2018-10-08, 11:28
Medlem
MrWins avatar
Har Sverige slutat tjata om Gui Minhai nu?
Citera
2018-10-08, 11:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Har Sverige slutat tjata om Gui Minhai nu?
Det är i varje fall tyst i medierna. Såvitt jag begriper så ligger bollen hos Sverige nu. Antingen skiter de ansvariga i det eller så är de panikslagna och vet inte vad de ska göra.

Senaste utspelet från Kina är 2018-09-29:
The Chinese Embassy Spokesperson: Firmly Oppose Ill-Intentioned "Apologies"
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1600643.htm

Är det någon som tror att Kina kommer att släppa detta?

När det gäller Gui Minhai så togs han upp i det inslag i Svenska nyheter som Kinas meddelande handlar om. SVT skrev också om det 2018-09-28:
Svenska nyheter ber om ursäkt efter satir om kineser
Citat:
– Den [satiriska filmen om kineser reds. anm.] upplevdes rasistisk, vilket vi borde ha förstått. Den var oansvarig och kulturellt okänslig. Förlåt. Men, det här är inte ett förlåt till den kinesiska regimen som inte värdesätter yttrandefrihet.

Efter detta går han ut och berättar om den svenske medborgaren Gui Minhai som sitter fängslad i Kina, och om debatten som skapades om kartan som Svenska nyheter hade i förra veckans program över Kina som inte inkluderade Taiwan och Tibet.
https://www.svt.se/kultur/svenska-nyheter-ber-om-ursakt-efter-kina-satir

Nu har det gått en vecka sedan Kinas senaste utspel. Vi får se vad som kommer härnäst...
Citera
2018-10-08, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
prewglobal har presenterat en intressant undersökning om vad folk i olika länder tycker om t.ex. USA och Kina, eller Trump respektive Xi Jinping.

För Sveriges del så är vi förstås väldigt Trump kritiska, men också kritiska emot Xi Jinping.
Men trots att vi anser att Kina fått ökat globalt inflytande, har den största ekonomin och att USA inte tar hänsyn till våra intressen, så anser ändå en majoritet av svenskarna att det är bättre att USA är den ledande supermakten än Kina.

Det finns hur mycket som helst att botanisera i denna undersökning. Men med tanke på att svenskarna har en ofördelaktig uppfattning om Kina, (dessutom anser 92% av svenskarna att Kina inte respekterar individens frihet), så borde verkligen, inte minst den kinesiska ambassadören, göra allt för att inte reta upp svenskarna. Men tyvärr så har han ju gjort det.......

http://www.pewglobal.org/2018/10/01/international-publics-divided-on-china/

(Orättvist dock att kineserna inte fått vara med i denna undersökning. Men jag vet inte om pewglobal fått verka fritt i landet).
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-10-08 kl. 18:03.
Citera
2018-10-08, 20:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Men varför börjar då Kina bråka nu, med lilla Sverige? Ja, det är kanske inte så konstigt. Kina är ju en uppstigande makt som aldrig, aldrig, någonsin vill att väst, eller för all del Japan skall kunna sätta sig på Kina och förnedra det kinesiska folket igen. Så hur fungerar det i stort?

Här kommer jag att länka till en amerikansk "hök", som jag tror, tyvärr, har rätt. Och under alla omständigheter så tror jag att den kinesiska ledningen resonerar på ett liknande sätt, även fast kinas odugliga Sverige ambassadör, agerar alldeles för klantigt.

https://youtu.be/kd-1LymXXX0?t=637

Kinesisk UD tjänsteman om Sydkineiska sjön:
(Kinas krav har avfärdats av internationell domstol)

https://youtu.be/d7J6wFa-vYc?t=275

Den amerikanska "höken" om Kina igen, (ifrån 2012):

https://youtu.be/CXov7MkgPB4?t=218
Citera
2018-10-08, 21:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men varför börjar då Kina bråka nu, med lilla Sverige? Ja, det är kanske inte så konstigt. Kina är ju en uppstigande makt som aldrig, aldrig, någonsin vill att väst, eller för all del Japan skall kunna sätta sig på Kina och förnedra det kinesiska folket igen. Så hur fungerar det i stort?

Här kommer jag att länka till en amerikansk "hök", som jag tror, tyvärr, har rätt. Och under alla omständigheter så tror jag att den kinesiska ledningen resonerar på ett liknande sätt, även fast kinas odugliga Sverige ambassadör, agerar alldeles för klantigt.

https://youtu.be/kd-1LymXXX0?t=637

Kinesisk UD tjänsteman om Sydkineiska sjön:
(Kinas krav har avfärdats av internationell domstol)

https://youtu.be/d7J6wFa-vYc?t=275

Den amerikanska "höken" om Kina igen, (ifrån 2012):

https://youtu.be/CXov7MkgPB4?t=218

Kan du vara rar och sammanfatta?
Citera
2018-10-08, 22:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du vara rar och sammanfatta?

Nopp, men för att förstå hans teori så behöver du bara höra hans första inlägg i "intelligense squared".
Citera
2018-10-09, 09:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nopp, men för att förstå hans teori så behöver du bara höra hans första inlägg i "intelligense squared".
Du försöker åter avleda tråden från sakfrågan genom att länka till långa resonemang om Kina ur många olika perspektiv. Du behöver förklara HUR du kopplar detta till händelserna i Sverige. HUR menar du att ambassadören har agerat klantigt och MOT Kinas intresse?
Citera
2018-10-09, 10:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du försöker åter avleda tråden från sakfrågan genom att länka till långa resonemang om Kina ur många olika perspektiv. Du behöver förklara HUR du kopplar detta till händelserna i Sverige. HUR menar du att ambassadören har agerat klantigt och MOT Kinas intresse?

Kinas ökade inflytande gör att de anser sig ha rätt att klämma åt Sverige för att vi har fräckheten att våga klaga över att en svensk medborgare kidnappas och fängslas av Kina.

Du har ju själv erkänt att det rör sig om ett maktspel ifrån kinesisk sida. Ett maktspel världen kommer att få se mera utav, helt i enlighet med den teori som visas i klippen och som bekräftas av den kinesiska UD mannen när han talar om den Sydkinesiska sjön.

Eftersom ambassadör borde känt till att vi inte backar för sådana fasoner, så borde han inte börjat bråka, ställt orimliga krav innan han inbjöd till dialog, och sedan fortsatte med dumheterna en vecka därefter.
Citera
2018-10-09, 12:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Eftersom ambassadör borde känt till att vi inte backar för sådana fasoner, så borde han inte börjat bråka, ställt orimliga krav innan han inbjöd till dialog, och sedan fortsatte med dumheterna en vecka därefter.
På sedvanligt svenskt PK-manér gör du en halmgubbe av alltihop. Det du säger stämmer helt enkelt inte och det ambassaden uttrycker är inga ”orimliga krav”. Det ambassaden uppmanar Sverige att göra baseras tvärtom på lagstiftning som utgör grunden i den svenska demokratin.

Problemet är att du och dina gelikar i tråden inte förstår detta. Istället agerar ni känslomässigt, irrationellt, osakligt, okunnigt och allmänt hysteriskt. Precis som de kinesiska turisterna på filmen.

De känslomässiga och hysteriska reaktionerna i denna tråd har förvånat mig. Det gör också att jag börjar ändra uppfattning om händelsen. I början av denna tråd diskuteras om hela förloppet med turisterna kan ha varit planerat från början till slut. Jag tyckte då att det lät för långsökt eftersom för mycket skulle kunna gå fel. Det hade räckt att turisterna fått hjälp att kontakta ett annat boende eller ambassaden för att planen skulle spricka.

Men jag har lärt mig mycket av de oresonliga reaktionerna i denna tråd. Nu tror jag att någon med god kunskap om hur svensk demokrati fungerar i praktiken skulle kunna planera detta och vara nästan helt säker på att det skulle sluta som det gjorde. OM detta är planerat så har den ansvarige både god kunskap om svensk PK-mentalitet och stor humor. Hysterin som visas i filmerna är ”same but different”. Tragikomiskt.
Citera
2018-10-09, 13:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
På sedvanligt svenskt PK-manér gör du en halmgubbe av alltihop. Det du säger stämmer helt enkelt inte och det ambassaden uttrycker är inga ”orimliga krav”. Det ambassaden uppmanar Sverige att göra baseras tvärtom på lagstiftning som utgör grunden i den svenska demokratin.

Problemet är att du och dina gelikar i tråden inte förstår detta. Istället agerar ni känslomässigt, irrationellt, osakligt, okunnigt och allmänt hysteriskt. Precis som de kinesiska turisterna på filmen.

De känslomässiga och hysteriska reaktionerna i denna tråd har förvånat mig. Det gör också att jag börjar ändra uppfattning om händelsen. I början av denna tråd diskuteras om hela förloppet med turisterna kan ha varit planerat från början till slut. Jag tyckte då att det lät för långsökt eftersom för mycket skulle kunna gå fel. Det hade räckt att turisterna fått hjälp att kontakta ett annat boende eller ambassaden för att planen skulle spricka.

Men jag har lärt mig mycket av de oresonliga reaktionerna i denna tråd. Nu tror jag att någon med god kunskap om hur svensk demokrati fungerar i praktiken skulle kunna planera detta och vara nästan helt säker på att det skulle sluta som det gjorde. OM detta är planerat så har den ansvarige både god kunskap om svensk PK-mentalitet och stor humor. Hysterin som visas i filmerna är ”same but different”. Tragikomiskt.

Sverige och svenskarna har absolut inget att lära av Kinas sk. "Demokrati" eller tillhörande sk "rättssystem". Känner du t.ex till att 99,9 procent av de som ställs inför rätta i Kina fälls. Kina är en socialfeodal skurkstat med statskapitalistiskt produktionssystem. Men detta gör, givetvis inte alla kineser till skurkar. Därför kom också Kinas Sverige ambassadör med krav som skulle, om det uppfyllts, gjort att svenska myndigheter,, rättsväsende och UD tvingats agera just en skurkstat.

Man skulle nästan kunna tro att du är ambassadören him self. Klart är dock att du är ute och cyklar både när det kommer till demokrati och rättsväsende.
Citera
2018-10-09, 13:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sverige och svenskarna har absolut inget att lära av Kinas sk. "Demokrati" eller tillhörande sk "rättssystem". Känner du t.ex till att 99,9 procent av de som ställs inför rätta i Kina fälls. Kina är en socialfeodal skurkstat med statskapitalistiskt produktionssystem. Men detta gör, givetvis inte alla kineser till skurkar. Därför kom också Kinas Sverige ambassadör med krav som skulle, om det uppfyllts, gjort att svenska myndigheter,, rättsväsende och UD tvingats agera just en skurkstat.

Man skulle nästan kunna tro att du är ambassadören him self. Klart är dock att du är ute och cyklar både när det kommer till demokrati och rättsväsende.
Åter gör du en halmgubbe och lägger nu även till lite personliga förolämpningar. Du är helt osaklig. Du har att visa VAD som är orimligt i det ambassaden uppmanar Sverige att göra samt förklara VARFÖR det är orimligt med referens till tillämpligt lagrum.
Citera
2018-10-09, 13:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Åter gör du en halmgubbe och lägger nu även till lite personliga förolämpningar. Du är helt osaklig. Du har att visa VAD som är orimligt i det ambassaden uppmanar Sverige att göra samt förklara VARFÖR det är orimligt med referens till tillämpligt lagrum.

Nej men du kan väl ’visa på’ det rimliga att kräva att poliserna (de svenska) ska straffas för detta. Detta är ett krav kinas ambassadör har fört fram, bland andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in