2018-10-09, 17:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
HD var ju högpresterande enligt EGT.

Men jo, bara sommarens bedrift ter sig helt uppåt väggarna vare sig frisk eller sjuk. Det borde ta tid från heltidsarbete och vara för krävande för en sjukskriven. Är burkar ännu lättare att hitta än råttor i Pokémon månne?

Och det måste ta oerhört mycket av hennes tid som hon (ja dom båda) KUNDE TILLBRINGA MED SINA BARN.
Citera
2018-10-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har ingen kunskap om geocaching, så måste fråga. Hur fungerar det rent praktiskt om man tar 1000 burkar på en dag? Finns det områden där burkarna ligger på hög (typ tävlingsbana) eller existerar det någon form av digitala fynd som gör att man inte fysiskt måste ta sig dit?
Nu ser jag visserligen inte hur något av detta är relevant för mordet på LW, men av ren nyfikenhet undrar jag ändå vad rekordet är?
I Sverige är det gänget med bl.a ML som har rekordet med 1508st på en dag.
Det är fysiska burkar (ibland virituella, men man ska till platsen och fota nått då).

Dom extrema powertrails finns i Nevada och man kan hyra bilar med öppna sidor. Tekniken är då att en kör, man plockar upp en burk ur en hink vid start. Sen kör msn till första, under körningen skriver man in sitt nick i buken man hade med sig och byter bara, skriver sitt nick på vägen till andra. Burken (PET-rör) ligger löst bakom en sten.
Fördelen med minst 5-6st är att flera delar på att springa, då äter och dricker ett par som vikar. Risken för kramp är överhängande....

Som sagt, kul att vara med om någon gång, men inte detta geocaching handlar om egentligen.
Citera
2018-10-09, 17:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja du. Isåfall har HD förflyttat sig minst 16 mil den dagen, ifall dessa varit s.k. powertrails. Är det vanligt med sådana trails som sträcker sig en tiondel genom vårt lands längd? Måste man inte isåfall ha pauser iallafall för matintah och vila? Om man springer hela tiden så kan man ju hinna ta dessa på 10 timmar iofs.

I USA, med bil
Citera
2018-10-09, 17:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Men går det att se om mobilen har legat stilla (hemma) eller rört sig inom samma mast?

Det går nog att se. Det var bl a en av anledningarna till att Johanna Möller i Sommarstugemorden kunde bevisas ha ljugit om var hon befunnit sig. Hennes mobil var ute och rörde sig på egen hand när hon uppgav sig ha sovit.

Utredarna var ute och provmastade rörelseschemat i terrängen där 3 olika master tog upp området.
Nu vet jag inte hur många master som är aktuella i detta fall, men polisen har tillgång till duktiga tekniker.
Citera
2018-10-09, 17:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/../
Något intressantare än hypotetiska fängelseaktiviteter TinnaNinnas fråga till EGT om datumet 22 oktober. Vad ska hända då? Blir nyfiken.

Kanske en indikation att NFC är klara med provsvaren då?

Den 22/10 är en måndag, om det nu kan innebära något i sammanhanget
Citera
2018-10-09, 17:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, finns s.k powertrails med en cache på var 161m (minimikrav). Då kan man logga en i minuten nästan.... personligen hatar jag denna typ av caching, men provat på.
För att få diamant i just ”antal på en dag” är 400st, vi har dubbel diamant med över 800 på en dag (HD slår oss där) men vi har över ett år i rad, nästan 400 dagar med minst en cache om dagen.

Pratar vi vuxna människor nu...?
Pratar vi 2-barnsföräldrar..?

Föräldrar där den ene sedan i våras är SKÄLIGEN MISSTÄNKT för mord på en vän tillika fd älskarinna? Och där även den andra föräldern nu börjar ifrågasättas mer och mer här i tråden, allteftersom mer och graverande omständigheter uppdagas. Detta måste ju påverka familjen oerhört.

Detta är ett dåligt föräldraskap.
Citera
2018-10-09, 17:46
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Just de 1000 cacherna på en dag är ett ovanligt undantag att geocachare gör/hinner. HD loggade dem på USA-resan 2014. Cacherna ingår i en särskild challenge (Jasmere Challenge i Nevada) där utmaningen är att logga just 1000+ cacher på en dag. De kallas ET-trail och är väl ett sätt för cachare att "the american way" få upp sin statistik rejält på kort tid.

(Läs t.ex. loggarna från några andra svenskar som nyligen varit på samma plats och "speed-cachat": https://www.geocaching.com/geocache/GC31XJR_0602-e-t ).

Mer vanliga trad- och myst-cacher i ens egen geografiska omnejd och övriga delar av Sverige innebär i större utsträckning att man måste transportera sig längre och/eller fler sträckor mellan de individuella cacherna. Plus lösa uppgifter för att få ledtrådar, rätt koordinater etc.

Intressant i den statistik som EGT postade är att HD's "flest hittade på en dag" både på andra och tredje plats är datum som inträffat efter mordet på LW. Innebär detta att hon haft mer tid, eller att hon i större utsträckning har behövt geocachandet som en slags mental distraktion från andra tankar?

Tack för en utförlig förklaring kring olika sätt att samla burkar

Var HD tillsammans med SD i USA 2014? Var även JG där, undrar jag?

Har jag förstått det rätt att man eventuellt kan se en tendens till ett ökande av burksamlande vad gäller HD efter LW:s bortgång?
Citera
2018-10-09, 17:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack för en utförlig förklaring kring olika sätt att samla burkar

Var HD tillsammans med SD i USA 2014? Var även JG där, undrar jag?

Har jag förstått det rätt att man eventuellt kan se en tendens till ett ökande av burksamlande vad gäller HD efter LW:s bortgång?

SD var i USA, JG loggade i Örebro-trakterna.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-09 kl. 17:55.
Citera
2018-10-09, 17:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
SD var i USA, JG var i Örebro-trakterna.

På så vis. Tack!
Citera
2018-10-09, 17:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja du. Isåfall har HD förflyttat sig minst 16 mil den dagen, ifall dessa varit s.k. powertrails. Är det vanligt med sådana trails som sträcker sig en tiondel genom vårt lands längd? Måste man inte isåfall ha pauser iallafall för matintah och vila? Om man springer hela tiden så kan man ju hinna ta dessa på 10 timmar iofs.
Man gör det ju per bil, man får inte glömma de fina naturupplevelserna
En lokal variant kunde ju kallas Vägen till 08 med 1200 utplacerade burkar med 160 meters mellanrum och genomförandet sker gissningsvis medelst kraftiga accelerationer och inbromsningar med en motorstark bil (diesel är kanske bättre för miljön?) interfolierat med frenetiskt loggskrivande på remsorna. De elektroniska loggarna fixar man med mobilen i ena handen under accelerationen till nästa burk.
Allmänheten som färdas på E20 ligger måhända i farozonen men allt för sporten!

Och jag som tyckte golfare var fanatiska...

Nu ska jag återbörda mig till brottsfallet, cachande förstår jag mig nog inte på
Citera
2018-10-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, misstankarna mot SD verkar ha fastnat i ett cirkelresonemang. 'Netherworld' skriver att SD:s mobil har varit i närheten av LW:s bostad, och det verkar vara en slutsats man drar utifrån att SD har varit utanför LW:s bostad.

Samtidigt verkar alltså det här med att SD har varit utanför LW:s bostad bygga på just att hans mobil har kunnat lokaliseras dit.
Det har väl inte framkommit några som helst bevis för att SD:s mobil skulle ha lokaliserats till LW:s bostad. Var har du fått det ifrån?
Citera
2018-10-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Pratar vi vuxna människor nu...?
Pratar vi 2-barnsföräldrar..?

Föräldrar där den ene sedan i våras är SKÄLIGEN MISSTÄNKT för mord på en vän tillika fd älskarinna? Och där även den andra föräldern nu börjar ifrågasättas mer och mer här i tråden, allteftersom mer och graverande omständigheter uppdagas. Detta måste ju påverka familjen oerhört.

Detta är ett dåligt föräldraskap.

Har jag någonsin sagt något annat?
Denna somnar har HD och SD barnen varannnan vecka, så heltidsförälder verkar hon inte vara.

Sen kan väl barnen vara minst lika aktiva i föreningslivet. Jag varken berömmer eller fördömmer någon med lite siffror. Vi vet för lite om förutsättningarna, tycker jag.

Jag finner nog beteendet här på denna tråd mer sjuk....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in