2018-10-09, 00:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Just det ja, var typ det jag försökte förklara tidigare. På det sättet har jag mer respekt för GW faktiskt, han försöker åtminstone inte vara nåt han inte är.
GW är hederligare på så vis, han är en uppkomling och säger det. Janne Ljugo likaså men leker något han aldrig varit och aldrig blir.
Citera
2018-10-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
GW är hederligare på så vis, han är en uppkomling och säger det. Janne Ljugo likaså men leker något han aldrig varit och aldrig blir.

Stämmer fint det. Är inget fel alls i att vara en "uppkomling", alla som kommit upp sig har en gång i tiden varit just uppkomlingar. Det är hur man hanterar det som är viktigt. Man kan sköta det snyggt eller så kan man skämma ut sig fullständigt som Guillou. GW tycker jag hanterar sin situation relativt hyggligt, han hymlar inte och försöker inte lägga sig till med en massa manér som ändå inte klär honom.
Citera
2018-10-09, 00:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Att
Citat:
Stämmer fint det. Är inget fel alls i att vara en "uppkomling", alla som kommit upp sig har en gång i tiden varit just uppkomlingar. Det är hur man hanterar det som är viktigt. Man kan sköta det snyggt eller så kan man skämma ut sig fullständigt som Guillou. GW tycker jag hanterar sin situation relativt hyggligt, han hymlar inte och försöker inte lägga sig till med en massa manér som ändå inte klär honom.
Att vara en self made man är fint, att hyckla och ljuga om det är bara patetiskt.
Citera
2018-10-09, 08:19
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Nej det är inte så stor skillnad klassmässigt mellan dem, det är ju det jag säger. Och det också därför de håller på som de gör.

Sen säger jag ju var du ska leta, i hans skrifter och intervjuer. Orkar inte skriva ut en hel bibliografi här men just klassnacket är nåt Guillou alltid kör med. "Konkreta källhänvisningar", vill du ha en separat avhandling med notapparat eller vad? Har nämnt Tjuvarnas marknad, hans självbiografi och hans många intervjuer. Så det inte alls bara "vilda tolkningar" från min sida, jag vet vad jag snackar om här, tro mig.

Här ett av många exempel på hur han försöker lära upp folk i vad det innebär att vara "överklass":

https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Undertonen är så klart "jag är finare än vanligt folk, jag är överklass, kolla in mig".
Som jag trodde har du ingenting för att underbygga din teori utan det är bara vilt gissande från din sida. Att Guillou ÄR en snobb och att GW gillar att odla arbetarklassmyt om sig själv är i sig inget bevis på klasshat från den förstnämndas sida.
Citera
2018-10-09, 19:10
Medlem
NiccoJs avatar
Inställsamt är det ett negativt omdöme om ett vin i 100 kronorsklassen?
Guillou o GW är djupt osams om något de aldrig kommer avslöja. GW är lite rolig till skillnad från Guillou som mest vill vara politisk o vänsterintellektuell
Citera
2018-10-09, 21:31
Medlem
Leif GW P-n frontar ett nytt Algaspel, ”Brott”, såg roligt ut.
Och blodhundsuppsynen och rutiga skjortan på, kan det bli något annat än en tiotaggare?

Så jag köpte det. Till barnbarnen.

Deras far och jag satt hela kvällen och försökte klura ut regler.
Åkte hem pga huvudvärk.

Undrar hur mycket TheMan tjänar på detta?
Citera
2018-10-09, 21:45
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Nej fan, inte pengar. Liv. Att få tänka, andas och finnas.
Han vill leva och att få syssla med det han gör och kan, är livskvalitet för honom.
Han tänker inte släppa taget och tyna bort.
Dock var detta nya på TV4 rent skit jämfört med Veckans Brott.
Dels kemin med J Strömstedt jämfört med Kvartoft och all jävla reklam som avbröt hela tiden.
GW behöver tid på sig för att utveckla sina teser och passar illa in i rapp reklam-tv.

Dock är jag orolig för honom och hälsan.
GW skulle jag verkligen sakna i bruset om/när det oundvikliga händer.

Ja så där särdeles slug är "stönstön" inte om han inte förstod dessa premisser, Strömstedten och reklamen. För mig är det skitsamma då han sett sina bästa dar i etern, började gå utför ett tag efter han lämnat efterlyst. Blev till slut en riktig PK-tomte.
Citera
2018-10-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Inställsamt är det ett negativt omdöme om ett vin i 100 kronorsklassen?
Guillou o GW är djupt osams om något de aldrig kommer avslöja. GW är lite rolig till skillnad från Guillou som mest vill vara politisk o vänsterintellektuell

Som sagt så handlar det inte om vinet. När Guillou använder omdömen som "inställsamt" och "obestämt" är det GW han riktar sig till. Alla som vet något väsentligt om överklassen känner till att de sällan uttrycker sig rakt på sak när de ska förolämpa, markera eller sätta någon på plats - däremot är de mästare på passiv aggressivitet i form av subtila pikar. Nu tillhör förstås Guillou inte överklassen men har ägnat hela sitt liv åt att imitera den, så han vet precis hur han ska uttrycka sig. GW tar genast åt sig eftersom han uppfattar piken och säger sedan i god arbetarklassanda precis som det är, nämligen att Guillou bara är avundsjuk på hans försäljningsframgångar.

Om det bara handlat om vinet skulle GW inte brytt sig nämnvärt.
Citera
2018-10-10, 00:52
Bannlyst
Leif GW måste allvarligt gå ned i vikt, hans mage blir bara större och större. Inte undra på att han har hälsoproblem med den figuren.
Citera
2018-10-11, 12:49
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Leif GW måste allvarligt gå ned i vikt, hans mage blir bara större och större. Inte undra på att han har hälsoproblem med den figuren.

Misstänker att det är för sent. Varken han själv eller hans kropp är beredd till förändring. Någon figur har han inte haft i detta århundrade
Citera
2018-10-11, 14:10
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Misstänker att det är för sent. Varken han själv eller hans kropp är beredd till förändring. Någon figur har han inte haft i detta århundrade

Synd att en såpass analytisk person som GW inte inte har förmågan att "göra det som krävs" för att förbättra sitt hälsotillstånd!
Håller för övrigt på med hans senaste alster Wille Vingmutter.... Bra den med, fast på ett annat sätt än hans romaner.
Citera
2018-10-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks

GW lever inte länge till med sin bakgrund av alkohol- och matmissbruk. Han kommer att kvadda endera dan nu snart. Vore kul om Betsson satte upp honom så man fick spela på hur länge han kommer att leva. Jag sätter en tusenlapp på att han är borta före 2020. Någon som sätter emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in