Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Tycker att detta är ett väldigt intressant inlägg från Dick Erixon på Samtiden.
Talmannen bör köra chickenracet i botten: Syna korten med voteringar
https://samtiden.nu/2018/09/talmannen-bor-kora-chickenracen-i-botten-syna-korten-med-voteringar/
Håller faktiskt med Dick Erixon. Talmannen borde pröva de olika regeringsalternativ på en gång via voteringar. Och om inget ger resultat bör det så klart bli nyval.
Nu lär han inte köra på sådär utan att känna att någon kan fixa majoritet. Men skulle han till exempel utsätta Alliansen för votering redan under denna först oktober vecka, så skulle första talmansrundan har förbrukats och Alliansen kan glömma om att regera tillsammans.
På det viset skulle vi kunna gå vidare från det här evighetstjatet om att Alliansen vill styra trots att de inte har en majoritet och trots att de faktiskt är mindre än de RödGröna. Då skulle vi kunna gå vidare till att söka andra alternativ i andra talmansrundan.
Alla har märkt att Löfven hela tiden efter valet kör samma mantra. Alliansens vokabulär är enbart käbbel. Jag är störst och vackrast!. Jag har störst regeringsunderlag bakom mig. Om jag inte blir ny statsminister går jag i opposition. Annieansen kan enbart drömma om mitt stöd.
1. Kristersson värvar de politiska hororna MuslimPartiet till sitt block. De får miljöministerposten och kan fortsätta yra om sitt klimat.
2. Löfven har inte längre största blocket bakom sig. SD kommer garanterat rösta mot alla regeringar som innehåller S. Det krävs inga samtal med Jimmie för att inse det.
3. Alliansen talar om för SL att antingen regerar de eller så blir det extraval. Han måste släppa igenom UK som statsminister och godkänna deras budget.
4. Man sockrar ultimatumet med att de kommer att göra uppgörelser med S om de stora frågorna. Som migration och många andra frågor. S är med och bestämmer. SD och V hålls utanför all makt.
5. Inget parti förlorar ansiktet eller får en besvärande eftervalsdebatt. Eftersom alla anständiga och demokratiska partier är med och bestämmer.
Det som talar emot detta scenario.
Tuffe Uffe är en lam anka. L sitter redan med ena skinkan i Stefans knä. Det enda som betyder något är hans löfte till sina importerade barn. C är inte villiga att köra ett chickenrace eftersom taktik inte är Annies starka sida efter DÖ. EBT följer enbart strömmen. Hennes ord är inte längre Livets Ord.