Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-01, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tvivlar på att SD får 50+ % majoritet i nästa val.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så om de sakta skulle fortsätta växa tror du att övriga partier kommer fortsätta med sin nolltolerans tills det spricker och SD eventuellt plockar hem en egen majoritet? Det vore ju lite pinsamt för de övriga partierna, vilka det nu blir av dem som överhuvudtaget överlever i längden.

Sjupartiets demokratur kommer inte att hålla på sikt ... nu när det finns en RIKTIG opposition.
2018-10-01, 15:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Sjupartiets demokratur kommer inte att hålla på sikt ... nu när det finns en RIKTIG opposition.
Ja så då är frågan hur kortsiktigt agerande det blir, politikerna skiter väl fullständigt i något annat än sina egna små karriärer säkrade så vem vet vad som blir kvar av de partierna valet 2022 och 2026 när de åstadkommer noll.
2018-10-01, 15:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
politikerna skiter väl fullständigt i något annat än sina egna små karriärer säkrade

Överlag verkar det vara så.
2018-10-01, 16:42
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Överlag verkar det vara så.
Ja, det är uppenbart att de inte bryr sig. Sorgligt att se hur landet förfaller och demokratin försvagas. Jag trodde aldrig att jag skulle uppleva att inte kunna rösta fritt efter mitt samvete p.g.a. hot. I Sverige. Nej, fy! Helt uppenbart att de här politikerna inte är att lita på.
Regeringsbildning kommer det nog att bli, när de har kommit överens om hur de skall fördela de saftiga lönerna och förmånerna som ministrarna har.
2018-10-01, 16:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Ja ska bli riktigt spännande att se hur man kommer göra i tv-debatter nästa val. Tänker på att de som stöttar regeringen brukar ju stå på ena sidan, och oppositionen på den andra.

Regeringsbildarna verkar ju bli alla utom SD och antingen vänstern Eller KD och M beroende av hur det blir till slut.
2018-10-01, 17:13
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ja ska bli riktigt spännande att se hur man kommer göra i tv-debatter nästa val. Tänker på att de som stöttar regeringen brukar ju stå på ena sidan, och oppositionen på den andra.

Regeringsbildarna verkar ju bli alla utom SD och antingen vänstern Eller KD och M beroende av hur det blir till slut.
Är MP+S+C+L eller S+M+X t.ex hela regeringen? Om vi slipper extraval och inte någon sida förhandlar bort sig totalt, dvs ingen ny DÖ eller liknande så blir det ju betydligt mer opposition än förra gången. Förra gången hade vi tre tydliga block. En MP+S+C+L regering t.ex har både opposition från vänsterpartiet och från det konservativa hållet. En S+M+X regering har oppositon från V/MP, SD och ytterligare ett håll beroende på vem som stödjer den.

Hade varit riktigt trevligt om man kunde särskilja de liberala(L, C) och de konservativa (KD, M) om du frågar mig, något man inte riktigt kan i Sverige idag.
2018-10-01, 17:52
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Är MP+S+C+L eller S+M+X t.ex hela regeringen? Om vi slipper extraval och inte någon sida förhandlar bort sig totalt, dvs ingen ny DÖ eller liknande så blir det ju betydligt mer opposition än förra gången. Förra gången hade vi tre tydliga block. En MP+S+C+L regering t.ex har både opposition från vänsterpartiet och från det konservativa hållet. En S+M+X regering har oppositon från V/MP, SD och ytterligare ett håll beroende på vem som stödjer den.

Hade varit riktigt trevligt om man kunde särskilja de liberala(L, C) och de konservativa (KD, M) om du frågar mig, något man inte riktigt kan i Sverige idag.

Är inte ett hett alternativ:

S+MP+C+L med stöd av V ?

Då blir det M+KD + SD.

Vore skoj.

Blir det M+S+X tycker inte jag i alla fall att L, C och MP,V känns som opposition.
2018-10-01, 18:05
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Är inte ett hett alternativ:

S+MP+C+L med stöd av V ?

Då blir det M+KD + SD.

Vore skoj.

Blir det M+S+X tycker inte jag i alla fall att L, C och MP,V känns som opposition.
Jag tror S+MP+C+L är ett av de troligaste alternativen. V behöver inte ens stödja den, utan det räcker att de inte stödjer den övriga oppositionen i M+KD+SD.

V är i princip i samma läge som SD. Man är definitivt opposition till allt förutom en MP+S regering, och på högerkanten är SD solklar opposition till allt förutom en KD+M regering.

Alliansen har gjort samtliga partier till riktig mellanmjölk och suddat ut skillnaderna mellan partierna. Varken C och L har ens haft någon chans att bedriva en liberal politik, och KD+M har ju inte direkt varit speciellt konservativa heller. Spricker blocket däremot tror jag vi kommer få se betydligt fler utspel från båda sidorna som reflekterar deras egentliga ideologi, särskilt om den enda sidan är opposition och den andra inte.

Det finns fler aspekter att ta hänsyn till än bara vänster till höger politik rent ideologiskt.
Senast redigerad av Dirty. 2018-10-01 kl. 18:08.
2018-10-01, 18:06
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Alla har märkt att Löfven hela tiden efter valet kör samma mantra. Alliansens vokabulär är enbart käbbel. Jag är störst och vackrast!. Jag har störst regeringsunderlag bakom mig. Om jag inte blir ny statsminister går jag i opposition. Annieansen kan enbart drömma om mitt stöd.

1. Kristersson värvar de politiska hororna MuslimPartiet till sitt block. De får miljöministerposten och kan fortsätta yra om sitt klimat.

2. Löfven har inte längre största blocket bakom sig. SD kommer garanterat rösta mot alla regeringar som innehåller S. Det krävs inga samtal med Jimmie för att inse det.

3. Alliansen talar om för SL att antingen regerar de eller så blir det extraval. Han måste släppa igenom UK som statsminister och godkänna deras budget.

4. Man sockrar ultimatumet med att de kommer att göra uppgörelser med S om de stora frågorna. Som migration och många andra frågor. S är med och bestämmer. SD och V hålls utanför all makt.

5. Inget parti förlorar ansiktet eller får en besvärande eftervalsdebatt. Eftersom alla anständiga och demokratiska partier är med och bestämmer.

Det som talar emot detta scenario.

Tuffe Uffe är en lam anka. L sitter redan med ena skinkan i Stefans knä. Det enda som betyder något är hans löfte till sina importerade barn. C är inte villiga att köra ett chickenrace eftersom taktik inte är Annies starka sida efter DÖ. EBT följer enbart strömmen. Hennes ord är inte längre Livets Ord.

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra.

Det jag säger är att jag håller med Dick Erixon om att talmannen borde tvinga fram en votering så att vi snabbt kan gå vidare till nästa talmansrundan.

Det är ingen idé om att älta om Alliansen som regeringsalternativ när den har helt förbrukat sitt syfte.

Gör vi oss av med första talmansrundan snabbt och effektivt så kan vi dels göra oss av med Alliansen en gång för alla och samtidigt gå vidare till andra regeringsalternativ i andra talmansrundan.
2018-10-01, 18:10
Bannlyst
Om det blir S+MP+C+L vilka jävla kappvändare Annie Rööf och Jan Björklund är då, från att inför valet stå solklart fast vid att de tänker inte bilda någon ny regering med Stefan Löfven som statsminister till att springa till Löfven med svansen mellan benen.

Fy fan vad vidrigt, Annie Lööf och Jan Björklund står fullständigt utan ryggrad om det sker.
Senast redigerad av ytmamz 2018-10-01 kl. 18:13.
2018-10-01, 18:15
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Anna Dahlberg, Expressens politiska redaktör tillika ledarskribent, har skrivit en artikel om regeringsbildningen med rejält politiskt inkorrekta inslag, kolla här:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/det-ar-allvar-nu-slapp-inte-fram-loof-och-lofven/

Vad säger ni t ex om denna passage:

"Visserligen har situationen på Medelhavet förändrats radikalt i sommar sedan den nya italienska regeringen har vägrat att ta emot fartyg med migranter. Men även om smuggelvägen till Europa i praktiken skulle bommas igen är söktrycket fortsatt högt i de andra spåren för att invandra till Sverige, såsom via anknytning eller arbetstillstånd. Med tanke på den stora integrationsskuld som har byggts upp under de senaste åren är dagens höga migrationsnivå ohållbar."

Dahlberg förordar här alltså, som jag uppfattar det, inte bara totalstopp för asylmigranter och ekonomiska migranter, utan även en kraftigt minskad anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring!

Hon föreslår alltså en migrationspolitik som är bra mycket stramare än Ms, istället är den helt i linje med SDs och MEDs. Vad tror ni, kommer Dahlberg få behålla jobbet efter detta uttalande?

Anna har tidigare ställt sig kritiskt till massinvasionen och dess konsekvenser samt politikernas ovilja att se problemen. Expressen har överlag, förutom arnstad påtände bror, Lasse, faktiskt haft en något mer normal hållning till politiken än annan massmedia senaste året.
2018-10-01, 19:17
Medlem
stevenstillss avatar
Situtionen i Malmö är snarlik den i riksdagen. I Malmö ska nu SD stödja ett alliansstyre i staden utan några motkrav. C och L hoppar därför av förhandlingarna med S och går in i alliansstyret som det ser ut. S alltså nu ute ur leken i Malmö. En revolution om det stämmer.

https://nyheteridag.se/sd-i-malmo-slapper-fram-alliansstyre-utan-nagra-motkrav/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in