Mats Gren och tränare Alf Westerberg får sparken. Istället för Gren går akademichefen och guldtränare från 07 Jonas Olsson in. Poya får åtminstone inledningsvis hjälp av U21 tränarna och fd spelarna Hjalmar Jonsson och Hannes Stiller.
Röran i Göteborg är fantastiskt underhållande som utomstående.
Fantastiskt att en storklubb är så dåligt organiserad. Det fullständigt stinker inkompetensens i alla led. Från de som styr skutan till den som sprungit och tjallat till Balkander att det skitit sig i det blåa skåpet.
Fantastiskt att en storklubb är så dåligt organiserad. Det fullständigt stinker inkompetensens i alla led. Från de som styr skutan till den som sprungit och tjallat till Balkander att det skitit sig i det blåa skåpet.
Så är det när sosseriet har styrt föreningen allt för länge.
En tränares roll är att förädla det lag han förfogar över.
Jag kan inte se att Poya har lyckats göra någon spelare bättre. Därför är det helt rätt att sätta in Hjalmar och Stiller som gjort ett bra jobb med Elit1 och dom spelare som är påväg upp.
Att Gren fick gå är inget annat än helt rätt och väntat
Senast redigerad av zebop 2018-10-10 kl. 09:48.
Ser på Svt:s direktsändning om IFK Göteborg, lite off topic, men vem är den "expert" kommentator, segare gubbe får man ju leta efter, t.o.m programledaren blir märkbart störd på honom!
Så är det när sosseriet har styrt föreningen allt för länge.
Sluta grina.
Varenda klubb i det här landet har någon gång haft en svacka, med eller utan sossar.
Tar du maratontabellens tex 10 första lag, kan du där se ngt lag som inte haft någon större svacka ?
Nej nu gäller det att göra förändringar,bita ihop,komma igen och sluta grina.
Flest mål vinner
Mats Gren och tränare Alf Westerberg får sparken. Istället för Gren går akademichefen och guldtränare från 07 Jonas Olsson in. Poya får åtminstone inledningsvis hjälp av U21 tränarna och fd spelarna Hjalmar Jonsson och Hannes Stiller.
Jättetråkigt för oss som inte håller på IFK Göteborg, jag hade gärna sett att Mats Gren hade fått sitta kvar och med en ny tränare tex MP kunnat spelat ner laget till div 3.
Nu är det bara Poya vi får hoppas har samma ambitioner som Mats Gren så kanske det löser sig rätt bra ändå.
Tack för allt Mats, du gjorde ditt allra bästa och det var nära att du lyckades.. hoppas du får komma tillbaka till IFK lite senare och kan avsluta det du påbörjade
Robert Laul skriver att "Min bild av Poya Asbaghi så här långt i hans karriär är att han är en bluff som fotbollstränare. En snickesnackare som säger precis sådant supportrar, styrelsefolk och sponsorer vill höra." Resten är gömd bakom en betalvägg. Någon som vet hur Laul motiverar denna attack på Asbaghi?
En ung och sympatisk person med framtiden för sig, men som saknar erfarenheten att leda en storklubb i ett pressat läge.
Ett krisande Blåvitt behöver en tränare med fler strängar på fotbollslyran än vad Poya Asbaghi har.
Något klubben skulle få i duon Jonas Olsson-Hjalmar Jonson. Sedan om den konstellationen är den långsiktigt bästa får framtiden i så fall utvisa.
Citat:
För en kritiskt granskande journalist är det bara ord. Tomma ord dessvärre, eftersom Blåvitt inte har de spelartyperna i truppen eller pengar att värva sådana spelartyper för. 2018 har varken laget eller enskilda spelare utvecklats en millimeter i rätt riktning. Tvärtom, i princip alla har presterat och levererat allt sämre under Poya Asbaghi. Förutom Änglakören som sjunger med obruten styrka i match efter match från läktaren.
Någon som vet vem denne granskande journalist är?
I helgens match gjorde IFK Göteborg 1-0 redan i andra spelminuten, men tappade ledningen och höll på att förlora mot tabelljumbon Trelleborg på hemmaplan.
Hur är det möjligt?
Ja, den frågan kunde tränaren Poya Asbaghi, 33, inte riktigt svara på efter matchen:
– I efterhand känns det som att det var det absolut sämsta som kunde hända att vi fick det målet. Det går inte att förklara vad som händer efteråt, sa Poya till Sportbladet om Blåvitts tidiga ledningsmål.
Jag tycker att det svaret är ovärdigt en huvudtränare i Blåvitt, föreningen som har den längsta, pågående allsvenska sviten. Inte sedan 1976 har IFK Göteborg varit ur allsvenskan. 42 år. Det är en bedrift och något att vårda med stolthet. Men nu bränns superettan på riktigt, det är fem poäng till ner till kval, och huvudtränaren Poya Asbaghi verkar knappt förstå varför. Om Blåvitt ska ta fler poäng i år, vinna matcher, behöver laget en tränare som begriper vad det är som händer med hans lag vid samtliga olika scenarion som kan uppstå.
Min bild av Poya Asbaghi så här långt i hans karriär är att han är en bluff som fotbollstränare. En snickesnackare som säger precis sådant supportrar, styrelsefolk och sponsorer vill höra. Sånt som låter bra typ:
✓ Tjusiga termer om en ”modern” fotboll.
✓ Ett eget spel för att locka talanger.
✓ En utveckling som ska ge fler poäng.
Tränaryrket – ett erfarenhetsyrke
IFK Göteborg gick in i säsongen 2018 med en förhoppning om att förändra, men det var fel människor, fel klubb och fel tillfälle. En chansning och högoddsare vilket lett till ett skarpt läge. Poya Asbaghi har aldrig tidigare befunnit sig i skarpt läge på den här nivån. Han är en ung, oerfaren tränare som precis gått färdigt utbildningen i ett yrke som kanske mer än något annat yrke är ett erfarenhetsyrke. Vad jag har hört så ansågs Poya Asbaghi varit ”bra, men inget speciellt” under förbundets tränarutbildning häromåret.
I lördagskväll satte jag mig för att se C Mores eftermiddagssänding från Gamla Ullevi en gång till. Det var på många sätt en plåga, ja nästan lika frustrerande som att sälja Bingolotter, men också ett nödvändigt ont.
”Ska starta som om vi ligger under”
Strax innan avspark intervjuades Poya Asbaghi av kommentatorn Patrik Westberg som frågade om Blåvitts matchplan?
– Jag hoppas att vi går ut direkt från start och sätter en hög press. Ingen pardon nånstans. Nästan inleder matchen som om vi ligger under, inte för att vi ska ha den paniken, men i inledningen ska det vara så, sedan får matchbilden sätta sig och så får vi pulsera efter det, men vi vill ha en intensiv start, sa Poya.
Knappt två minuter senare stötte Sebastian Ohlsson in Victor Wernerssons låga inlägg till 1-0, Blåvitt hade inlett matchen med hög press, ingen pardon nånstans, nästan som om de låg under. Men Poya Asbaghis matchplan höll bara i två minuter, och efteråt sa han att ledningsmålet var det sämsta som kunde hända.
En tränare som inte förstår vad som händer och spelare som inte vet vad de ska göra – går det månne hand i hand? Hur kan tränaren säga att ett tidigt ledningsmål var ”det sämsta som kunde hända” när man lagt upp hela taktiken efter att just chockstarta utan pardon?
Vet spelarna inte hur de ska agera?
När jag tittar på matchen i efterhand är det inte svårt att se att det är just det som händer: Spelare som inte vet vad de ska göra, hur de ska agera, som saknar riktlinjer och ramar, som ska inleda ”nästan som om de ligger under”, men inte har någon plan för vad de ska göra när de leder utan börjar spela ”en-och-en” både i presspel och omställningar.
Asbaghis Blåvitt har inte ens en reservplan att ta till, en sådan där som brukar handla om kraft, kamp och att inte släppa en jävel över bron. Trelleborg behövde knappt ta i för att studsa rätt i matchen igen efter den tuffa inledningen. De tryckte tillbaka Blåvitt genom att skapa ett par fasta situationer, sedan var det jämnt skägg på Gamla Ullevi igen.
Det allra tydligaste när man ser om matchen en gång till är att Robin Söder är alldeles för begränsad för att spela som ensam forward. Robin gör många bra saker, men är begränsad just som bollmottagare och det är svårbegripligt att inte Poya Asbaghi startar med två forwards som kan hjälpa varandra att låsa fast bollen högre upp i planen.
Bättre med Hysén på topp
Det blev en tydlig förbättring när Tobias Hysén byttes in, men det räckte bara till en poäng efter en andra halvlek som styrdes mer av tillfälligheter och enskildheter. Trelleborg kontrade in 2-1 mitt under en kvalitativ Blåvittperiod, sedan vred Giorgi Kharaishvili in kvitteringen på frispark i tionde tilläggsminuten efter att inbytte Hysén sparkats sönder och samman.
Blåvitt behöver vinna en, kanske två matcher till för att säkra kontraktet, och det är mot den osäkra bakgrunden som klubbledning och styrelse agerar, enligt Göteborgs-Posten. In kommer, enligt tidningen, Jonas Olsson och Hjalmar Jonson, båda från ungdomsverksamheten. De känner föreningen uti fingerspetsarna och vet vad som krävs i den situation som föreningen försatt sig i. Sedan om det är den bästa lösningen på lång sikt är jag inte säker på.
Oavsett hur det blir behöver IFK Göteborg en skickligare fotbollstränare än Poya Asbaghi. Efter snart ett år som chefscoach finns det mig veterligen ingenting som talar för att han kommer lyckas bättre än vad han hittills gjort.
Jag unnar Poya en skön semester hösten ut, kanske finns det en plats över i Mats Grens bungalow på Hawaii?