2018-10-11, 11:26
Medlem
Jag blev påbackad i slutet av juli, en bil backade ut från en sidogata.
Anmälde till försäkringsbolaget samma dag och även min bil har varit på verkstad och är lagad.

Har pratat med mitt försäkringsbolag och dom kan ej ge något svar när deras utredning är klar (vem som är vållande)

Föraren som körde på mig var själv i bilen och vi var 2st i min bil.
Hur lång tid kan vara rimligt att en utredning från försäkringsbolaget tar?
Har ej erfarenhet av försäkringsärenden sen tidigare och vill bara kolla på ett ungefär hur lång tid det brukar ta.
Citera
2018-10-11, 11:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Det kan ta lång tid. Allt för att förhala.

I en sak för en familjemedlem, tog det två år. Allt för att hoppas att min familjemedlem skulle tröttna så att de skulle slippa betala ut.
Citera
2018-10-11, 13:14
Medlem
TeEsErs avatar
Jag har jobbat på försäkringsbolag under en kort period i min glada ungdom. I åtminstone sex fall av bara betalar man.

I två fall av tio hinner man inte med för att arbetsbördan är för stor och saker blir liggande.

Sen är det de två sista fallen av tio; de är skumma och man vill invänta polisutredningar, extra dokumentation och foton från verkstad etc

Det händer också att man får vänta länge för att bolaget själv väntar på andra försäkringsbolag som kanske har några av ovan angivna skäl till försening.

Att bara förhala för förhalandets skull händer inte. En skadeanmälan försvinner ju inte bara för att man inte gör något.

Sen får jag också tillägga de dumma äggen som ringde in och var helt tokiga över att inte ha fått utbetalt vad de skulle och man tydligt kunde se att vi kontaktat dem för kompletterande uppgifter, kontonummer eller annat och det var de själva som missat att agera på det.

Det kan ju vara så att föraren av bilen som backade på TS kanske har någon issue med sitt bolag som det bolaget vill reda ut först. Bolagen regressar mot varandra men innan man släpper på något sådant vill man alltid kolla så att allting står någorlunda rätt till.
Citera
2018-10-11, 13:24
Medlem
zoombos avatar
Tycker fallet verkar solklart, den som backar på någon eller något är i princip alltid vållande så jag förstår inte varför det ska behöva ta tid att avgöra just den frågan.
Sen kan den ekonomiska processen ta tid innan alla dokument malts runt men det är så att säga en annan sak.
Citera
2018-10-11, 18:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Tycker fallet verkar solklart, den som backar på någon eller något är i princip alltid vållande så jag förstår inte varför det ska behöva ta tid att avgöra just den frågan.
Sen kan den ekonomiska processen ta tid innan alla dokument malts runt men det är så att säga en annan sak.

Beror ju även lite på vad motparten skrivit i sin anmälan till sitt bolag, finns det ingen polisrapport på skadan så tar nog utredningen en del tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in