2018-10-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från dagens NA:

"Eftersom det rör sig om ett mord finns det ingen preskriptionstid.

– Det är för tidigt att ha en uppfattning om när utredningen kan vara klar. Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen. Utredningen går då över till att återigen bli ett spaningsmord, säger Mikael Nyqvist, polisens spaningsledare.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/trots-560-forhor-polisen-fortsatter-jaga-bevisen-som-ska-losa-mordgatan-vi-har-en-enda-misstankt-och -det-ar-44-aringen

Vad innebär spaningsmord?

Funderar också på varför Mikael Nyqvist pratar här om att skriva av honom från utredningen om inte misstankarna skärps?
Tidigare sa ÅK att man i princip kan vara kvar som skäligen misstänkt i en utredning hur länge som helst.

Tycker det låter oroväckande, hela artikeln.

Jo, oroväckande klingar det onekligen. Stämmer in i dysterkvistarnas dova hymn om att fallet nog kan komma att förbli ouppklarat.
De förväntansfulla frågorna om när 'svaren/bevisen' från NFC kommer kan nog även de förbli obesvarade.

Förresten lite märkligt att inte polisens spaningsledare i sammanhanget alls nämner det faktum att det är Tingsrätten som har beslutat att SD skall vara skäligen misstänkt; det är ju inte längre upp till åklagaren att råda över den saken men ändå säger han att åklagaren kanske kan komma att avskriva misstankarna.
Vet inte polisen hur det funkar?

Kanske kan CarlJanne, Rosamundan, Remark et al förklara?
Citera
2018-10-09, 21:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han hade knappast satts att utreda arbetsmiljöbrott bara för att han var oense med ÅH.

Det kanske blev droppen som till sist urholkade stenen, oenigheten om hur det här fallet skulle drivas.

Det menades ju att petningen av Springare och Rydén skulle göra att utredningen sköttes bättre och vem om inte åklagaren kan klaga på att utredningen inte sköts rätt?
Citera
2018-10-09, 21:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kanske blev droppen som till sist urholkade stenen, oenigheten om hur det här fallet skulle drivas.

Det menades ju att petningen av Springare och Rydén skulle göra att utredningen sköttes bättre och vem om inte åklagaren kan klaga på att utredningen inte sköts rätt?
Samma åklagare som foulade två försök till sannolika skäl? Jag är inte nämnvärt imponerad...
Citera
2018-10-09, 21:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Samma åklagare som foulade två försök till sannolika skäl? Jag är inte nämnvärt imponerad...

Inte jag heller men det verkar som om hon drog det vinnande kortet när hon gick i clinch med Springare, han hade väl gjort sig tillräckligt impopulär hos ledningen och de såg sin chans att bli av med honom om nu åklagaren kom och gnällde om hur utredningen sköttes.
Citera
2018-10-09, 21:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte jag heller men det verkar som om hon drog det vinnande kortet när hon gick i clinch med Springare, han hade väl gjort sig tillräckligt impopulär hos ledningen och de såg sin chans att bli av med honom om nu åklagaren kom och gnällde om hur utredningen sköttes.
Var och en salig på sin tro
Min tro är att det inte varit nån clinch mellan ÅK och utredarna. Kanske tiden lär utvisa, men jag tror inte PS och hans boss varit tysta om saken nu när de ser hur det går med utredningsledare som hon då, enligt din tes, trivs bättre med än de stora killarna.
Citera
2018-10-09, 21:43
Medlem
Onekligen ser det ju ut som att fallet tyvärr inte är ens i närheten av att bli uppklarat, baserat på den senaste artikeln. Utredningen står och stampar på i princip samma fläck som den gjort sedan i maj, fler vittnesuppgifter och iakttagelser efterfrågas och svar väntas från NFC. Angående NFC skulle jag tippa på att de viktigaste proverna skickades a.s.a.p och dessa har inte kunnat påvisa något av värde, nu famlar man efter halmstrån och hoppas på ett mirakel.
Det är i bevisningen det brister, tror dock de är tämligen säkra på GM men kan inte binda denne till gärningen.

Efter såhär lång tid hade man hoppats på mer upplyftande information men aj, aj så dystert allt verkar i nuläget
Citera
2018-10-09, 21:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Min tro är att det inte varit nån clinch mellan ÅK och utredarna. Kanske tiden lär utvisa, men jag tror inte PS och hans boss varit tysta om saken nu när de ser hur det går med utredningsledare som hon då, enligt din tes, trivs bättre med än de stora killarna.

Eller hur, varför skola människor strida, bättre är att vandra de saligas vägar uppfylld av sin egen tro.

Vi verkar ju få ett dystert facit av hur det har gått med den nya styrkan som sattes ihop efter att Springare och Rydén fått respass, åklagaren kanske trivs alldeles utmärkt men fallet tvärdog och Springare och Rydén,s boss kan knappast göra någon stor affär av det, han sköt ju personligen de två i sank.

Jag tror att det var ett misstag som fick ödesdigra konsekvenser.
Citera
2018-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Jag vidhåller min enfaldiga tro på att polis och åklagare följer ett protokoll där vissa parametrar måste uppfyllas för att man ska kunna gå vidare.
Troligtvis finns det inga tekniska bevis som håller och inga vittnen som håller i en rättssal. Då hjälper det inte vad Åklagare eller polis tror, som tur är.
Citera
2018-10-09, 21:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Jag vidhåller min enfaldiga tro på att polis och åklagare följer ett protokoll där vissa parametrar måste uppfyllas för att man ska kunna gå vidare.
Troligtvis finns det inga tekniska bevis som håller och inga vittnen som håller i en rättssal. Då hjälper det inte vad Åklagare eller polis tror, som tur är.
Åklagaren trodde två gånger att hon hade tillräckligt för sannolika skäl. Så mycket för det protokollet, med facit i hand borde hon kanske inte haft så bråttom?
Att bevisningen inte räckte vet vi ju nu, ibland undrar jag vad som hänt med en annan rådman i TR. Och om en häktning på sannolika skäl då verkligen skulle ha fört utredningen framåt. Eller om enda skillnaden varit minskat cachande för en av figuranterna och isf hur länge innan man inte fick förlängt.
Citera
2018-10-09, 21:59
Medlem
Citat:
Han hade knappast satts att utreda arbetsmiljöbrott bara för att han var oense med ÅH.
Nej, absolut inte av det skälet. Snarare bottnar det i rutten personkemi i polishuset.
Citera
2018-10-09, 22:01
Medlem
Citat:

Jag tänker hänga kvar här till 22 oktober och hoppas att något avgörande händer då. Fruktansvärt för anhöriga om mördaren går fri.
Citera
2018-10-09, 22:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Nej, absolut inte av det skälet. Snarare bottnar det i rutten personkemi i polishuset.
Ja det var nog ingen bra idé att göra det tämligen avskydda skyddsombudet till chef. Peters princip (för andra gången idag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in