2018-10-06, 12:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Misstänker att både SD och HD, efter att de har hittat en burk, numera väntar flera veckor med att publicera en digital logg, i syfte att deras loggar inte ska visas som "nyinlagda datum", utan istället hamna någonstans längre bak i deras listor över totala hittade loggar för att på så sätt "försvinna i mängden" för nyfikna läsare som håller koll på deras geocachande.

Jag tycker att man under senare tid har sett flera exempel på detta beteende hos dem båda. Deras antal hittade cacher ökas ständigt på, men oftast ligger ingen nyinskriven ligg senast i flödet, utan loggarna ligger istället någonstans längre ned i flödet.

Ett färskt exempel är SD's lista över totala loggade burkar. Hans antal "funna cacher" har de senaste dagarna ökat i antal. Men hans senaste logg i listan visar en cache som han hittat den 26/9. Så varför har de ökat i antal trots att det inte finns någon nyloggning? Jo, för att han exempelvis igår/förrigår klämde in en loggtext för en cache som han hittade redan den 22/9.

Den cachen är dessutom en FTF (first to find) och generellt är man som geocachare ganska (väldigt!) mån om att den digitala loggen snabbt kommer in på den specifika cachens lista över loggningar, prestige så att säga. I detta fall har han dock väntat i flera veckor, tills han nu i dagarna skriver sin FTF-text:

Detta fenomen leder till att ett stort antal andra geocachare som hittade burken efter honom, nu hamnar före i listan (sammanlagt 18 personer):

https://www.geocaching.com/geocache/GC7XFNJ_ser-du-vasselsjon (Notera att man måste ha inloggning för att se alla 18 personers loggar under hans loggtext, utan inloggning ser man bara de få senaste).

Beror de sena loggtexterna på tidsbrist? Nja, kanske. Men eftersom man under senare tid sett att både SD och HD konsekvent tillämpar denna "sena-loggnings"-taktik (genom bakdatering) så tror jag att det snarare kan bero på att de vill "gå under radarn". Och vid tidigare FTF:er kunde åtminstone inte SD vara snabb nog att utföra sin FTF-dans, inmundiga sitt FTF-fika, och i rekordfart skriva sina FTF-loggtexter - helst redan i bilen på väg därifrån

Och vem vet, nu när frågor har börjat dyka upp angående HD's frågor om ständiga sjukskrivningar från jobbet, trots att hon verkar samla burkar för fulla muggar, så kanske denna "sena-loggningstaktik" är ett försök till att minimera upptäckter av eventuella samband?
Du förklarar pedagogiskt om detta, tack!
Tror du slår huvudet på spiken här.
Citera
2018-10-06, 12:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Misstänker att både SD och HD, efter att de har hittat en burk, numera väntar flera veckor med att publicera en digital logg, i syfte att deras loggar inte ska visas som "nyinlagda datum", utan istället hamna någonstans längre bak i deras listor över totala hittade loggar för att på så sätt "försvinna i mängden" för nyfikna läsare som håller koll på deras geocachande.

Jag tycker att man under senare tid har sett flera exempel på detta beteende hos dem båda. Deras antal hittade cacher ökas ständigt på, men oftast ligger ingen nyinskriven ligg senast i flödet, utan loggarna ligger istället någonstans längre ned i flödet.

Ett färskt exempel är SD's lista över totala loggade burkar. Hans antal "funna cacher" har de senaste dagarna ökat i antal. Men hans senaste logg i listan visar en cache som han hittat den 26/9. Så varför har de ökat i antal trots att det inte finns någon nyloggning? Jo, för att han exempelvis igår/förrigår klämde in en loggtext för en cache som han hittade redan den 22/9.

Den cachen är dessutom en FTF (first to find) och generellt är man som geocachare ganska (väldigt!) mån om att den digitala loggen snabbt kommer in på den specifika cachens lista över loggningar, prestige så att säga. I detta fall har han dock väntat i flera veckor, tills han nu i dagarna skriver sin FTF-text:

Detta fenomen leder till att ett stort antal andra geocachare som hittade burken efter honom, nu hamnar före i listan (sammanlagt 18 personer):

https://www.geocaching.com/geocache/GC7XFNJ_ser-du-vasselsjon (Notera att man måste ha inloggning för att se alla 18 personers loggar under hans loggtext, utan inloggning ser man bara de få senaste).

Beror de sena loggtexterna på tidsbrist? Nja, kanske. Men eftersom man under senare tid sett att både SD och HD konsekvent tillämpar denna "sena-loggnings"-taktik (genom bakdatering) så tror jag att det snarare kan bero på att de vill "gå under radarn". Och vid tidigare FTF:er kunde åtminstone inte SD vara snabb nog att utföra sin FTF-dans, inmundiga sitt FTF-fika, och i rekordfart skriva sina FTF-loggtexter - helst redan i bilen på väg därifrån

Och vem vet, nu när frågor har börjat dyka upp angående HD's frågor om ständiga sjukskrivningar från jobbet, trots att hon verkar samla burkar för fulla muggar, så kanske denna "sena-loggningstaktik" är ett försök till att minimera upptäckter av eventuella samband?

En stor eloge för detta grävande och analys!

Med andra ord Stefan och Hanna - you’re busted
Om de nu inte hunnit läsa detta, troligen är de väl redan ute och letar burkar, är jag övertygad om att telefonerna snart går varma till dom från några välvilliga här i tråden.

Och jag hoppas verkligen att Hannas chef och arbetsgivare får vetskap om detta så att eventuellt missbruk av sjukpenning kan upphöra. Eller anser kanske Hanna att detta är att se som motion på recept...?
Citera
2018-10-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag ska välja mellan SD eller HD och skippar statistiken så
ligger HD lite taskigt till.
Jag grundar det på det utdragna förloppet, ca fem minuter med intervallskrik
enligt dalaan som jag förövrigt fortfarande tror på.

Det utdragna förloppet skulle kunna tyda på att GM inte är så stark allternativt
inte så beslutsam, vilket möjligen skulle kunna peka på HD.

Tycker det är en gåta att man inte får fram något DNA, om det nu
är så men det mesta tyder ju på det.

Börjar också svänga åt det hållet då de utdragna skriken varit svårförklarliga so far.
Fast då tappas röstvittnet istället.
Citera
2018-10-06, 12:46
Medlem
Det mesta har ju pekat mod SD som MGM men jag har inte tyckt att motivet för att dräpa LW har varit så pass starkt att han skulle ha gjort detta helt på eget bevåg. Han verkar ju trots allt inte vara en totalt hänsynslös galning? Med mitt första och enda inlägg (ev graviditet bl.a) i denna tråd så ville jag se om det skulle kunna finnas ett starkare motiv för att ta henne av daga. Och nu efter många sidor så tycker jag kunna se att HD har ett betydligt starkare motiv till det som har inträffat. Dels att hon har känt sig väldigt kränkt och förnedrad för att SD har roat sig med andra, främst LW som det verkar. Att LW fortsätter med att locka ut honom lite då och då, och sen allt detta tjafs med burkletande och borttagna loggar m.m. Kanske allt detta och lite annat som vi inte känner till, blev det som fick henne att tappa besinningen till slut?

F.ö så kan man ju misstänka att detta helt galna letande efter burkar när som helst på dygnet och i olika sammansättningar av folk, är mer eller mindre bara en täckmantel för att få sig en snabbis ostört från partners, barn etc i nån buske i närheten. Verkar som att detta kan vara den nya och väldigt diskreta swingerklubben!

En fråga till er som känner till HD, är hon några storlekar större än va LW var?
Citera
2018-10-06, 12:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är och klassas som en hobby.

Sen lägger sig man på olika nivåer, vissa tar 2-3 resor om året och gör det till en upplevelse. Andra jagar statistik i oändlighet.

Ingen sv SD, HD eller JG är fanatiska på något sätt, långt ifrån faktiskt.

Det är kutymt att när ett konto splittas, delas loggarna. Det finns script för det. Ingen CO får tar bort såna loggar.

Du behagar skoja med mig?! Efter all dokumentation över deras snudd på hysteriska geocachande.
Hur gör du denna bedömning? Är det med dina egna snedvridna geocachemått mätt normalt att två vuxna ränner runt i skog och mark på alla dygnets timmar på detta sätt? Det verkar ju inte vara naturupplevelserna som kommer först utan det är burkarna som drar. Jag kan tyvärr inte ta dig på allvar efter alla halvsanningar och trams du skrivit i denna tråd.

Tycker väldigt synd om deras gemensamma barn som alltför ofta verkar vara prio 2.
Inte nog med att pappa är fortsatt mordmisstänkt utan båda föräldrarna har fullt upp med att på all ledig tid, sjukledighet och även arbetstid hålla på med skattjakt!

Undrar vad socialtjänsten i Örebro skulle tycka om de var medvetna om detta? Borde kanske göras en orosanmälan?
Senast redigerad av T34Panzer 2018-10-06 kl. 13:37.
Citera
2018-10-06, 12:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag kan förstå upprörda känslor om/när folk fuskar till sig nomineringar och priser i Geocaching. Inte snyggt!

Såg att HD var ute och cachade ensam som Herr Team Davidsson OCH Systerhax i januari tillsammans med S*ll*n. Det framgår tydligt att SD inte var med, men ändå är han loggad!

Systerhax logg: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=6efde125-605c-4f01-a3ae-11578d1a04e3

S*ll*ns logg:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=f69fdb28-3087-4578-a49c-054782c7328c

Vännen från Köpings logg:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=2d197c5c-b045-4bf1-8873-5887e634fa0c

HTD:s Falsklogg:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=97542424-1b3d-42d2-affd-f2a9826893fb

Är Geocahing bäddat för fusk och äktenskapsbrott - med tanke på hur många som tycks skilja sig?

Då får jag verkligen hoppas att allt fler personer från geocachevärlden hittar hit och att detta uppdagas. Vad säger geocaching.com regler och riktlinjer om detta förfarande?
https://www.geocaching.com/play/guidelines
Hur ställer sig ”Intresseföreningen Geocaching i Sverige” till detta?
https://geocaching.se/kontakt/
Citera
2018-10-06, 13:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Geocaching är äktenskapsbrott, syns det. Och äktenskapsbrott är fusk. Och fusk inför sig själv är elastiskt samvete och komplex och, riktigt, riktgit opålitligt och lite ”självkörande” omdöme. Så loggarna är i så fall rena karaktärsvittnet, till personens nackdel. Vad det än står i loggarna...
Med tanke det ni båda skriver, är det klart att man undrar varför SD och HD fortsätter att göra sig publika och därigenom få sina karaktärer skärskådade och kritiserade.
Går det inte att att låta bli att skriva? Räcker det inte med att man för egen del vet att man lyckats med t ex en FTF?

När man som mordmisstänkt resp som fru mordmisstänkt fortsätter att skriva om dessa burkar, kan det inte hjälpas att åtminstone jag ser det här som ett liite abnormt beteende. Det finns ju barn i familjen. Jag tycker inte man skyddar barnen när man i nuläget är publika med skrivandet.
Oansvarigt.
Omoget.
Säger jag.

Edit: Ser att fler resonerat i mina banor. Redan för länge sen ifrågasatte jag i tråden detta hysteriska burkletande. Då blev jag kritiserad för mitt ifrågasättande.
Det är inte bara i Knutby sekterism kan uppstå. Tydligen är geocaching en sorts stark, nyandlig och internationell rörelse där inte ens ett mord i ens närmiljö kan stoppa behovet av att få skriva om vilka burkar man lyckats finna.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-06 kl. 13:29.
Citera
2018-10-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du behagar skoja med mig?! Efter all dokumentation över deras snudd på hysteriska geocachande.
Hur gör du denna bedömning? Är det med dina egna snedvridna geocachemått mätt normalt att två vuxna ränner runt i skog och mark på alla dygnets timmar på detta sätt? Det verkar ju inte vara naturupplevelserna som kommer först utan det är burkarna som drar. Jag kan tyvärr inte ta dig på allvar efter alla halvsanningar och trams du skrivit i denna tråd.

Tycker väldigt synd om deras gemensamma barn som alltför ofta verkar vara prio 2.
Inte nog med att pappa är fortsatt mordmisstänkt utan båda föräldrarna har fullt upp med att på all ledig tid, sjukledighet och även arbetstid hålla på med skattjakt!

Undrar om soc är medvetna om detta? Borde kanske göras en orosanmälan?

Soc.utredning borde vara och är nog inledd för såväl LW:s barn som D*v
*dss*ns. För sistnämnda kanske morföräldrarna har ansetts vara ok för att ta hand om flickorna?
Citera
2018-10-06, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Med tanke det ni båda skriver, är det klart att man undrar varför SD och HD fortsätter att göra sig publika och därigenom få sina karaktärer skärskådade och kritiserade.
Går det inte att att låta bli att skriva? Räcker det inte med att man för egen del vet att man lyckats med t ex en FTF?

När man som mordmisstänkt resp som fru mordmisstänkt fortsätter att skriva om dessa burkar, kan det inte hjälpas att åtminstone jag ser det här som ett liite abnormt beteende. Det finns ju barn i familjen. Jag tycker inte man skyddar barnen när man i nuläget är publika med skrivandet.
Oansvarigt.
Omoget.
Säger jag.

Många (överlopps-)handlingar kan nog kopplas till ett upplevt behov att göra ”avtryck”, och somliga kan känna ett större behov än andra att göra detta.
Sen finns det kanske en idé om att det ska antyda besvärslöshet, att allt är som vanligt. Men vore det som vanligt f.ö. så skulle nog inte en oskyldig, men misstänkt, hålla på och jaga och skriva.

Behovet att utmärka sig (innan det är för sent) gifter sig med behovet att vara slugare (än omgivningen — och sig själv).

Men det är hypotetiskt förstås.
Citera
2018-10-06, 13:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Soc.utredning borde vara och är nog inledd för såväl LW:s barn som D*v*dss*ns. För sistnämnda kanske morföräldrarna har ansetts vara ok för att ta hand om flickorna?

Kanske har gjorts före det nu allt mer eskalerande burkletandet?
Med tanke på vad barnen går igenom nu pga av misstanken mot pappan och föräldrarnas omogna prioritering av sin skattletarhobby så handlar det om bristande föräldraskap. Barnen har det nog bäst hos släktingar just nu då föräldrarna verkar psykiskt instabila.
Citera
2018-10-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Många (överlopps-)handlingar kan nog kopplas till ett upplevt behov att göra ”avtryck”, och somliga kan känna ett större behov än andra att göra detta.
Sen finns det kanske en idé om att det ska antyda besvärslöshet, att allt är som vanligt. Men vore det som vanligt f.ö. så skulle nog inte en oskyldig, men misstänkt, hålla på och jaga och skriva.

Behovet att utmärka sig (innan det är för sent) gifter sig med behovet att vara slugare (än omgivningen — och sig själv).

Men det är hypotetiskt förstås.
Ja, nog kan man säga att paret Davidsson har gjort avtryck så det både räcker och blir över. Detta säger jag oavsett nån av dem har med mordet på LW att göra eller inte.

Säkert läser de här, eller åtminstone har de nån i sin närmaste krets som läser här, så jag passar på att skriva att jag önskar att paret Davidsson kunde tänka utanför sin box (läs: burk) och, med tanke på barnen, försöka vuxna till sig lite.
Är det för mycket begärt?
Citera
2018-10-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
Börjar också svänga åt det hållet då de utdragna skriken varit svårförklarliga so far.
Fast då tappas röstvittnet istället.
Inte nödvändigtvis. OM det har gått till så som jag skrev tidigare. Dvs LW och SD möttes bakom planket. HD vaktade varje rörelse i LW's lägenhet, och smög efter när LW plötsligt gick ut så blir tidsintervallerna jättekorta.
Säg att SD stod vid planket och ringde till LW. Han talar i mobiltelefon vid FP mitt i natten och kan vara den som den gråhåriga damen iakttog.
Det tar ca 1min att gå från LW till planket.
Daalans och de andra vittnenas tidsangivelser är inte klockade på sekunden. Man hinner mycket på fem minuter. Och ännu mer på en kvart.
Röstvittnet som hörde en man och en kvinna gå mot planket kan också ha rätt. Kanske möttes de i mörkret och smet in bakom planket.
Fem minuters intensiva dödsskrik som inte hörs i Hjärsta, måste bero på bullerplanket. Om SD hastade iväg från mötesplatsen borde han ha reagerat om han hörde skriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in