2018-10-08, 14:58
  #2449
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
När Leif GW slutade med Veckans brott, så sa han att det var p.g.a. hälsan och att han inte orkade mer, men nu är han ändå tillbaka i "Brottsjournalen". Kan det vara pengarna som lockar den gamle GW?

Nej fan, inte pengar. Liv. Att få tänka, andas och finnas.
Han vill leva och att få syssla med det han gör och kan, är livskvalitet för honom.
Han tänker inte släppa taget och tyna bort.
Dock var detta nya på TV4 rent skit jämfört med Veckans Brott.
Dels kemin med J Strömstedt jämfört med Kvartoft och all jävla reklam som avbröt hela tiden.
GW behöver tid på sig för att utveckla sina teser och passar illa in i rapp reklam-tv.

Dock är jag orolig för honom och hälsan.
GW skulle jag verkligen sakna i bruset om/när det oundvikliga händer.

Citera
2018-10-08, 18:27
  #2450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Trams! GW har figurerat i tv i runt trettio år och kan knappast ses som en "nykomling", varken av Guillou eller någon annan. Guillou och GW är förövrigt gamla kompisar sedan TV-serien grabbarna från Fagerhult i början av 90-talet och deras näsknäppar dom ger varandra i media ska troligen ses som i grunden vänskapligt käbbel mellan två narcissister som konkurrerar men respekterar varandra – snarare än en idé om en adelsman som sparkar på en arbetare – som du verkar tänka.

Nej jag är övertygad om att jag har rätt rätt. GW har ofta berättat om hur han aldrig riktigt känner sig höra till och att det beror på den klassresa han gjort. Guillou å sin sida anser sig vara överklass (visserligen lögn, men det är en annan diskussion) och breder ofta och gärna ut sig om hur nyrika människor sticker ut och gör bort sig eftersom de inte behärskar koderna och inte är lika "fina" som vissa andra. Det märks att Guillou ser ner på GW, han har ofta rackat ner på honom och gör det så klart för att höja sig själv. Du får nog ta och uppdatera dig lite på det här området, dessa två herrar kommer inte alls så bra överens som du verkar tro.
Citera
2018-10-08, 18:28
  #2451
Medlem
Leif GW Persson gick från SVT till TV4, efter åtta år på "Veckans brott" med Camilla Kvartoft.
Men kriminalprofessorn vill inte vara kvar lika länge på sin nya arbetsplats – och planerar sin pension från tv om två år.
– 75 är väl ganska lagom, om man inte blir sjuk så man inte klarar av det av den anledningen, säger Leif GW Persson.

https://www.expressen.se/noje/leif-gws-nya-vandning-da-gar-han-i-pension/
Citera
2018-10-08, 19:31
  #2452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Leif GW Persson gick från SVT till TV4, efter åtta år på "Veckans brott" med Camilla Kvartoft.
Men kriminalprofessorn vill inte vara kvar lika länge på sin nya arbetsplats – och planerar sin pension från tv om två år.
– 75 är väl ganska lagom, om man inte blir sjuk så man inte klarar av det av den anledningen, säger Leif GW Persson.

https://www.expressen.se/noje/leif-gws-nya-vandning-da-gar-han-i-pension/

Han har snackat om att gå i pension och lägga av i typ ett decennium nu. Jag tror inte han slutar, han kommer nog att fortsätta synas i rutan tills han dör.
Citera
2018-10-08, 22:12
  #2453
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nej jag är övertygad om att jag har rätt rätt. GW har ofta berättat om hur han aldrig riktigt känner sig höra till och att det beror på den klassresa han gjort. Guillou å sin sida anser sig vara överklass (visserligen lögn, men det är en annan diskussion) och breder ofta och gärna ut sig om hur nyrika människor sticker ut och gör bort sig eftersom de inte behärskar koderna och inte är lika "fina" som vissa andra. Det märks att Guillou ser ner på GW, han har ofta rackat ner på honom och gör det så klart för att höja sig själv. Du får nog ta och uppdatera dig lite på det här området, dessa två herrar kommer inte alls så bra överens som du verkar tro.
Nej, du har fel. GW och Guillou har som sagt gamla vänner, även om dom på senare år har kommit ihop sig som alla egenkära gubbstruttar ofta gör med sin omgivning. Båda två rackar ner på varandra i media med jämna mellanrum – det är knappast någon enhällig fientlighet från Guillous håll.

Dina teorier om "klasshat" ifrån Guillous håll är naturligtvis endast projicerande fantasier från din sida. Avslöjar naturligtvis mer om dina egna demoner än om sakernas verkliga tillstånd (Freud much?). Janne Ljugo kan klandras för mycket, men han är knappast skyldig till GW:s högst personliga känsla av klassrotlöshet.
Citera
2018-10-08, 22:21
  #2454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Nej, du har fel. GW och Guillou har som sagt gamla vänner, även om dom på senare år har kommit ihop sig som alla egenkära gubbstruttar ofta gör med sin omgivning. Båda två rackar ner på varandra i media med jämna mellanrum – det är knappast någon enhällig fientlighet från Guillous håll.

Dina teorier om "klasshat" ifrån Guillous håll är naturligtvis endast projicerande fantasier från din sida. Avslöjar naturligtvis mer om dina egna demoner än om sakernas verkliga tillstånd (Freud much?). Janne Ljugo kan klandras för mycket, men han är knappast skyldig till GW:s högst personliga känsla av klassrotlöshet.

Sa jag att fientligheten och nedrackandet var ensidigt?

Sen om du inte har märkt att Guillou älskar att snacka ner folk och snacka upp sig själv ur ett klassperspektiv ("jag är så fin och märkvärdig bla bla bla och de nyrika är så himla ofina"), ja då har du inte fattat mycket om hur den mannen tickar.
Citera
2018-10-08, 23:06
  #2455
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Sa jag att fientligheten och nedrackandet var ensidigt?

Sen om du inte har märkt att Guillou älskar att snacka ner folk och snacka upp sig själv ur ett klassperspektiv ("jag är så fin och märkvärdig bla bla bla och de nyrika är så himla ofina"), ja då har du inte fattat mycket om hur den mannen tickar.
Har du någon form av länkar eller andra typer av referenser som stärker ditt påstående att han brukar snacka ner folk på basis av klass?
Citera
2018-10-08, 23:18
  #2456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Har du någon form av länkar eller andra typer av referenser som stärker ditt påstående att han brukar snacka ner folk på basis av klass?

Guillou älskar ju att snacka klass och att framhäva hur fin och överklassig han är, till skillnad från uppkomlingarna som enligt honom inte kan bete sig. Läs hans självbiografi, läs och lyssna på intervjuerna med honom så kommer du att märka att detta är nåt han ständigt drar upp. Det är också ett återkommande tema i hans böcker, har du inte läst någon av dem? Tjuvarnas marknad, till exempel?

Jag tyckte vinbråket var intressant eftersom det var en så subtil pik från Guillous sida. "Inställsamt" sa han om vinet samtidigt som han antydde att det inte var särskilt fint (åtminstone inte fint nog) och GW kände sig genast triggad. Vinet fick inget uselt omdöme så om det bara hade handlat om vinet skulle Leffe givetvis inte brytt sig nämnvärt. Men nu handlade det inte bara om vinet - ja egentligen handlade det nog inte om vinet överhuvudtaget utan Guillou ville bara ge honom en av sina många pikar med klasstouche - så GW kände sig genast tvungen att ripostera genom att påpeka att Guillou inte vet han snackar om, underförstått "du vet inte hur det är att komma från enkla förhållanden".

Anledningen till att dessa herrar aldrig riktigt kommit överens med varandra är att de båda är ganska osäkra strebers med klasskomplex. Guillou som vill leka överklass trots att han inte är det (kommer inte ens i närheten), GW som gärna markerar att han minsann gjort en klassresa och tjänat hiskeligt med pengar.

Det var därför jag kommenterade vinbråket, jag tyckte det var intressant att piken var så subtil och förekom just i detta sammanhang.
Citera
2018-10-08, 23:53
  #2457
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Guillou älskar ju att snacka klass och att framhäva hur fin och överklassig han är, till skillnad från uppkomlingarna som enligt honom inte kan bete sig. Läs hans självbiografi, läs och lyssna på intervjuerna med honom så kommer du att märka att detta är nåt han ständigt drar upp. Det är också ett återkommande tema i hans böcker, har du inte läst någon av dem? Tjuvarnas marknad, till exempel?

Jag tyckte vinbråket var intressant eftersom det var en så subtil pik från Guillous sida. "Inställsamt" sa han om vinet samtidigt som han antydde att det inte var särskilt fint (åtminstone inte fint nog) och GW kände sig genast triggad. Vinet fick inget uselt omdöme så om det bara hade handlat om vinet skulle Leffe givetvis inte brytt sig nämnvärt. Men nu handlade det inte bara om vinet - ja egentligen handlade det nog inte om vinet överhuvudtaget utan Guillou ville bara ge honom en av sina många pikar med klasstouche - så GW kände sig genast tvungen att ripostera genom att påpeka att Guillou inte vet han snackar om, underförstått "du vet inte hur det är att komma från enkla förhållanden".

Anledningen till att dessa herrar aldrig riktigt kommit överens med varandra är att de båda är ganska osäkra strebers med klasskomplex. Guillou som vill leka överklass trots att han inte är det (kommer inte ens i närheten), GW som gärna markerar att han minsann gjort en klassresa och tjänat hiskeligt med pengar.

Det var därför jag kommenterade vinbråket, jag tyckte det var intressant att piken var så subtil och förekom just i detta sammanhang.
Har läst nästan allt av Guillou förutom Arn-serien och dom senare böckerna. Även om Jan Guillou i allmänhet låter snorkig och mallig och att karaktären Greve Carl Hamilton garanterat är en fantasibild över hur Guillou själv önskar vara, så är detta i sig ingenting som får en att tro att Guillous nålstick gentemot GW skulle grunda sig i ett klasshat riktat nedåt. Guillou låter alltid mallig och pompös när han kritiserar andra - det är ingenting unikt när föremålet för nedrackningen råkar vara GW.

Guillou är uppväxt på Hantverkargatan, Kungsholmen. hans frånvarande pappa var sportjournalist och hans styvfar var musiker.
GW däremot är uppväxt i kvarteret Sibirien på Gärdet. Pappan är grovis, mamma är hemmafru. Detta kanske chockerar, men jag tycker inte att skillnaden i klass i verkligheten mellan dessa herrar är så pass avgrundsdjup som det ofta skildras i media.

Du har fortfarande inte styrkt dina påståenden med en konkreta källhänvisningar utan grundar teorin på egna vilda tolkningar. Det räcker inte för mig.
Citera
2018-10-09, 00:06
  #2458
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nej jag är övertygad om att jag har rätt rätt. GW har ofta berättat om hur han aldrig riktigt känner sig höra till och att det beror på den klassresa han gjort. Guillou å sin sida anser sig vara överklass (visserligen lögn, men det är en annan diskussion) och breder ofta och gärna ut sig om hur nyrika människor sticker ut och gör bort sig eftersom de inte behärskar koderna och inte är lika "fina" som vissa andra. Det märks att Guillou ser ner på GW, han har ofta rackat ner på honom och gör det så klart för att höja sig själv. Du får nog ta och uppdatera dig lite på det här området, dessa två herrar kommer inte alls så bra överens som du verkar tro.
Janne Ljugo är inte mer “ överklass” än Professor Stånk och Pust. Att bre ut sig om vad överklass är och inte, är ett säkert tecken på att man inte är överklass.
Janne Ljugos Morfar kunde betraktas som övre medelklass men för honom så sinade pengarna. Janne Ljugo växte snarare upp i den lägre medelklassen.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2018-10-09 kl. 00:12.
Citera
2018-10-09, 00:09
  #2459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Har läst nästan allt av Guillou förutom Arn-serien och dom senare böckerna. Även om Jan Guillou i allmänhet låter snorkig och mallig och att karaktären Greve Carl Hamilton garanterat är en fantasibild över hur Guillou själv önskar vara, så är detta i sig ingenting som får en att tro att Guillous nålstick gentemot GW skulle grunda sig i ett klasshat riktat nedåt. Guillou låter alltid mallig och pompös när han kritiserar andra - det är ingenting unikt när föremålet för nedrackningen råkar vara GW.

Guillou är uppväxt på Hantverkargatan, Kungsholmen. hans frånvarande pappa var sportjournalist och hans styvfar var musiker.
GW däremot är uppväxt i kvarteret Sibirien på Gärdet. Pappan är grovis, mamma är hemmafru. Detta kanske chockerar, men jag tycker inte att skillnaden i klass i verkligheten mellan dessa herrar är så pass avgrundsdjup som det ofta skildras i media.

Du har fortfarande inte styrkt dina påståenden med en konkreta källhänvisningar utan grundar teorin på egna vilda tolkningar. Det räcker inte för mig.

Nej det är inte så stor skillnad klassmässigt mellan dem, det är ju det jag säger. Och det också därför de håller på som de gör.

Sen säger jag ju var du ska leta, i hans skrifter och intervjuer. Orkar inte skriva ut en hel bibliografi här men just klassnacket är nåt Guillou alltid kör med. "Konkreta källhänvisningar", vill du ha en separat avhandling med notapparat eller vad? Har nämnt Tjuvarnas marknad, hans självbiografi och hans många intervjuer. Så det inte alls bara "vilda tolkningar" från min sida, jag vet vad jag snackar om här, tro mig.

Här ett av många exempel på hur han försöker lära upp folk i vad det innebär att vara "överklass":

https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Undertonen är så klart "jag är finare än vanligt folk, jag är överklass, kolla in mig".
Citera
2018-10-09, 00:10
  #2460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Janne Ljugo är inte mer “ överklass” än Professor Stånk och Pust. Att bre ut sig om vad överklass är och inte, är ett säkert tecken på att man inte är överklass.

Just det ja, var typ det jag försökte förklara tidigare. På det sättet har jag mer respekt för GW faktiskt, han försöker åtminstone inte vara nåt han inte är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in