Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Eftersom ambassadör borde känt till att vi inte backar för sådana fasoner, så borde han inte börjat bråka, ställt orimliga krav innan han inbjöd till dialog, och sedan fortsatte med dumheterna en vecka därefter.
På sedvanligt svenskt PK-manér gör du en halmgubbe av alltihop. Det du säger stämmer helt enkelt inte och det ambassaden uttrycker är inga ”orimliga krav”. Det ambassaden uppmanar Sverige att göra baseras tvärtom på lagstiftning som utgör grunden i den svenska demokratin.
Problemet är att du och dina gelikar i tråden inte förstår detta. Istället agerar ni känslomässigt, irrationellt, osakligt, okunnigt och allmänt hysteriskt. Precis som de kinesiska turisterna på filmen.
De känslomässiga och hysteriska reaktionerna i denna tråd har förvånat mig. Det gör också att jag börjar ändra uppfattning om händelsen. I början av denna tråd diskuteras om hela förloppet med turisterna kan ha varit planerat från början till slut. Jag tyckte då att det lät för långsökt eftersom för mycket skulle kunna gå fel. Det hade räckt att turisterna fått hjälp att kontakta ett annat boende eller ambassaden för att planen skulle spricka.
Men jag har lärt mig mycket av de oresonliga reaktionerna i denna tråd. Nu tror jag att någon med god kunskap om hur svensk demokrati fungerar i praktiken skulle kunna planera detta och vara nästan helt säker på att det skulle sluta som det gjorde.
OM detta är planerat så har den ansvarige både god kunskap om svensk PK-mentalitet och stor humor. Hysterin som visas i filmerna är ”same but different”. Tragikomiskt.