2018-10-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
1000 cacher på en dag? Ligger dom i samma säck?
Nä, finns s.k powertrails med en cache på var 161m (minimikrav). Då kan man logga en i minuten nästan.... personligen hatar jag denna typ av caching, men provat på.
För att få diamant i just ”antal på en dag” är 400st, vi har dubbel diamant med över 800 på en dag (HD slår oss där) men vi har över ett år i rad, nästan 400 dagar med minst en cache om dagen.
Citera
2018-10-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Visst...i din snedvridna värld.

För någon som inte ens klarar av att vara på sitt jobb de timmar hon ska utan istället sjukskriver sig titt som tätt så är detta långt ifrån normalt.

Du fortsätter i vanlig ordning att kratta manegen...
Försåg er med fakta och data. Sen hur ni tolkar/använder/vrider det är er ensak.
Citera
2018-10-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tänker också åt det här hållet. Om man har kartlagt all trafik i området under kvällen, borde det betyda att (åtminstone) sträckan mellan SD/UW och planket omfattas av samma mast. (Hade man kunnat se mer detaljerat hur en telefon rört sig från tex Betesvägen, förbi LWs hus och vidare till planket, hade det inte direkt varit några frågetecken om GM.)

Som jag tolkar det vet man vilka mobiler som varit i närheten och därför är aktuella, samt troligtvis hur aktiviteten sett ut.
Funderar lite på det här med mobiltrafiken, visst använder väl olika operatörer olika master?
Ja, och vissa delar mast.

Men parametern att mobilen lämnades hemma bör finnas i åtanke. Då är det ett planerat mord, mer eller mindre, och det tror jag inte. Iskallt i så fall och extremt utstuderat.
Citera
2018-10-09, 17:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Äh, bara en i minuten ju. Gott om tid över även för go’fika och korvgrillning under eldningsförbud

Som sagt var, hur är det möjligt? Ens om alla burkskrällena ligger prydligt i en lååång rad...

Det kanske är några som står och säljer sina begagnade cacher i lådor på eventen? S.k. burklådor.

Fast de skulle behöva vara helkroppsmaskerade för att undgå identifiering bland de rättrogna?

Eller på Blocket?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-09 kl. 17:17.
Citera
2018-10-09, 17:14
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Beror ju på vem man jämför med. Jag vet massor med andra (ett par hundra) dom är otroligt mycket mer extrema och hard-core.
Det finns olika challenge cacher som man kan försöka uppfylla. Statistik är en stark drivkraft för vissa av dom mer extrema, och detta ser jag inte hos varken HD eller SD. Visst har HD loggat mycket under sommaren när dom varit iväg, men siffrorna är inte extrema.

HD:s data:
Flest hittade under en dag: 1000 den 2014-04-27; 206 den 2018-08-02; 156 den 2018-07-25

2018-05: 276st på 11 caching dagar.
2018-06: 177st på 18 caching dagar.
2018-07: 444st på 18 caching dagar.
2018-08: 420st på 15 caching dagar.
2018-09: 210st på 11 caching dagar.
2018-10: 11st på 1 caching dagar.

Flest dagar i rad med hittade cacher: 31 dagar (finns massor som ligger på över 1000 dagar i sträck med minst en cache om dagen, julafton som nyårsdagen....)

Nä, inte speciellt extrem eller i närheten av några rekord. Även om ni tycker det låter mycket...

Har ingen kunskap om geocaching, så måste fråga. Hur fungerar det rent praktiskt om man tar 1000 burkar på en dag? Finns det områden där burkarna ligger på hög (typ tävlingsbana) eller existerar det någon form av digitala fynd som gör att man inte fysiskt måste ta sig dit?
Nu ser jag visserligen inte hur något av detta är relevant för mordet på LW, men av ren nyfikenhet undrar jag ändå vad rekordet är?
Citera
2018-10-09, 17:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Har HD hittat 1000 ”skatter” på ett av ovan nämnda datum Hur är det möjligt? Jag förstår inte. Hur hann hon det på en och samma dag? Jag hinner/orkar ju som mest plocka 50 tallkottar (till juldekorationer) under en promenad i min närskog...

Just de 1000 cacherna på en dag är ett ovanligt undantag att geocachare gör/hinner. HD loggade dem i Nevada på USA-resan 2014. Cacherna ingår i en särskild challenge (Jasmere Challenge) där en del i utmaningen är att logga just 1000+ cacher på en dag. Dessa kallas ET-trail och är väl ett sätt för cachare att "the american way" få upp sin statistik rejält på kort tid.

(Läs t.ex. loggarna från några andra svenskar som nyligen varit på samma plats och "speed-cachat": https://www.geocaching.com/geocache/GC31XJR_0602-e-t ).

Mer vanliga trad- och myst-cacher i ens egen geografiska omnejd och övriga delar av Sverige innebär i större utsträckning att man måste transportera sig längre och/eller fler sträckor mellan de individuella cacherna. Plus lösa uppgifter för att få ledtrådar, rätt koordinater etc.

Intressant i den statistik som EGT postade är att HD's "flest hittade på en dag" både på andra och tredje plats är datum som inträffat efter mordet på LW. Innebär detta att hon haft mer tid, eller att hon i större utsträckning har behövt geocachandet som en slags mental distraktion från andra tankar?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-09 kl. 17:32.
Citera
2018-10-09, 17:16
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ja, och vissa delar mast.

Men parametern att mobilen lämnades hemma bör finnas i åtanke. Då är det ett planerat mord, mer eller mindre, och det tror jag inte. Iskallt i så fall och extremt utstuderat.

Men går det att se om mobilen har legat stilla (hemma) eller rört sig inom samma mast?
Citera
2018-10-09, 17:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Försåg er med fakta och data. Sen hur ni tolkar/använder/vrider det är er ensak.
1000 cacher med 160 meter i mellan är... rätt långt. Teleporterar man sig?
Citera
2018-10-09, 17:28
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Äh, bara en i minuten ju. Gott om tid över även för go’fika och korvgrillning under eldningsförbud

Som sagt var, hur är det möjligt? Ens om alla burkskrällena ligger prydligt i en lååång rad...

Ja, hur i allsin dar hann och orkade HD detta? Det övergår mitt förstånd
Citera
2018-10-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Men går det att se om mobilen har legat stilla (hemma) eller rört sig inom samma mast?
Inte som jag förstått och fått det förklarat.
Citera
2018-10-09, 17:36
Medlem
Honan6s avatar
SD och HD lever med egna regler i allt de tar sig för? Reggar cacher på ett orimligt sätt, men de har rätt?
De kan komma ha nytta av sin kreativitet och obekymrade sätt inom fängelsets murar.
Nästa år kanske vi får läsa om hur interner medverkar i Geocache Prison Tour i fängelsets gemensamhetsutrymmen? Alla regler bestämda av SD/HD. De kommer snabbt kunna identifiera eventuella fuskare, med tanke på egna erfarenheter?

Något intressantare än hypotetiska fängelseaktiviteter TinnaNinnas fråga till EGT om datumet 22 oktober. Vad ska hända då? Blir nyfiken.
Citera
2018-10-09, 17:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nä, finns s.k powertrails med en cache på var 161m (minimikrav). Då kan man logga en i minuten nästan.... personligen hatar jag denna typ av caching, men provat på.
För att få diamant i just ”antal på en dag” är 400st, vi har dubbel diamant med över 800 på en dag (HD slår oss där) men vi har över ett år i rad, nästan 400 dagar med minst en cache om dagen.

Ja du. Isåfall har HD förflyttat sig minst 16 mil den dagen, ifall dessa varit s.k. powertrails. Är det vanligt med sådana trails som sträcker sig en tiondel genom vårt lands längd? Måste man inte isåfall ha pauser iallafall för matintah och vila? Om man springer hela tiden så kan man ju hinna ta dessa på 10 timmar iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in