2018-10-08, 09:37
Medlem
Stones avatar
Spännande att det är tjejer. Jag betvivlar att det är invandrartjejer som är arga. Jag tror det är ung vänster som radikaliserats pga att rektorn skyddar en mobbare eller en kille osm begått ett övergrepp av det ena eller andra slaget.

Flyt att poliserna fick fatt på tjejerna.
Citera
2018-10-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Skolor brukar väl inte vara försäkrade?

Jag har för mig att stat och kommun i regel inte försäkrar sina byggnader. Det är billigare i längden att vara sitt eget "försäkringsbolag".

Skolor & andra kommunala byggnader brukar vara försäkrade.
Citera
2018-10-08, 09:44
Medlem
Memmajemmas avatar
Föräldrarna har nu fått information om att eleverna ska fördelas till övriga skolor inom Uppsala. Så klasserna kommer att splittras.
Citera
2018-10-08, 09:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Här kan den israeliska taktiken vara användbar. Straffa familjen stenhårt. Omedelbar vräkning från familjens lägenhet alt. rivning av hus medelst bulldozer. Slappa immigrantföräldrar begriper bara extremt tydligt klarspråk.

Nästa gång tänker sig de ostyriga arab-negerbarnen för innan de tuttar på. De ska veta att insatsen är hög när de står i begrepp att tutta på skola, dagis eller bilar. Sätta hela sin familj på gatan är ju inte så kul, särskilt inte på vintern.
Ja israel är ju verkligen en förebild för resten av världen...
Citera
2018-10-08, 09:47
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla
Skolor & andra kommunala byggnader brukar vara försäkrade.
Så är det. Kommunernas "självförsäkring" består istället av mycket höga självrisker, till skillnad mot staten som kör helt oförsäkrat.
Citera
2018-10-08, 09:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju katastrofala siffror. 667 fall är ju en betydande del av Sveriges skolor och det ökar ju dramatiskt. Märkligt att det fortfarande går att bedriva undervisning. Byggbranschen måste ju gå på högtryck bara för att reparera och bygga nya skolor.

Ibland undrar jag verkligen hur Sverige på något sätt fortfarande kan upprätthålla bilden av att allt är bra. Att statsskulden inte skenar och att vi inte får folkuppror. Fasaden måste rämna någon gång.
Såg du källan som hade använts?
Citera
2018-10-08, 09:53
Medlem
Iskelos avatar
Släpp ut namnet på tjejerna så kan man åtminstonde straffa dem med att deras namn kommer ligga ute för alltid. Bryr mig inte ett skit om den ena är 14 eller den andra är 16. Som 13 åring hade jag hjärna nog att inse att bränder inte är något man håller på med. Men då var jag ju också uppfostrad rätt!
Citera
2018-10-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Spännande att det är tjejer. Jag betvivlar att det är invandrartjejer som är arga. Jag tror det är ung vänster som radikaliserats pga att rektorn skyddar en mobbare eller en kille osm begått ett övergrepp av det ena eller andra slaget.

Flyt att poliserna fick fatt på tjejerna.
Som om
Citera
2018-10-08, 09:54
Medlem
Kan meddela att det stod en hop av skrattande, leende ungdomar utanför avspärrningarna. Skrattar bäst som skrattar sist nu när de kommer fördelas på övriga skolor i Uppsala, kul att sitta på bussen varje morgon och ev splittras från sina kompisar.
Citera
2018-10-08, 10:02
Medlem
Universells avatar
Vad är sannolikheten att 2 flickor klarar av att bränna ned en skola till grunden? Typ noll!
Det är nån mordbrännare som har varit i farten med massa gasolin och grejer säkert,
eller var nånstans var väktaren? Hur kunde det brinna ned så fort?
Vad gjorde brandkåren?

Det är hursomhelst inte de 2 flickorna
Leta bland gängen istället
Citera
2018-10-08, 10:03
Medlem
Hoppas tjejerna /deras föräldrar skadeståndsskyldiga - och att de får samhällstjänst genom att få arbeta med röjningsarbete av brandresterna och/eller bygge av en ny skola.
Citera
2018-10-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla
Inbrottslarm finns, brandlarm finns. Värmekameror finns ofta också. Ronderande väktare.
Stängsel runt skolorna? Tror inte det skulle ha så stor effekt. Bättre att jobba förebyggande, både med elever och byggnadstekniskt.

Sverige har alldeles för många bränder i skolor & förskolor som utöver stora kostnader också påverkar både barn/ungdomar och personal väldigt negativt. Så fruktansvärt onödiga bränder.

Ja det är ju bra att det finns larm, om det är så, men det borde finns sprinklers också. Det verkar ju inte som att det finns om en stor skola kan brinna ner.
Stängsel tror jag visst kan fungera om de är höga. De har åtminstone en avskräckande effekt. Det handlar ju också om att hålla ute obehöriga från skolgården under skoltid.

Dina förslag om att prata med eleverna och jobba förbyggande tror jag däremot inte fungerar så bra. Det är det typiska svenska sättet att hantera problem och vi har flest skolbränder i världen. Alla vet att det är förbjudet att göra inbrott och tända eld, det är inget man behöver förklara. Sociala problem kan vara extremt svåra att lösa.

Att det går att bygga mer brandsäkert är ju säkert sant och det borde man ju göra, men dels kan det bli dyrare och dels kan man ju inte riva befintliga skolor, men om man kan bygga nya skolor brandsäkert så är det ju naturligtvis bra.

Sedan måste man ju titta på andra länder. Vad är det som gör att vi har fler skolbränder än hela USA? Något är ju allvarligt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in