Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast Kristersson med allians har ju lika stor majoritet emot sig, så det kommer inte att funka.
Det handlar om att få S att garantera eftersom Löfven inte kan bli statsminister. Precis som när han avsattes.
2018-10-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jaså. Detta finns att läsa på centerns Facebook.

https://sv-se.facebook.com/centerpartiet/

Citat.
Vd dagens talmansmöte var mitt budskap fortsatt glasklart. Låt Ulf Kristersson påbörja sonderingen för en ny regering. Precis som jag sade innan valet är min absoluta ambition att bilda en alliansregering som söker stöd för sin politik över blockgränsen.

Det kommer kräva tålamod och konstruktiva samtal mellan Alliansen och Socialdemokraterna om politikens innehåll. Nu behöver dessa samtal fördjupas och intensifieras. Slu citat.

S ska garantera alliansens regering och budget.

Citat av Lööf:

”– Mitt andrahandsalternativ är en samlingsregering med ett eller flera allianspartier och S.”

Och detta på samma dag som Kristersson får möjlighet att bilda alliansregering. Det är ett utspel.

https://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/A2wKJr/annie-loof-mitt-andra-alternativ-ar-en-samlingsregering
2018-10-02, 15:57
Medlem
Om nu Ulf Kristersson har utsetts av talmannen att sondera terrängen för en regeringsbildning, borde inte det rimligen innebära att Kristersson då har legitima skäl att även sondera med SD? Det borde väl ligga i Kristerssons intresse som regeringsbildare att prata med alla partiledare för att utröna läget? Likaväl som han sonderar med Löfven eller Fridolin kan han väl sondera med Sjöstedt och Åkesson?

Eller skall Kristersson fortsätta att vägra prata med SD? Som den vuxne i rummet? Som formell statsministerkandidat? Jag blir så trött på denna sandlåda.
2018-10-02, 15:58
Moderator
Tinuviels avatar
Ulf Kristersson fick alltså uppdraget av talmannen undersöka möjligheterna att bilda regering (dock inte säkert att det leder till en omröstning i riksdagen).

Svt sänder direkt från Kristerssons presskonferens:
https://www.svtplay.se/video/19514372/nyheter-direkt/ulf-kristersson-haller-presskonferens-ulf-kristersson-haller-presskonferens
2018-10-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Citat av Lööf:

”– Mitt andrahandsalternativ är en samlingsregering med ett eller flera allianspartier och S.”

https://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/A2wKJr/annie-loof-mitt-andra-alternativ-ar-en-samlingsregering

Visst. Men det var inte vad hon sade till talmannen enligt egen utsago. Eller till Kristersson enligt hans presskonferens.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-10-02 kl. 16:08.
2018-10-02, 16:02
Moderator
Tinuviels avatar
Om alla står fast vid de ståndpunkter de står vid nu kommer det inte att bli någon regering säger Kristersson på presskonferensen:
https://www.svtplay.se/video/19514372/nyheter-direkt/ulf-kristersson-haller-presskonferens-ulf-kristersson-haller-presskonferens
2018-10-02, 16:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det har väl mer att göra med att de inte vill bryta Alliansen.
Vilket dom måste. Den är dödsdömd i dagens landakap.
2018-10-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om alla står fast vid de ståndpunkter de står vid nu kommer det inte att bli någon regering säger Kristersson på presskonferensen:

Vad menar han då
2018-10-02, 16:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vad menar han då
Att ett eller flera partier måste ändra sig om inte ett framtida regeringsalternativ ska få en majoritet av riksdagen emot sig. Som det ser ut nu finns inga förutsättningar att bilda en alliansregering då Centerpartiet och Liberalerna kräver att den släpps fram av Socialdemokraterna.
2018-10-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vilket dom måste. Den är dödsdömd i dagens landakap.

Inte om S trycker på gul knapp. Alltså det som det ytterst handlar om.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-10-02 kl. 16:11.
2018-10-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Om nu Ulf Kristersson har utsetts av talmannen att sondera terrängen för en regeringsbildning, borde inte det rimligen innebära att Kristersson då har legitima skäl att även sondera med SD? Det borde väl ligga i Kristerssons intresse som regeringsbildare att prata med alla partiledare för att utröna läget? Likaväl som han sonderar med Löfven eller Fridolin kan han väl sondera med Sjöstedt och Åkesson?

Eller skall Kristersson fortsätta att vägra prata med SD? Som den vuxne i rummet? Som formell statsministerkandidat? Jag blir så trött på denna sandlåda.
Han har två veckor på sig att samtala. Dessutom den tid som redan har förflutit.

Han kommer att ägna kanske en vecka åt att föra samtal med S om hur det skulle gå till för att S lägger ned rösterna om en Alliansregering. Därefter har han en vecka på sig att övertyga Annie om att Alliansregeringen skall föra en politik som SD accepterar OCH han kommer att behöva höra med SD vad de vill ha.
2018-10-02, 16:16
Medlem
Steff83s avatar
Bra Kristensson får prövas först att bilda regering så Alliansen vid ett förmodat misslyckande som regeringsalternativ kan skrotas och dess partiledare kan gå vidare med sina andra alternativ så vi slipper det tjafset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in