2018-10-11, 12:30
Medlem
Man bestämde att man skulle genomföra detta sök i förra veckan, alltså är den nya informationen minst en vecka gammal.
Citera
2018-10-11, 12:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, speciellt som MGM är en van sakletare.

Vad sägs om en geocache?
Skulle hon kanske lägga ut en burk?

Det var min tanke också sett till denna plats relation till LWs hus. Platsen känns baserat på vad vi vet mer trolig som geocache-gömma än som BP eller tänker jag tokigt nu? Vilka alternativ har vi?

De nya platserna på andra sidan vägen som
a) BP
b) flyktväg för GM där hen dumpat något som vittnen sett, ev mordvapen/sten, gps eller mobil
c) burkgömma
d) plats där vittnen sett LW upprörd med någon annan strax innan mordet?

a) Ifall platsen är BP så undrar jag vilka bevis man ska hitta så långt efter med tanke på väder och vind. Det måste handla om rena föremål som inte bara regnar eller blåser bort. Mordvapen, ännu en telefon eller GPS använd av BO eller GM. Eller mer troligt, skulle jag gissa en cache. Finns någon cache som länkar dit? Den koordinat som EGT gav tråden igår att kolla upp? Någon annan? Ursäkta om jag låter dum för jag kan ingenting om geocaching men det var bara en tanke.

b) Skulle stämma med klockningen kanske som polisen gjorde tidigare? Och bekräftas då av att cykelvittnen sett GM där med något hen gjort sig av med? Något så stort att det synts på lite håll och som därför borde gå att få syn på med hjälp av kratta?

c) Det har tidigt i tråden spekulerats om LW som var en driftig kvinna mitt uppe i paketinslagningen kunnat få för sig att placera ut en liten skattjakt åt sonen inför födelsedagen. Då vore det logiskt med en gömma rätt nära huset så han skulle hinna innan skolan och snabbt vara tillbaka till tårtfrukost. Men som många andra redan sa då så placerar väl ingen förälder en burk då invid en hårt trafikerad motorväg? Det låter ju orimligt att LW skulle ha placerat en burk så att sonen måstat korsa motorvägen. Å andra sidan, går det en cykelbro över vägen som han då kunnat varit planerad att ta? Är det där man nu söker?

Om LW skulle ha stått och slagit in paket och kanske gömt ett extra som en cache någonstans så på vilket sätt kan hon då ha dött? Hade hon någon, dvs GM, till hjälp med utplaceringen och denne utan någon skam och empati passade på? De blev ovänner om något under tiden? Har LW haft några burkar åt det hållet? Finns det någon koppling till den murder mystery cache som finns i området?

d) Vem skulle LW frivilligt ge sig av dit med sent om natten då hon säkert var stressad inför morgondagen?
Citera
2018-10-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Man bestämde att man skulle genomföra detta sök i förra veckan, alltså är den nya informationen minst en vecka gammal.

Min gissning är att man söker mellan fp och den äldre damens hem.
Citera
2018-10-11, 12:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan LW ändå varit ute för att gömma en cache i Minim*nn*ns namn som en födelsedagspresent och samarit SD var med och hjälpte till? Sen gick något snett?

Ja, det rimmar ju med att hon förberedde inför födelsedagen och att pakten ska ha stått framme. Ifall hon gett sig ut för att lägga ut en cache kopplad till dessa. Stackars son! Så nedrigt av GM att isåfall utnyttja/eller inte kunna behärska sig vid ett sådant tillfälle av alla tillfällen. Men skulle hon verkligen tagit hjälp av SD? Eller sökte han upp henne då när han visste att hon var där?

Ni som kan geocaching, har det funnits någon formell cache där? Eller ska man se det som att LW bara la upp eller var på väg att gömma en burk på skoj, ej registrerad?
Citera
2018-10-11, 12:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det var min tanke också sett till denna plats relation till LWs hus. Platsen känns baserat på vad vi vet mer trolig som geocache-gömma än som BP eller tänker jag tokigt nu? Vilka alternativ har vi?

De nya platserna på andra sidan vägen som
a) BP
b) flyktväg för GM där hen dumpat något som vittnen sett, ev mordvapen/sten, gps eller mobil
c) burkgömma
d) plats där vittnen sett LW upprörd med någon annan strax innan mordet?

a) Ifall platsen är BP så undrar jag vilka bevis man ska hitta så långt efter med tanke på väder och vind. Det måste handla om rena föremål som inte bara regnar eller blåser bort. Mordvapen, ännu en telefon eller GPS använd av BO eller GM. Eller mer troligt, skulle jag gissa en cache. Finns någon cache som länkar dit? Den koordinat som EGT gav tråden igår att kolla upp? Någon annan? Ursäkta om jag låter dum för jag kan ingenting om geocaching men det var bara en tanke.

b) Skulle stämma med klockningen kanske som polisen gjorde tidigare? Och bekräftas då av att cykelvittnen sett GM där med något hen gjort sig av med? Något så stort att det synts på lite håll och som därför borde gå att få syn på med hjälp av kratta?

c) Det har tidigt i tråden spekulerats om LW som var en driftig kvinna mitt uppe i paketinslagningen kunnat få för sig att placera ut en liten skattjakt åt sonen inför födelsedagen. Då vore det logiskt med en gömma rätt nära huset så han skulle hinna innan skolan och snabbt vara tillbaka till tårtfrukost. Men som många andra redan sa då så placerar väl ingen förälder en burk då invid en hårt trafikerad motorväg? Det låter ju orimligt att LW skulle ha placerat en burk så att sonen måstat korsa motorvägen. Å andra sidan, går det en cykelbro över vägen som han då kunnat varit planerad att ta? Är det där man nu söker?

Om LW skulle ha stått och slagit in paket och kanske gömt ett extra som en cache någonstans så på vilket sätt kan hon då ha dött? Hade hon någon, dvs GM, till hjälp med utplaceringen och denne utan någon skam och empati passade på? De blev ovänner om något under tiden? Har LW haft några burkar åt det hållet? Finns det någon koppling till den murder mystery cache som finns i området?

d) Vem skulle LW frivilligt ge sig av dit med sent om natten då hon säkert var stressad inför morgondagen?
Det ena utesluter i och för sig inte det andra. Skulle ju kunna vara flera av de här alternativen samtidigt. Kanske alla fyra man söker nu.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-11 kl. 12:57.
Citera
2018-10-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där var antagligen reporterns egen uppfattning. Vi får väl i alla fall hoppas att polisen strävar efter att fånga in gärningsmannen, helt oavsett vem det nu kan vara.

Snälla du, det är inte Hänt i veckan som rapporterar från kändisfesten! Är reportern från NA så återger hen polisens uttalande.
Citera
2018-10-11, 12:59
Medlem
PROVLÄS TILL 13:44
Sökandet fortsätter på nya platser – NA sänder live från polisens intensiva arbete i Hjärsta
Artikel 90 av 90

Efter lunch fortsätter nu polisen att söka i området runt Hjärsta – och nu söker man av nya platser. NA sänder live från nya sökområdet.

Nytt videoreportage.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/sokandet-fortsatter-pa-nya-platser-na-sander-live-fran-polisens-intensiva-arbete-i-hjarsta
Citera
2018-10-11, 13:00
Medlem
Honan6s avatar
Jag blev störd på EGT:s koordinatgåta, men kanske hen gav en ledtråd till mordet?
Citera
2018-10-11, 13:00
Medlem
notknapparens avatar
Kollar på NAs första sida.
Bildreportaget som de la upp i morse från sökningen är tyvärr låst, men de har en bild på första sidan.

Undrar om den vita villan som de har i bakgrunden där 6-7 poliser söker med krattor utanför staketet i gräset, kan vara den här villan. En brun villa skymtar på höger sida.

Vit villa, svart plåt- tak, byggnad i U-vinkel mot baksidan. Villan ligger i slutet av Äppelstigen. Detta är nära den väg som går som en ring i Vivallaskogen. Från den kan man lätt ta sig från Vivallaskogen ->
Äppelstigen ->Skördevägen ->Betesvägen.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2942142,15.1844335,54m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2941671,15.1835023,152m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.293691,15.1828079,304m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

Här bakom dessa hus (bl a det vita med en liten badtunna på baksidan) som ansluter mot Vivalla- skogen tycker jag att det ser ut som att de söker:

https://www.google.com/maps/place/Sk%C3%B6rdev%C3%A4gen+33-31,+703+60+%C3%96rebro/@59.2934482,15.1830236,125a,35y,51.16h,45t/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x465c017f144aff39:0x cfe3b0bad018c93e!2zw5ZyZWJybw!3b1!8m2!3d59.2752626 !4d15.2134105!3m4!1s0x465c1533d12cded9:0xf1cca7713 2f18dd0!8m2!3d59.2936492!4d15.1833064
Citera
2018-10-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ni som kan geocaching, har det funnits någon formell cache där? Eller ska man se det som att LW bara la upp eller var på väg att gömma en burk på skoj, ej registrerad?

Ja och finns att söka här i tråden.
Citera
2018-10-11, 13:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Snälla du, det är inte Hänt i veckan som rapporterar från kändisfesten! Är reportern från NA så återger hen polisens uttalande.
Har svårt att tänka mig att en polis skulle ha uttryckt sig så dumt. Kanske 'notknapparen' hörde fel?
Citera
2018-10-11, 13:12
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det ena utesluter i och för sig inte det andra. Skulle ju kunna vara flera av de här alternativen samtidigt. Kanske alla fyra man söker nu.
Ja, det enda jag inte riktigt får ihop är platsen som BP då följdfrågan då blir: varför ifall LW skadas eller mördas där, göra sig böket och ta den stora risken att transportera henne över till andra sidan vägen närmre där hen bor?

Om nya platsen är BP så vad innebär då flytten av LW till FP?

Det är en stor risk som GM då tar bara för att flytta henne 15 meter. Dels kan hen bli sedd. Dels kan hen lämna mer spår och få mer ev blod att tvätta av sig. Dels, vad gör planket till en bättre FP än BP? Att den är mer skymd? Att den misstänkliggör boende på den sidan ifall GM inte är någon av HD, SD (eller möjligen UW) utan bor på annat ställe?

Eller kan man tänka sig att något går snett vid platsen där polisen nu söker och LW blir skadad. GM försöker i panik bära henne hemåt men hon dör på vägen och han får då ännu mer panik och dumpar henne och flyr? En normalt funtad människa skulle väl ha ringt 112 om en person genom olycka bilvit svårt skadad då bärande bara kan förvärra skadan. Men GM kanske blev förvirrad? Men ifall hen har burit en svårt skadad LW hemåt så borde hen ju haft en hel del kläder att göra sig av med efteråt.

Dock en tanke. Ifall LW skulle visa sig ha blivit drogad av något så skulle hon inte kunnat göra något motstånd varav GM kan vara fri från både klösmärken och egna blåmärken. HD skulle ju ha kunnat komma över lugnande som sjuksköterska ifall mordet var planerat och då gett LW detta i hennes kvällste eller liknande. Säger inte att detta är helt övertygande men spekulerar bara i om GM borde ha spår efter strid eller om hen inte har några fysiska spår alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag blev störd på EGT:s koordinatgåta, men kanske hen gav en ledtråd till mordet?

Onekligen så kom ju polisens nya sökande direkt efter postningen av koordinaterna. Jag blev också irriterad först men det slog mig att om EGT känner till MGM så väl samt har tidigare nämnt att hen vet mer saker än hen säger som kan misstänkliggöra SD så skulle detta ha kunnat vara en sådan grej som hen droppat i tråden för oss att följa upp. Kanske efter din reflektion över LW. Vi får hoppas! Ni som kan det här med koordinater och förstår hur burkjakt fungerar, kan EGTs gåta leda just dit där polisen söker nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in