2018-10-09, 14:32
Bannlyst
Tjena tjena.

Har funderat på hur människor ger mat till sina (vuxna) hundar:

Vissa ger hunden mat kanske 2, 3 gånger om dagen, som om den vore nån jävla svältfånge, varpå hunden hetsäter allt på några sekunder.

Vissa låter matskålen stå framme hela dagen, som om hunden vore en jävla katt, varpå hunden går och knaprar på nån bit torrfoder då och då.

Vad är egentligen bäst för hunden?

Hur ger ni era hundar mat och varför på det sättet?

Väntar spänt på att höra er expertis!
Citera
2018-10-09, 14:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
Tjena tjena.

Har funderat på hur människor ger mat till sina (vuxna) hundar:

Vissa ger hunden mat kanske 2, 3 gånger om dagen, som om den vore nån jävla svältfånge, varpå hunden hetsäter allt på några sekunder.

Vissa låter matskålen stå framme hela dagen, som om hunden vore en jävla katt, varpå hunden går och knaprar på nån bit torrfoder då och då.

Vad är egentligen bäst för hunden?

Hur ger ni era hundar mat och varför på det sättet?

Väntar spänt på att höra er expertis!

Det skiljer sig mellan olika hundar. Vissa hundar blir smällfeta och äter så in i helvete om det finns mat tillgänglig hela tiden. Det är förstås kasst för hunden som på sikt får en mängd sjukdomar. Med andra hundar funkar det utmärkt.

Sen kan det vara så att man har ett behov av att hunden ska äta på vissa tider (om man ska iväg en viss tid vill man att hunden ska ha ätit innan exempelvis). Då styr man mycket lättare genom att ge hunden mat vid behov. Har man flera hundar kan det också vara problematiskt att låta maten stå framme hela tiden, då man inte vet hur mycket respektive hund äter.
Citera
2018-10-09, 14:40
Medlem
Denoms avatar
Jag har mat framme nästan hela dagen, min hund äter en eller två gånger annars är det inte så intressant och så har vi kört sedan hon var 8 veckor. Beror såklart mycket på vilken ras det är, min är en aussie.
Citera
2018-10-09, 14:55
Medlem
Har tre hundar som har tillgång till mat hela tiden så länge dom är inomhus.

Så länge dom inte blir överviktiga funkar det, ingen rivalitet om maten heller då det alltid finns framme.
Citera
2018-10-09, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det skiljer sig mellan olika hundar. Vissa hundar blir smällfeta och äter så in i helvete om det finns mat tillgänglig hela tiden. Det är förstås kasst för hunden som på sikt får en mängd sjukdomar. Med andra hundar funkar det utmärkt.

Sen kan det vara så att man har ett behov av att hunden ska äta på vissa tider (om man ska iväg en viss tid vill man att hunden ska ha ätit innan exempelvis). Då styr man mycket lättare genom att ge hunden mat vid behov. Har man flera hundar kan det också vara problematiskt att låta maten stå framme hela tiden, då man inte vet hur mycket respektive hund äter.
Vad är det som påverkar hur hunden äter? Har hört att hundar saknar mättnadskänsla, stämmer det? Varför äter vissa hundar så in i helvete?

Läste på ett annat forum där en berättade att den gav hunden mat en gång om dagen för att hunden skulle vara mer intresserad av godis vid träning. Låter sanslöst. Men det kanske är bra att göra så?

Valpar rekommenderas att matas flera gånger om dagen för att deras blodsocker ska hållas på en jämn nivå. Teoretiskt borde blodsockernivåerna även vara balanserade vid fri tillgång till mat, om hunden kan hantera det och äter regelbundet. Men borde inte hunden, teoretiskt, bli trött om den bara får mat en, två gånger om dagen?
Citera
2018-10-09, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Har tre hundar som har tillgång till mat hela tiden så länge dom är inomhus.

Så länge dom inte blir överviktiga funkar det, ingen rivalitet om maten heller då det alltid finns framme.
Intressant det du skriver. Hur troligt är det att en hund slutar äta eller underäter om maten alltid står framme?
Citera
2018-10-09, 15:46
Medlem
Myrtens avatar
Min hund har fri tillgång på mat hela tiden, tar det slut fyller jag på. Detta eftersom som hon äter när hon äter, inte när jag fyller på. Jag började med att ge 2-3 gånger om dagen, och det har funkat att ge så med tidigare hundar jag haft. Men denna petar i sig litegrann när hon känner för det. Var väldigt orolig när hon var yngre att hon skulle bli för tunn eller att det var något som var fel (magkatarr eller liknande). Men hon verkar må bra, prover har alltid varit bra, hon verkar känna själv hur mycket mat hon behöver. Nu är hon gammal, så det får fortsätta så här så länge hon finns kvar.
Citera
2018-10-09, 15:57
Medlem
psflaxs avatar
Enligt en kompis som har flera hundar, och även ett hunddagis, så beror det på rasen.

Dom värsta är labbe och cocker enligt henne, dom kan hetsäta sig till döds.
Även om det är en blandras med inslag av dessa raser, så är det kört.

Andra raser kan fungera bra, oftast går det bättre med mindre raser.
Citera
2018-10-09, 16:19
Medlem
Muppers avatar
Hade en Golden retriever tik som barndomshund, hon åt allt hon kom över så där fick de va mat två gånger om dagen, morgon och eftermiddag.

Nu när man är äldre har man en Golden Retriever hane som har mat framme hela tiden, han äter lite då och då. Ingen stress på den gubben inte
Citera
2018-10-09, 16:57
Medlem
Vi kör med mat två gånger till våra hundar. Dels för att de får färsk mat och inte torrfoder så maten blir dålig om den lämnas framme, och dels för att kunna kontrollera portionerna bättre och se till så att båda får mat.

Vi har en hund som antagligen skulle klara att äta med fri tillgång då hon inte är ett supermatvrak, medan den andra hunden antagligen skulle ätit och ätit tills maten tog slut. Det är väldigt individuellt det där.

Min morsa har en hund med fri tillgång till maten och han har alltid hållit vikten nästan på grammet i alla år. Dock verkar han lite trött på maten och det är ju trist för honom. Att äta ska ju vara gött, inte tråkigt.
Citera
2018-10-09, 17:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Min hund får mat tre gånger om dagen och övrig tid är matskålen tom. Detta dels då hon har en kronisk magåkomma och därför behöver äta på hyfsat regelbundna tider och dels då hon äter färskfoder och jag inte vill ha det liggande framme.

Min förra granne hade alltid mat i mat framme (torrfoder) och hans hundar skötte det utan några problem och ingen av dem var överviktig.

Mina svärföräldrar har en valp (Strax över sex månader.) och än så länge får hon mat på bestämda tider, men när hon blir äldre är tanken att hon alltid ska ha mat i skålen då det är det upplägget de har haft till samtliga tidigare hundar och det då har funkat i över 40 år.

Min mor har haft alltid haft mat framme åt sina hundar, men då hon ganska ofta passar en bekants hundar (Som periodvis är hyfsat överviktiga.) har hon det enbart när det bara är hennes hundar hemma och det r inget som hundarna verkar bry sig om.
Citera
2018-10-09, 17:06
Medlem
Nu har jag en liten ras o ger den två gånger om dagen cirka 150g åt gången. 75g foder och 75g konserv burk från Ceaser från en valfri mat affär. Hunden äter upp allt inom 5min och bli mätt. Vatten står framm hela tiden då hon brukar gå o dricka då o då under dagarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in