Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-02, 22:52
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Är det inte sant att de suttit i riksdagen i åtta år utan att ha haft något som helst inflytande?
Vad finns det för anledning till att alliansen skulle ha förtroende för SD?
Vad finns det för anledning att SD skulle ha förtroende för alliansen?

Förstår inte din första fråga, tyckte att jag svarade på den i mitt förra inlägg.
2018-10-02, 22:52
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Om SD någon gång vill få inflytande ser jag inte att de har något annat val än att släppa fram en alliansregering. Eventuellt att de väljer att stödja en rödgrön regering. De kommer inte att få inflytande om de fäller alla regeringar som inte faller dem i smaken.

Fast det är så ett oppositionsparti ska agera. SD gör alltså helt rätt.

Om det nu blir massinvandring med Sossarna eller med Centern spelar ingen roll. Då måste SD fälla oavsett.
2018-10-02, 22:56
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Självfallet har de ingen sådan skyldighet, men vill de någon gång bli tagna på allvar och få inflytande är första steget att agera förtroendeingivande.

De är ju öppna till samtal med samtliga partier.

Du verkar låtsas som att det är SD som ställer till det, när det är precis tvärtom att alla andra inte vill prata med SD.
2018-10-02, 23:00
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g4mbler
Ärligt talat, hur orkar ni vara så upprörda?

Allianspartierna har naturligtvis insett att det inte blir någon alliansregering den här mandatperioden (eller kanske aldrig mer), men för att mildra svekdebatten måste de visa att de till 100% uttömt möjligheten. Det inser väl ni också? Låt dem alltså trilskas lite innan man går vidare till nästa alternativ. Så jäkla bråttom kan det väl knappast vara.

Det är inte det som är grejen, utan snarare att det här visste alla redan före valet. Hur kunde inte Alliansen och främst L&C ha en plan för detta?

De agerar som om detta var något som plötsligt bara hände dom! Jävla idioter!

Och så ska de hålla på i två veckor till!

Något som de skulle ha löst långt före valet!

Detta är fan värre än när en unge inte gjort sina hemläxor!
2018-10-02, 23:01
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
SD har suttit i riksdagen i två mandatperioder. Hela tiden har de haft en potentiell vågmästarroll men har trots det misslyckats med att få något som helst inflytande. Detta beror till stor del på deras beteende som är långt ifrån förtroendeingivande. De har haft åtta år på sig att visa sig pålitliga men har inte lyckats.

Du kan inte vara seriös med det inlägget.

Det är de andra som har valt att isolera SD, inte tvärtom!

Hur tänker du egentligen?
2018-10-02, 23:01
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Vad finns det för anledning att SD skulle ha förtroende för alliansen?
SD vill ju bli insläppta, det är alltså andra som måste ha förtroende för dem.
Citat:
Förstår inte din första fråga, tyckte att jag svarade på den i mitt förra inlägg.
Tycker inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast det är så ett oppositionsparti ska agera. SD gör alltså helt rätt.

Om det nu blir massinvandring med Sossarna eller med Centern spelar ingen roll. Då måste SD fälla oavsett.
SD vill ju inte vara oppositionsparti, de vill ju vara del av regeringsunderlaget. Eller vill de samtidigt vara opposition? Verkligen förtroendeingivande.
2018-10-02, 23:05
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Är det inte sant att de suttit i riksdagen i åtta år utan att ha haft något som helst inflytande?
Vad finns det för anledning till att alliansen skulle ha förtroende för SD?

Det är Alliansen som bör ta sig en funderare om inte de ska ta och samtala med SD och se ifall de kan finna någon slags samsyn i vissa frågor, tillräckligt för att kunna få igenom en budget.

SD är ju öppna ör detta.

Och ändå klagar du på SD, trots att det är Alliansen som vägrar söka stöd för sin politik.
2018-10-02, 23:08
Medlem
kakburks avatar
Citat:

Tycker inte jag.

SD vill ju inte vara oppositionsparti, de vill ju vara del av regeringsunderlaget. Eller vill de samtidigt vara opposition? Verkligen förtroendeingivande.
Jo, vi förstår att du vill att SD ska vara dörrmatta utan kompensation åt alla andra. Märkligt kan man tycka men du har ju rätt till dina åsikter.
Det vore grovt tjänstefel av SD att inte försöka få ut det mesta möjliga ur nuvarande parlamentariska läge. Du babblar om förtroende som om det vore enkelriktat dessvärre är det inte så och har aldrig varit.
2018-10-02, 23:10
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:

Tycker inte jag.

SD ska ju vara opposition till massinvandringspolitiken. Något man får med både Sossarna och Alliansen om inte de kommer överens.

Vill Alliansen få igenom sin politik så lär de söka majoritet för sin politik.

Inte särskillt förtroendeningivande att hävda att de har majoritet när de faktiskt inte har det.
2018-10-02, 23:12
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Det är Alliansen som bör ta sig en funderare om inte de ska ta och samtala med SD och se ifall de kan finna någon slags samsyn i vissa frågor, tillräckligt för att kunna få igenom en budget.

SD är ju öppna ör detta.

Och ändå klagar du på SD, trots att det är Alliansen som vägrar söka stöd för sin politik.
Som jag försökt förklara är ju anledningen att de inte har förtroende för och inte litar på SD. När SD vunnit de andra partiernas förtroende kommer de nog att samarbeta ska du se. Jag röstade på C och skulle önska att C och alliansen skulle få igenom sin politik även om det skulle krävas stöd av SD. Jag saknar dock helt förtroende för SD, dels för att de är opålitliga men också för att de är inkompetenta.
Senast redigerad av tcfmog 2018-10-02 kl. 23:16.
2018-10-02, 23:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Som jag försökt förklara är ju anledningen att de inte har förtroende och inte litar på SD. När SD vunnit de andra partiernas förtroende kommer de nog att samarbeta ska du se. Jag röstade på C och skulle önska att C och alliansen skulle få igenom sin politik även om det skulle krävas stöd av SD. Jag saknar dock helt förtroende för SD, dels för att de är opålitliga men också för att de är inkompetenta.

Det du säger är alltså att Alliansen har en mycket stark förtroende för Sossarna. Och att det är därför de söker stöd hos dem.

Hur seriöst är det att söka stöd hos de som man precis har avsatt?
2018-10-02, 23:17
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Jo, vi förstår att du vill att SD ska vara dörrmatta utan kompensation åt alla andra. Märkligt kan man tycka men du har ju rätt till dina åsikter.
Det vore grovt tjänstefel av SD att inte försöka få ut det mesta möjliga ur nuvarande parlamentariska läge. Du babblar om förtroende som om det vore enkelriktat dessvärre är det inte så och har aldrig varit.
I det här fallet är det nog faktiskt det.

Citat:
Det du säger är alltså att Alliansen har en mycket stark förtroende för Sossarna. Och att det är därför de söker stöd hos dem.

Hur seriöst är det att söka stöd hos de som man precis har avsatt?
Uppenbarligen har de större förtroende för sossarna än för SD.
Senast redigerad av tcfmog 2018-10-02 kl. 23:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in