2018-10-08, 17:38
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag undrar fortsättningsvis vad motivet kan vara? Polisen säger att det inte handlar om hämnd, vad kan det då vara? Tristess? Vadslagning? Förstår inte hur två unga tjejer gör sånt här, varför just Gottsundaskolan? De gick ju inte ens på skolan?
Citera
2018-10-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Men skadeståndsskyldig kan man bli.

Två vitt skilda system.
Citera
2018-10-08, 17:41
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja.
Att vara under 15 betyder att man inte är åtalbar.
Vi måste sänka den åldern till 13 år.
Citera
2018-10-08, 17:41
Medlem
Cirkulerar videoklipp på Facebook från instagram eller något liknande skulle jag tro där tjejerna pratar om vad de gjort. Kontot det är sänt från "jasmines privata". Den andra tjejen verkar heta Hanna.
Har ingen möjlighet att ladda upp något just nu men måste ju finnas någon mer uppsalabo som kan slänga upp.
Citera
2018-10-08, 17:43
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag resonerar också lite så, visst är det trist att det skedde som det gjorde, men jag är faktiskt chockad över att byggnaden blev övertänd så pass snabbt. Tycker att man ska utreda om kommunen också kan hållas ansvariga för skadornas omfattning. Är det verkligen i sådana undermåliga byggnader, som vi vill att våra barn ska spendera stora delar av sin tid i?

Två tjejer bränner ner en hel skola och du tycker man ska utreda om kommunen kan hållas ansvarig? Vänster much?

Citat:
Ursprungligen postat av heonos
SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda. Mer sannolikhet att det är tjejer från en smårasistisk SD-familj än invandrare.
Generellt är det ju så, såväl bland väljarna och bland de valda är kriminella överrepresenterade i SD, de har också den lägst utbildade väljarkåren.... Båda faktorerna är relevanta.

Ja, det låter jättetroligt, du kan väl redovisa hur den sannolikhetsberäkningen ser ut matematiskt... Har du överhuvudtaget något stöd för att SD-väljare skulle vara överrepresenterade i brottsstatistiken i förhållande till invandrare? Dessutom i den grad att det skulle vara mer sannolikt att den lilla minoriteten var skyldiga än den stora majoriteten invandrare i området? Låter som en lågbegåvad slutsats, oavsett utbildningsnivå.

Sannolikheten är förstås högre att det är barn till soffliggande eller vänsterröstande invandrarföräldrar.
Citera
2018-10-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Detta land och sina lama straff. Tänd ned en skola och gå fri

Du menar som samtliga andra demokratiska rättsstater..?
Citera
2018-10-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hondaa
Cirkulerar videoklipp på Facebook från instagram eller något liknande skulle jag tro där tjejerna pratar om vad de gjort. Kontot det är sänt från "jasmines privata". Den andra tjejen verkar heta Hanna.
Har ingen möjlighet att ladda upp något just nu men måste ju finnas någon mer uppsalabo som kan slänga upp.

https://minfil.com/m0l4G9idb4/FB_IMG_1539013486573_jpg

Bilden som cirkulerar. Film kan jag ej ordna i dagsläget
Citera
2018-10-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hondaa
https://minfil.com/m0l4G9idb4/FB_IMG_1539013486573_jpg

Bilden som cirkulerar.

Nu vågar jag nästan ta gift på att jag skulle kunna profilera gärningsmännen...
Citera
2018-10-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Mest troligt befann sej de gripna tjejerna bara på platsen vid fel tillfälle som sagt. Kanske hängde de med nåt killgäng som saboterade eller gjorde inbrott där etc och sedan tände någon på byggnaden. De bör betraktas som oskyldiga tills dess att annat bevisats. Finns naturligtvis kriminella och elaka häxor av värsta sort av honkön också, men det verkar ju osannolikt att de ägnar sej åt den här sortens sabotage.
Mest troligt? Nej det mest troliga är givetvis att tjejerna anlade branden.
Citera
2018-10-08, 17:58
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag resonerar också lite så, visst är det trist att det skedde som det gjorde, men jag är faktiskt chockad över att byggnaden blev övertänd så pass snabbt. Tycker att man ska utreda om kommunen också kan hållas ansvariga för skadornas omfattning. Är det verkligen i sådana undermåliga byggnader, som vi vill att våra barn ska spendera stora delar av sin tid i?

Du är inte så bra på svenska va? Det han skrev var "SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda.", alltså att man jämför SD:s valresultat i de olika distrikten i Uppsala, och då ser man att SD är just överrepresenterade i det distriktet gentemot andra distrikt.
Varför ska det läggas MILJONER på något ändå ingen skulle uppskatta. Kommer vara samma visa igen om några år. Kulturcentrum, fritidsgårdar, språkade och datakurser leder ingen vart. Det är ett ghetto som bokstavligen äter pengar.
Citera
2018-10-08, 18:00
Medlem
elinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu vågar jag nästan ta gift på att jag skulle kunna profilera gärningsmännen...

Så besvikna många kommer bli om det är två helsvenska tjejer
På FB tar allt för många för givet alldeles för fort
Citera
2018-10-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Mest troligt befann sej de gripna tjejerna bara på platsen vid fel tillfälle som sagt. Kanske hängde de med nåt killgäng som saboterade eller gjorde inbrott där etc och sedan tände någon på byggnaden. De bör betraktas som oskyldiga tills dess att annat bevisats. Finns naturligtvis kriminella och elaka häxor av värsta sort av honkön också, men det verkar ju osannolikt att de ägnar sej åt den här sortens sabotage.

Självfallet ska de betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisas, däremot är det mycket som talar för att de är gärningsmännen i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in