Citat:
Ursprungligen postat av
Douche-chill
Har du någon form av länkar eller andra typer av referenser som stärker ditt påstående att han brukar snacka ner folk på basis av klass?
Guillou älskar ju att snacka klass och att framhäva hur fin och överklassig han är, till skillnad från uppkomlingarna som enligt honom inte kan bete sig. Läs hans självbiografi, läs och lyssna på intervjuerna med honom så kommer du att märka att detta är nåt han ständigt drar upp. Det är också ett återkommande tema i hans böcker, har du inte läst någon av dem? Tjuvarnas marknad, till exempel?
Jag tyckte vinbråket var intressant eftersom det var en så subtil pik från Guillous sida. "Inställsamt" sa han om vinet samtidigt som han antydde att det inte var särskilt fint (åtminstone inte fint nog) och GW kände sig genast triggad. Vinet fick inget uselt omdöme så om det bara hade handlat om vinet skulle Leffe givetvis inte brytt sig nämnvärt. Men nu handlade det inte bara om vinet - ja egentligen handlade det nog inte om vinet överhuvudtaget utan Guillou ville bara ge honom en av sina många pikar med klasstouche - så GW kände sig genast tvungen att ripostera genom att påpeka att Guillou inte vet han snackar om, underförstått "du vet inte hur det är att komma från enkla förhållanden".
Anledningen till att dessa herrar aldrig riktigt kommit överens med varandra är att de båda är ganska osäkra strebers med klasskomplex. Guillou som vill leka överklass trots att han inte är det (kommer inte ens i närheten), GW som gärna markerar att han minsann gjort en klassresa och tjänat hiskeligt med pengar.
Det var därför jag kommenterade vinbråket, jag tyckte det var intressant att piken var så subtil och förekom just i detta sammanhang.