Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-01, 00:44
Avstängd
OliverCromwells avatar
Tycker att detta är ett väldigt intressant inlägg från Dick Erixon på Samtiden.

Talmannen bör köra chickenracet i botten: Syna korten med voteringar
https://samtiden.nu/2018/09/talmannen-bor-kora-chickenracen-i-botten-syna-korten-med-voteringar/

Håller faktiskt med Dick Erixon. Talmannen borde pröva de olika regeringsalternativ på en gång via voteringar. Och om inget ger resultat bör det så klart bli nyval.

Nu lär han inte köra på sådär utan att känna att någon kan fixa majoritet. Men skulle han till exempel utsätta Alliansen för votering redan under denna först oktober vecka, så skulle första talmansrundan har förbrukats och Alliansen kan glömma om att regera tillsammans.

På det viset skulle vi kunna gå vidare från det här evighetstjatet om att Alliansen vill styra trots att de inte har en majoritet och trots att de faktiskt är mindre än de RödGröna. Då skulle vi kunna gå vidare till att söka andra alternativ i andra talmansrundan.
2018-10-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Tycker att detta är ett väldigt intressant inlägg från Dick Erixon på Samtiden.

Talmannen bör köra chickenracet i botten: Syna korten med voteringar
https://samtiden.nu/2018/09/talmannen-bor-kora-chickenracen-i-botten-syna-korten-med-voteringar/

Håller faktiskt med Dick Erixon. Talmannen borde pröva de olika regeringsalternativ på en gång via voteringar. Och om inget ger resultat bör det så klart bli nyval.

Nu lär han inte köra på sådär utan att känna att någon kan fixa majoritet. Men skulle han till exempel utsätta Alliansen för votering redan under denna först oktober vecka, så skulle första talmansrundan har förbrukats och Alliansen kan glömma om att regera tillsammans.

På det viset skulle vi kunna gå vidare från det här evighetstjatet om att Alliansen vill styra trots att de inte har en majoritet och trots att de faktiskt är mindre än de RödGröna. Då skulle vi kunna gå vidare till att söka andra alternativ i andra talmansrundan.

Alla har märkt att Löfven hela tiden efter valet kör samma mantra. Alliansens vokabulär är enbart käbbel. Jag är störst och vackrast!. Jag har störst regeringsunderlag bakom mig. Om jag inte blir ny statsminister går jag i opposition. Annieansen kan enbart drömma om mitt stöd.

1. Kristersson värvar de politiska hororna MuslimPartiet till sitt block. De får miljöministerposten och kan fortsätta yra om sitt klimat.

2. Löfven har inte längre största blocket bakom sig. SD kommer garanterat rösta mot alla regeringar som innehåller S. Det krävs inga samtal med Jimmie för att inse det.

3. Alliansen talar om för SL att antingen regerar de eller så blir det extraval. Han måste släppa igenom UK som statsminister och godkänna deras budget.

4. Man sockrar ultimatumet med att de kommer att göra uppgörelser med S om de stora frågorna. Som migration och många andra frågor. S är med och bestämmer. SD och V hålls utanför all makt.

5. Inget parti förlorar ansiktet eller får en besvärande eftervalsdebatt. Eftersom alla anständiga och demokratiska partier är med och bestämmer.

Det som talar emot detta scenario.

Tuffe Uffe är en lam anka. L sitter redan med ena skinkan i Stefans knä. Det enda som betyder något är hans löfte till sina importerade barn. C är inte villiga att köra ett chickenrace eftersom taktik inte är Annies starka sida efter DÖ. EBT följer enbart strömmen. Hennes ord är inte längre Livets Ord.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-10-01 kl. 09:00.
2018-10-01, 11:07
Medlem
Om man bortser från vilka partier som ska få ministerposter och bara ser till hur ett överenskommet majoritetsstöd skulle kunna se ut.

MINORITETSREGERINGAR, & för partiet som ej ingår i regering men ger stöd.

M+C+Kd+L = 143 mandat
S+V+Mp = 144 mandat
S+C+L = 151 mandat
M+Kd &Sd = 155 mandat
S+C+L+Mp= 167 mandat
S+M = 170 mandat

MAJORITETSREGERINGAR, & för partier som inte ingår i regering men ger stöd

S+C+V+L+Mp=195 mandat
M+C+L+Kd &Sd= 206 mandat
S+M+C+L= 221 mandat
S+M &Sd=233 mandat
S+M+C+L+Kd= 243 mandat
S+M+C+L+Kd+Mp=259 mandat

Det finns fler kombinationer men de här är väl de mest realistiska. Jag tycker ju inte att minoritetsregeringar som måste få stöd från olika partier beroende på frågan håller i längden.
2018-10-01, 14:57
Medlem
EveyHammonds avatar
Anna Dahlberg, Expressens politiska redaktör tillika ledarskribent, har skrivit en artikel om regeringsbildningen med rejält politiskt inkorrekta inslag, kolla här:

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/det-ar-allvar-nu-slapp-inte-fram-loof-och-lofven/

Vad säger ni t ex om denna passage:

"Visserligen har situationen på Medelhavet förändrats radikalt i sommar sedan den nya italienska regeringen har vägrat att ta emot fartyg med migranter. Men även om smuggelvägen till Europa i praktiken skulle bommas igen är söktrycket fortsatt högt i de andra spåren för att invandra till Sverige, såsom via anknytning eller arbetstillstånd. Med tanke på den stora integrationsskuld som har byggts upp under de senaste åren är dagens höga migrationsnivå ohållbar."

Dahlberg förordar här alltså, som jag uppfattar det, inte bara totalstopp för asylmigranter och ekonomiska migranter, utan även en kraftigt minskad anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring!

Hon föreslår alltså en migrationspolitik som är bra mycket stramare än Ms, istället är den helt i linje med SDs och MEDs. Vad tror ni, kommer Dahlberg få behålla jobbet efter detta uttalande?
Senast redigerad av EveyHammond 2018-10-01 kl. 15:08.
2018-10-01, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Socialdemokraterna och Moderaterna har i decennier

1. varit i låtsas-opposition,

2. men har i realiteten delat på den svenska kakan, så planekonomis-ivrarna kan brandskatta Sverige och marknadsekonomi-förespråkare tar hand om den kvarvarande privata ekonomin (tyvärr på senaste tiden med en lutning åt anarko-kapitalistisk håll).

Men nu har en RIKTIG opposition (~SD) manifesterat sig i Sverige, så det finns ingen anledning till att fortsätta med charaden enligt punkt 1, och dom (S&M) kan istället äntligen öppet skapa en SocialModeratisk regering.

Naturligvis officiellt med det ädla syftet att frälsa Sverige från den nya RIKTIGA opposition ... och inofficiellt för att bevara makten till varje pris.

Så en S/M regering av något slag är min gissning (för ingen vill väl när det kommer till kritan bli sängkammerat med opportunist-Annie).
2018-10-01, 15:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

2. men har i realiteten delat på den svenska kakan, så planekonomis-ivrarna kan brandskatta Sverige och marknadsekonomi-förespråkare tar hand om den kvarvarande privata ekonomin (tyvärr på senaste tiden med en lutning åt anarko-kapitalistisk håll).

Men nu har en RIKTIG opposition (~SD) manifesterat sig i Sverige, så det finns ingen anledning till att fortsätta med charaden enligt punkt 1, och dom (S&M) kan istället äntligen öppet skapa en SocialModeratisk regering.

Naturligvis officiellt med det ädla syftet att frälsa Sverige från den nya RIKTIGA opposition ... och inofficiellt för att bevara makten till varje pris.

Så en S/M regering av något slag är min gissning (för ingen vill väl när det kommer till kritan bli sängkammerat med opportunist-Annie).
Du tror inte att de förlorar väljare på det då?
2018-10-01, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du tror inte att de förlorar väljare på det då?

Jo; men svensk politik rör sig ju mycket trögt, så det tror jag inte dom bryr sig om tills vidare.
2018-10-01, 15:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jo; men svensk politik rör sig ju mycket trögt, så det tror jag inte dom bryr sig om tills vidare.
Så är det inte kört om de tappar förtroendet från väljare efter att inte gjort något på ytterligare en mandatperiod nu i så fall?
2018-10-01, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så är det inte kört om de tappar förtroendet från väljare efter att inte gjort något på ytterligare en mandatperiod nu i så fall?

Sålänge sjupartiet (lett av S/M) kan hålla sig kvar över 51% ... och därmed bevara den majoritets-demokratur som nu har manifesterat sig så tydligt ... så struntar dom förmodentligen i väljarförluster.
2018-10-01, 15:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Sålänge sjupartiet (lett av S/M) kan hålla sig kvar över 51% ... och därmed bevara den majoritets-demokratur som nu har manifesterat sig så tydligt ... så struntar dom förmodentligen i väljarförluster.
Fast då lär väl fler syna deras bluff i nästa val varpå de inte behåller makten och har svärtade rykten om sig som inkonsekventa fortsättningsvis eventuellt.
2018-10-01, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fast då lär väl fler syna deras bluff i nästa val varpå de inte behåller makten och har svärtade rykten om sig som inkonsekventa fortsättningsvis eventuellt.

Jag tvivlar på att SD får 50+ % majoritet i nästa val.
2018-10-01, 15:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag tvivlar på att SD får 50+ % majoritet i nästa val.
Så om de sakta skulle fortsätta växa tror du att övriga partier kommer fortsätta med sin nolltolerans tills det spricker och SD eventuellt plockar hem en egen majoritet? Det vore ju lite pinsamt för de övriga partierna, vilka det nu blir av dem som överhuvudtaget överlever i längden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in