2018-10-08, 15:33
Medlem
visceral89s avatar
Har skimmat igenom tråden lite men undrar fortfarande. Vad är det som egentligen händer när man bränner ner något. Blir man tagen av Polisen och sen då? Får man en räkning på skolans uppbyggnadskostnad eller vad händer?

Är det föräldrarna som får betala eftersom dom inte är myndig?
Citera
2018-10-08, 15:34
Medlem
Tajax73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Jaså? Har du promenerat genom Bandstolen mitt i natten nån gång? Det har jag massor med gånger under den tid jag jobbade natt. Inte en käft ute där heller.

Nej tack och lov så åker jag bara förbi där men till och från är det tomt ja men många gånger är det fult med snorvalpar ute med hängandes vid verona och grönsaks handlaren där.
Citera
2018-10-08, 15:38
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajax73
Försök till mord/dråp Uppsala, Gottsunda 2018-08-20

Gitarrvägen ligger inte i centrum. I så fall så kan vi kalla hela Gottsunda för Gottsunda Centrum.

Citat:
Nej tack och lov så åker jag bara förbi där men till och från är det tomt ja men många gånger är det fult med snorvalpar ute med.

Okej, så du åker förbi Verona på Hugo-vägen, ser några lirare sitta utanför och då tycker du att det är en massa folk ute?
Citera
2018-10-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ett centrum där butiker får rabatter på hyra för att flytta dit. Eller gratis hyra 6-12 månader. Vad tyder det på? Organisation som fick pengar om de kan påverka sina ungdomar att inte göra skadegörelse på Gottsunda Centrum. Vad tyder det på? En vandrande organisation som tittar åt andra hållet då de bor där. Eller Gottsundamammor som pratar med kluven tunga. Vad tyder det på? Titta på vad deras förespråkares släkt har gjort i världen och som de är stolta över. Hennes yngsta bror var en av uppviglarna i området och deltagit i mycket. Så ja området har fortfarande problem. Men vill du handla där och kanske råka ut för något så gör det.
Du verkar veta intressanta saker om Gottsundamammorna. Är det något skumt med dom? Hur menar du att de talar med kluven tunga? Jag fattar inte varför det heter Gottsundamammorna? Så otidsenligt att man undrar om det är något skumt.
Citera
2018-10-08, 15:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har besökt Gottsunda många gånger och det är ett riktigt skitställe. Majoriteten är utländska personer, centrum-området kan vara OK mitt på dagen men på kvällen vill man absolut inte vistas i närheten av detta om man är mån om sitt liv.

Bara något hundratal meter bort ligger jättestora "utanförskapsområden" där det i princip bara bor MENA. Bilar och soptunnor brinner i princip varje vecka (ibland varje dag).
Citera
2018-10-08, 15:41
Medlem
Tajax73s avatar
Citat:
Gitarrvägen ligger inte i centrum. I så fall så kan vi kalla hela Gottsunda för Gottsunda Centrum.

Okej, så du åker förbi Verona på Hugo-vägen, ser några lirare sitta utanför och då tycker du att det är en massa folk ute?

Om 20-25 är några så ok
Citera
2018-10-08, 15:41
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Jaså, när skedde senaste brott mot person i det extremt otrygga Gottsunda Centrum då?
Det är snarare du som borde förklara med vilken magi området kring centrum skulle vara fredat.
Citera
2018-10-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Har skimmat igenom tråden lite men undrar fortfarande. Vad är det som egentligen händer när man bränner ner något. Blir man tagen av Polisen och sen då? Får man en räkning på skolans uppbyggnadskostnad eller vad händer?

Är det föräldrarna som får betala eftersom dom inte är myndig?

Upp till domstolen, blir ju tal om skadestånd för mordbrand sen kan ju kommunen lämna in en stämningsansökan i åtalet med krav på kostnaden för hela spektaklet.
Citera
2018-10-08, 15:44
Medlem
SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda. Mer sannolikhet att det är tjejer från en smårasistisk SD-familj än invandrare.
Generellt är det ju så, såväl bland väljarna och bland de valda är kriminella överrepresenterade i SD, de har också den lägst utbildade väljarkåren.... Båda faktorerna är relevanta.
Citera
2018-10-08, 15:46
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvsvenne
A sover över hos B
B sover över hos A

Gammalt trick

Skulle inte förvåna mig om några "buspojkar" var inblandade också men smet undan
Håller också det för troligt att någon/några killar varit inblandade, mest av statistiska skäl. Med tanke på att det handlar om så unga tjejer så borde de också ganska snart sjunga ut om det, eller om de redan gjort det.

Föräldrarna bör få en räkning på sisådär hundra miljoner om det klargörs att de här tjejerna startat branden. Inte för att det lär gå att få ut ens några tusenlappar från deras sannolikt socialfall till föräldrar (baserat enbart på fördomar om vilka familjer sådana barn kommer som gör inbrott i skolor mitt i natten), men föräldrarna är ändå skadeståndsskyldiga.

Skadeståndsskyldigheten i det hela borde ändå motivera tjejernas föräldrar att få tjejerna att namnge killarna, om det nu är så att de inte gjort detta på egen hand.
Citera
2018-10-08, 15:46
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Om 20-25 är några så ok

Nu skrev jag att det är tomt "mitt i natten" inte klockan 22-23 på kvällen. Har aldrig sett tjugo pers i T-korsningen förutom möjligtvis under enstaka varma sommarnätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det är snarare du som borde förklara med vilken magi området kring centrum skulle vara fredat.

Vad snackar du om? Det enda jag säger är att det sker väldigt få brott mot person både i Gottsunda som helhet och framförallt i Centrum. Detta trots att det är Uppsalas folkrikaste stadsdel. Jämför G-sunda med de centrala delarna av stan så får du se vilken våldsfest city är under framför allt helgnätter.
Citera
2018-10-08, 15:52
Medlem
Ingen av dem går på skolan så det är fritt fram att spekulera i om de bor i området men går i någon annan skola eller om de inte bor i området men hängde där ändå:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7061481

"Ingen av dem går på Gottsundaskolan. Det har jag från personal på skolan och socialen, säger Stefan Siesing, yttre befäl för insatsen under måndagen. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in