Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-02, 16:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Inte om S trycker på gul knapp. Alltså det som det ytterst handlar om.
Men det gör dom inte utan villkor som kan accepteras åt båda håll..vilket känns omöjligt.
2018-10-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men det gör dom inte utan villkor som kan accepteras åt båda håll..vilket känns omöjligt.
Hade alliansen bestått av fyra Löfven hade man sagt. Om du inte gör som vi säger blir det extraval. Alltså det som Stefan hotade med 2014. Vilket ledde till DÖ.

Tyvärr består alliansen mest av käringar med en lam anka som ledare.
2018-10-02, 16:44
Avslutad
Citat:
Det handlar om att få S att garantera eftersom Löfven inte kan bli statsminister. Precis som när han avsattes.
Kristersson kan inte heller bli statsminister. Går han upp i en omröstning med Alliansen som underlag röstas han ner, precis som Löfven. S har inte större anledning att trycka på gul knapp för Kristersson, än Kristersson hade för Löfvén.
2018-10-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kristersson kan inte heller bli statsminister. Går han upp i en omröstning med Alliansen som underlag röstas han ner, precis som Löfven. S har inte större anledning att trycka på gul knapp för Kristersson, än Kristersson hade för Löfvén.
Min gissning har länge varit extraval. Förr eller senare.
2018-10-02, 17:10
Avslutad
Citat:
Min gissning har länge varit extraval. Förr eller senare.
Det löser ändå ingenting, ställningen blir i stort sett densamma. M och KD behöver bestämma sig för om de vill skänka bort makten i 4 år till. Tyvärr är Kristersson en mes och kommer med största sannolikhet slarva bort läget att ta makten.
2018-10-02, 17:14
Medlem
Kwatos avatar
Kristerson får två veckor (!) på sig att sondera terrängen för att bilda regering.

http://www.friatider.se/kristersson-f-r-uppdrag-att-bilda-regering

Två veckor är en ganska lång tid och eftersom det inte finns något som tyder på att Uffe tänker spela väljarna eller svenska folket i händerna så betyder det här sannolikt att Kristerson tänker lägga upp en femårsplan för svensk politik och ekonomi tillsammans med sin Allians, S och MP.

Detta är som jag tidigare sagt inte något som jag hoppas på. Men om någon frågar mig vad som faktiskt pågår så tror jag på det.

Argument emot:
Kristerson har ingen chans i en omröstning.

Svar:
Det återstår att se. Om någon skulle påstå att Löfvén är en man av principer så håller jag inte med. Han kan vända på en femöring precis som han gjort många gånger förr. Som bil betraktad så har han väldigt stor svängradie. Jag kan lätt föreställa mig honom i försvar av en nedläggning av rösterna: "Vi gjorde det för Sverige. Vi Socialdemokrater förstår att vi måste bekämpa rasismen tillsammans även om det innebär svåra kompromisser."
2018-10-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Han har två veckor på sig att samtala. Dessutom den tid som redan har förflutit.

Han kommer att ägna kanske en vecka åt att föra samtal med S om hur det skulle gå till för att S lägger ned rösterna om en Alliansregering. Därefter har han en vecka på sig att övertyga Annie om att Alliansregeringen skall föra en politik som SD accepterar OCH han kommer att behöva höra med SD vad de vill ha.

När han ringer Jimmie säger Jimmie att alla i Sd gruppen får rösta som de vill. Kristersson försöker då hitta svikare som kan rösta med alliansen. Hittar några av den nya och bildar regering. Men han gick i fällan utpressarbrevet kommer i samband med alliansens budgetarbete. Kristersson kan då välja att avgå & utlysa nyval eller gå med på det Sd vill ha?
2018-10-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
När han ringer Jimmie säger Jimmie att alla i Sd gruppen får rösta som de vill. Kristersson försöker då hitta svikare som kan rösta med alliansen. Hittar några av den nya och bildar regering. Men han gick i fällan utpressarbrevet kommer i samband med alliansens budgetarbete. Kristersson kan då välja att avgå & utlysa nyval eller gå med på det Sd vill ha?
Min gissning är att SD sitter jävligt stil i båten. Till en början i alla fall. SD vill inget hellre än att få bli en del av det normala politiska livet. Men det kräver tålamod.

Fokusområden: invandring, lag&ordning, sjukvård och kanske pensionärer.

Kan Alliansen leverera ungefär som SD vill på de punkterna så nöjer de sig med det ett bra tag.
2018-10-02, 17:58
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ursäkta mig men vad tyder på att han ska ringa Jimmie?
Citat:
På en pressträff vid kl 16 sa Ulf Kristersson att han avser göra allt för att bilda en alliansregering, men även att han kommer ta kontakt med Stefan Löfven och Socialdemokraterna.
https://samnytt.se/kristersson-far-uppdraget-att-forsoka-bilda-regering-av-talmannen/

Jag har varit noga med att skilja på vad jag tror är i görningen och vad jag hoppas på. Det går att läsa ovan (i tråden).
2018-10-02, 18:09
Medlem
Dirty.s avatar
Helt sjukt det här, Uffe tjatar fortfarande om en Alliansregering och säger att han fortfarande inte tänker samtala med SD. Han förväntar sig helt enkelt att Löfven ska lägga sig helt platt och rädda blockpolitiken som alla förutom Alliansen verkar hata, t.om deras väljare verkar vara less på den.

Att stötta/släppa fram en Alliansregering är ju typ ett politiskt självmord för sossarna om du frågar mig.

Nästan så att Löfven borde säga att han ska stötta en Alliansregering för att sedan sänka den i voteringen, så vi får ut käbblet om en Alliansregering en gång för alla.

Nejdu Uffe. Antingen försöker du bygga en M+KD regering med stöd av SD+C/L, eller så försöker du bygga en M+S+X regering. Eller så sitter du ner i båten och låter andra regeringskonstellationer försöka.
Senast redigerad av Dirty. 2018-10-02 kl. 18:14.
2018-10-02, 18:17
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Ulf Kristersson får sonderingsuppdrag enligt talmannen.

Talmannen är så klart partisk här men det är bäst att få igång detta.

Kristersson måste informera Talmannen hur det går nästa vecka.

Och om två veckor ska Kristersson ha klart sin regering.

Så jag utgår från att det blir votering om två veckor.
2018-10-02, 18:19
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Precis. 180909.

Men det parti som inte tänker på nästa val riskerar att åka ur riksdagen. Precis som MP.

Hade SD skitit i nästa i val hade man tillsatt Löfven som kommande statsminister.

Jag vet inte om du är dum eller om du gör dig till.

Nej, väljarna har kort minne. De straffade inte ens Alliansen för DÖ.

Jag menar att det är främst medlemmarna som avgör vilka man samarbetar med i regeringsbildningen.

Det är därför M och KD fortfarande stänger dörren för SD även om väljarna vill se samtal och samarbete i frågor där de har samsyn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in