Citat:
PROVLÄS TILL 14:53
Efter stora sökinsatsen i Hjärsta: Polisen bekräftar fynd
Artikel 91 av 91
– Vi har hittat ett antal föremål i de här områdena vi sökt i. Vilka föremål är ingenting som jag kan kommentera, säger Christina Hallin, pressinformatör på Örebropolisen, till NA:s reporter.
Polisen vet inte om det är att betraktas som viktiga för utredningen. Eller om det är skräp.
– Det vi gör nu är att vi tar in de här föremålen, analyserar dem och kontrollerar om de har med utredningen att göra.
Nytt videoreportage
Efter stora sökinsatsen i Hjärsta: Polisen bekräftar fynd
Artikel 91 av 91
– Vi har hittat ett antal föremål i de här områdena vi sökt i. Vilka föremål är ingenting som jag kan kommentera, säger Christina Hallin, pressinformatör på Örebropolisen, till NA:s reporter.
Polisen vet inte om det är att betraktas som viktiga för utredningen. Eller om det är skräp.
– Det vi gör nu är att vi tar in de här föremålen, analyserar dem och kontrollerar om de har med utredningen att göra.
Nytt videoreportage
Mina tankar kring detta sök;
Observera att det är mina egna spekulationer och inte fakta.
Att man beslutar att leta efter "vad som helst" kring BP och FP samt en bit ifrån i närområdet efter 5 månader får mig att tro att man i nuläget inte har någon bevisning mot den misstänkte. Man försöker med alla medel leta fram vad som helst som eventuellt kan kopplas till själva gärningen eller till den misstänkte.
Idag och en tid tillbaka har man konstaterat hur LW mördades och dödsorsak. Man har vetat om hon bragts om livet med ett s.k. mordvapen. Hade ett eventuellt mordvapen varit aktuellt så hade man sannolikt redan tidigare letat efter detta vapen då den är av vital betydelse mot en GM.
Därför tror jag inte att dagens sök har handlat om ett mordvapen, utan någonting annat.
Utan att ha insyn i denna utredningen kan jag tänka mig att man letar efter något som tillhör LW eller SD - någonting som saknas.
Nu har man säkrat diverse fynd i den terräng där dagens sök genomfördes. Fynden i sig kanske inte har någonting med mordet eller de inblandade att göra enligt media. Detta indikerar att utredningen, i ett desperat försök, gör allt för att hitta "vad som helst" som har med LW eller SD att göra. Man har m.a.o. ingenting dagsläget som binder den MT för mordet.
Låter lite grann som jag tidigare skrivit om - nämligen - att utredningen försöker hitta bevisning mot SD efter att man riktat in sig på honom. Den bevisning som finns pekar inte med säkerhet mot just denna person. Utredningen har naturligtvis vissa indikationer och indicier som kan tolkas mot SD som GM, men att konkret bevisning saknas.
Jag tolkar de senaste uppgifterna som ett desperat försök, att med alla konstens regler hitta bevisning mot den MT. Hittar man inget på kroppen, i bostäderna, bilen eller i terrängen så tror jag att detta mord blir svårt att lösa. Det har trots allt gått 5 månader och att komma idag- efter 5 månader för sökningar i närområdet får mig att tvivla på utredningen.
Denna utredning har från början hanterats illa. Dagens aktiviteter förvånar mig och signalerar desperation.