Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-02, 19:09
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja, allting som beräknat för Löfvens del. Sossarna kommer att få regera vidare oavsett hur detta slutar.

Ja, min analys är att S och Löfven är bra mycket hårdhäntare i såna här taktik-spel.

Det är hyfsat sannolikt att det slutar med en ren S-regering.

Krävs bara att antingen SD eller C inte aktivt röstar mot den.

Det vore en praktseger för S att spräcka Alliansen genom att tvinga in C i ett hörn där de inte röstar mot Löfven som statsministerförslag. Tex genom att fortsätta kleta SD på C.

Men S har också redan krattat för att locka SD med en restriktivare migrationspolitik:

2018-10-02, 19:14
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Du har en poäng - regeringsbildningen är inte så kompliceradsom det verkar. SD behöver alltså inte ens rösta för Kristersson och en alliansregering, utan det räcker om de lägger ner sina löser - och varför skulle de rösta mot? Det skulle ju vara ett stöd till Svetsaren - den mest hatade mannen i svensk politisk historia - partiledaren för det parti som folket vänt sig från i vämjelse. SD har inget annat val än att direkt eller indirekt stödja Kristersson.

Ett val har SD alltid. De kan ju göra som MP nu säger, dvs rösta mot allt som de inte gillar.

Om SD verkligen kommer att vara så hårda blir vi nog inte överens om, men det ser vi ju snart.

Är SD smarta så röstar de mot allt i förhoppningen om att Löfven och Kristersson till slut börjar buda över varandra i skärpt migrationspolitik. Jag är inte säker på att SD kommer att göra så, det får vi se.
Senast redigerad av lm5711 2018-10-02 kl. 19:18.
2018-10-02, 19:15
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Alltså är du så dum att du inte fattar att jag håller på SD?
Patrask som patrask, men om du håller på SD är ju saken klar. Ni är vår röstboskap. Rösta för Kristersson och alliansen så blir allting bra! Alliansen har ett enastående politiskt program för välfärd och jämställdhet. Varför argumenterar du som du håller på svetsarjäveln?
Senast redigerad av genushexan 2018-10-02 kl. 19:27.
2018-10-02, 19:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
L&C vägrar svara på hur de ställer sig där.

Men jag tror nog att L&C skulle nog fälla den regeringen och istället själva sitta i regering med Löfven.

Jag vidhåller att det vore förstklassig underhållning att få se Annie Lööf fälla en borgerlig M-regering.

Enbart av den anledning borde Kristersson dra det hela vägen till formell omröstning.
2018-10-02, 19:21
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, min analys är att S och Löfven är bra mycket hårdhäntare i såna här taktik-spel.

Det är hyfsat sannolikt att det slutar med en ren S-regering.

Krävs bara att antingen SD eller C inte aktivt röstar mot den.

Det vore en praktseger för S att spräcka Alliansen genom att tvinga in C i ett hörn där de inte röstar mot Löfven som statsministerförslag. Tex genom att fortsätta kleta SD på C.

Men S har också redan krattat för att locka SD med en restriktivare migrationspolitik:

Löfven har redan visat vilja att ändra sig igen i migrationsfrågan, om det är det som krävs för att locka över L&C till hans block.

(FB) Löfvens lista som ska locka L & C.
2018-10-02, 19:22
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag vidhåller att det vore förstklassig underhållning att få se Annie Lööf fälla en borgerlig M-regering.

Enbart av den anledning borde Kristersson dra det hela vägen till formell omröstning.

Allt för att hindra SD från att få inflytande i svensk politik.
2018-10-02, 19:25
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Allt [dvs Centern röstar ned Moderaterna] för att hindra SD från att få inflytande i svensk politik.

Jag har inte skrivit att Centern inte kommer att göra detta, bara att det vore stor underhållning.

Citat:
Löfven har redan visat vilja att ändra sig igen i migrationsfrågan, om det är det som krävs för att locka över L&C till hans block.

(FB) Löfvens lista som ska locka L & C.

Jag tolkar det inte som att Löfven har svängt, utan att han håller båda dörrarna öppna samtidigt.

Hans huvudmål är makten som statsminister.

Kan han samtidigt splittra Alliansen är det en förstklassig bonus.

Men kan han inte splittra dem kommer han fortfarande att försöka ta makten med SD:s passiva stöd.
2018-10-02, 19:43
Medlem
Allt annat än s, v, mp och med c och l som passivt stöd vore otänkbart. Rödgröna har flest mandat. Det behövs en ny decemberöverenskommelse.
2018-10-02, 19:46
Bannlyst
Steffe njuter i fulla drag nu. Han vet att Alliansen går mot sin egen begravning och Steffe kommer till slut stå som segrare i matchen.
2018-10-02, 19:52
Bannlyst
Kommer Dvärgen låta det gå till en omröstning i riksdagen där han röstas ned, eller meddelar han talmannen när 2 veckor har gått att han inte kommer ro uppdraget i land? Hur kommer han agera?
2018-10-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Kommer Dvärgen låta det gå till en omröstning i riksdagen där han röstas ned, eller meddelar han talmannen när 2 veckor har gått att han inte kommer ro uppdraget i land? Hur kommer han agera?

Låt honom försöka. När han misslyckas kan Löfven och de rödgröna ta över med en interimsregering med stöd av LO och viktiga intresseorganisationer och regera tills det är lämpligt att hålla val igen. Löfven har ju aviserat att för Sverige ovanliga metoder kan komma att tillämpas.
2018-10-02, 19:55
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Det kommer att gå bra, men skulle inte Kristersson få ihop en majoritet (hur hen nu skall lyckas med det!), så går det ju naturligtvis inte till omröstning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in