifrån rena vatten hamnar på min tallrik.

Sushi är dock galet gott, kanske inte på den lokala sletna sushikrogen. Men åker man till Japan och får riktig sushi så det definitivt en delikatess.
Citera
2018-10-12, 06:25
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Svårt.. Pizza och dylikt skulle jag väl säga. Sen finns det givetvis grader utav det, men nu snackar jag vanlig Mohammed pizza.
Citera
2018-10-12, 06:29
Medlem
fniss.s avatar
Tacos.

Visst det är gott men folk får det att framstå som att det är en lyxmiddag när man kan göra det en stressig onsdag utan omtanke. Det är bara köttfärs med kryddor och lite hackade grönsaker.

Thaimat är däremot är extremt överskattat. Iaf thaihaken i Sverige.
Citera
2018-10-12, 09:44
Medlem
Beethovanias avatar
Hummer är till viss del överskattat, gratinerad hummer kan vara fantastiskt. Däremot tycker jag inte hel kokt hummer är värt besväret, eller priset. Föredrar havskräftor i så fall.

Oxfilé är väl något överskattat, iallafall i den form man oftast får den på restauranger, väljer hellre gris,vildsvin, lamm eller kyckling före. Känns som oxfilé kostar mer än det smakar.

Potatis är, tja kokt potatis eller potatismos tycker jag väl är ganska tråkigt. Däremot gillar jag stekt eller ungsbakad potatis, dock ska det vara av "finare" sort, exempelvis amandine eller sparrispotatis.
Citera
2018-10-12, 09:47
Medlem
Potatissallad håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här