2018-10-01, 08:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, en å annan kanske har funderat åt det hållet

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Hehe du får nog ytterligare anledning att påminna oss om ditt inlägg framåt jul igen suck.
Ofattbart att dom grävt om MGM så lång tid utan att få fram ens så det räcker till häktning.
Citera
2018-10-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är väl ändå en ganska långsökt konspirationsteori. En mer realistisk teori är väl att HD nu känner till exakt vad Åsa Hidings påstådda misstankar grundade sig på, och att HD (precis som oss som saknar lokal förankring) inser att allt det här var rent nonsens.

Visst HD framställs ju som högpresterande av EGT, SD lyckades gå bakom ryggen på HD i flera år, den ena lögnen efter den andra. Så den högpresterande HD var var visst inte supervass iaf.
Och hur skulle HD veta exakt vad Hidings misstankar grundar sig på? Häktningsförhandlingarna var bakom lyckta dörrar så HD vet väl bara vad SD sagt.
Citera
2018-10-01, 09:52
Medlem
Jag vill lyfta det Schazz och EGT båda skrev för en tid sedan, med litet olika ord, att LW för vänner berättat att hon var rädd för SD, men att ni inte riktigt tror på det. Vaddå tror på? Nu är hon mördad, och SD skäligen misstänkt. Känns ju som en no-brainer. Möjligtvis att hon inte var tillräckligt rädd för honom. Inte helt konstigt det heller. Även om någon man känner hotar, och i detta fallet kanske med tramsiga hot om man ser till det han skriver offentligt, tänker ändå de flesta inte att hotaren går så långt som till mord. Jag tror inte att GM, om det är SD, tänkte sig det heller. Det blev bara värre i stridens hetta.
Citera
2018-10-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag vill lyfta det Schazz och EGT båda skrev för en tid sedan, med litet olika ord, att LW för vänner berättat att hon var rädd för SD, men att ni inte riktigt tror på det. Vaddå tror på? Nu är hon mördad, och SD skäligen misstänkt. Känns ju som en no-brainer. Möjligtvis att hon inte var tillräckligt rädd för honom. Inte helt konstigt det heller. Även om någon man känner hotar, och i detta fallet kanske med tramsiga hot om man ser till det han skriver offentligt, tänker ändå de flesta inte att hotaren går så långt som till mord. Jag tror inte att GM, om det är SD, tänkte sig det heller. Det blev bara värre i stridens hetta.

Klokt skrivet, det är så de flesta mord i nära förhållanden ser ut, det eller att kvinnan inte får hjälp.
Du kan anmäla 100 gånger men en kväll står kräket där med en kniv i handen.
Det är inte lätt att få hjälp i Sverige mot hotande män. Ge dom 10 år på kåken för ofredande och misshandel så sjunker nog siffran på mördade kvinnor väsentligt.

Lw hade isf varit i liv idag, med stor sannolikhet. Något som vet hur ofredandet tog sig uttryck?
Jag minns inte att några detaljer varit ute, bara att hon drog tillbaka anmälan då hon var rädd att det skulle bli värre.
Senast redigerad av Sh.Holmes 2018-10-01 kl. 10:33.
Citera
2018-10-01, 10:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Finns det några instruktioner man kan få läsa på innan man ger sig in i tråden?
Var går gränsen mellan att påstå saker och få skäll för det eller att undra om saker och också få bassning?
För någon dag sedan framkom klagomål på att tråden höll på att tystna, nu kommer klagomål på att användare tvingas(?) läsa irrelevanta inlägg.
Till slut får vi väl göra som Oscar Wilde som tog med sig sin dagbok för att ha något intressant att läsa på tåget.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du är välkommen till tråden wishfulthinking.

Honan6 har gjort utmärkta sammanställningar. Det har inte framkommit så mycket mer än detta vad tiden lidit.

Länkar till sammanfattningar i fallet Lena Wesström

Del 1: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 2: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 3: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 4 - Manliga vänner förutom SD: http://www.flashback.org/sp64763755 Kontaktinformation till de olika myndigheterna http://www.flashback.org/sp64927660

Det är lite trist att behöva bli påhoppad direkt när man är ny i tråden och en ny användare. Tror att vi är många i tråden som välkomnar nya postare som kan komma med nya infallsvinklar!

Inte ofta jag håller med dig S-J, men bra gjort av dig att hjälpa till här och ta fram Honans sammanfattningar! Det är stört omöjligt annars att försöka läsa igenom hela tråden.

Eftersom Honan har sina sammanfattning i sin signatur, kan det vara bra att påminna nya användare om det särskilt nu som Honan inte är inne i tråden så ofta.
Citera
2018-10-01, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

Bra att du tar upp det!

Jag tänker som du; att kanske var hon inte tillräckligt rädd!

Jag tycker mig läsa varje vecka om ett nytt kvinnomord, där mordet föregåtts av mönster som är som karbonpapper av varandra.

Anmälningar som tas tillbaka är ett klassiskt varningstecken!

Man borde prata redan i skolan om sådana destruktiva förhållanden.
Att killar (och tjejer) som känner att de börjar ha ett osunt kontrollbehov av sin partner bör söka hjälp för detta och att tjejer (och killar) som märker att partnern börjar visa ett osunt kontrollbehov bör se till att avsluta förhållandet i tid eller att se till att man får hjälp.

Jag tror att det är vanligt i början att tro att det kanske kommer att bli bättre, eller att man tror på partnern som verkar ångerfull och tror att det aldrig kommer att hända igen.

Tror inte alls att LW spred osanning om SD trots att hon inte var rädd. Låter ganska långsökt särskilt som att hon nu är död.

Jag tror att mgm är slipad, och vet hur man ska prata "för sin vara". Kanske mer än gemene man.

Jag tror att LW har satt ner foten. Och att hon har trott att detta skulle räcka. Att hon var tillräckligt stark för att klara det här...och att han inte skulle gå så långt.

Då hade hon låst sin dörr istället den ödesdigra natten och ringt 112.
Citera
2018-10-01, 11:35
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Lw hade isf varit i liv idag, med stor sannolikhet. Något som vet hur ofredandet tog sig uttryck?
Jag minns inte att några detaljer varit ute, bara att hon drog tillbaka anmälan då hon var rädd att det skulle bli värre.

Om inlägget om Linköping-eventet stämmer skulle jag gissa att anmälan hade med det att göra. Stämmer i tiden och med uppgifterna om att hon hade "sparat alla sms". Beskrivningen inehåller tyvärr även de tre klassiska varningssignalerna.

LW skulle iväg på event och bo med en annan man (svartsjuka). Hon vill lämna relationen med SD (separation) varpå han hotar att sprida bilder och filmer som hon skickat till honom (kontroll).

Citera
2018-10-01, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vill på inget sätt ta åt mig äran av att ha lagt fram en teori som passar in bra in med de faktaomständigheter vi känner till, men det är möjligt att jag har lyckats uttrycka mig tydligare än de andra. Om du läser de inlägg jag citerar så ser du att det alltså är 'Snor-Johan' och 'Moralensväktare' som uppmärksammar oss på att de här uppgifterna tycks härröra från ett och samma vittne.

Det här har redan diskuterats flera varv nu. Det är allmänt känt att användare här i tråden har källor som menar att ett vittne har sett SD. Om det här sedan stämmer eller inte har jag ingen möjlighet att avgöra.

Ja, här kan du nog vara inne på rätt spår. Antar att du syftar på "viskleken".

Nu gör du det igen!
Att S-J och MV UPPMÄRKSAMMAR oss på att uppgifterna är från samma vittne?
Hur kan du påstå detta?

S-J vet inte mer än oss, han kan enbart spekulera som oss andra.
MV kan ha någon källa, men säger ju samtidigt att hen ska försöka ta reda på OM det är samma vittne, att hen inte vet. Eller hur?

Och du som kräver att vi ska länka så fort vi tänker en tanke, varför länkar du inte själv det påståendet om att SD ska ha setts i området? Detta som jag minns det var något som EGT nämnde som en spekulation.

Citera
2018-10-01, 11:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bra att du tar upp det!

Jag tänker som du; att kanske var hon inte tillräckligt rädd!

Jag tycker mig läsa varje vecka om ett nytt kvinnomord, där mordet föregåtts av mönster som är som karbonpapper av varandra.

Anmälningar som tas tillbaka är ett klassiskt varningstecken!

Man borde prata redan i skolan om sådana destruktiva förhållanden.
Att killar (och tjejer) som känner att de börjar ha ett osunt kontrollbehov av sin partner bör söka hjälp för detta och att tjejer (och killar) som märker att partnern börjar visa ett osunt kontrollbehov bör se till att avsluta förhållandet i tid eller att se till att man får hjälp.

Jag tror att det är vanligt i början att tro att det kanske kommer att bli bättre, eller att man tror på partnern som verkar ångerfull och tror att det aldrig kommer att hända igen.

Tror inte alls att LW spred osanning om SD trots att hon inte var rädd. Låter ganska långsökt särskilt som att hon nu är död.

Jag tror att mgm är slipad, och vet hur man ska prata "för sin vara". Kanske mer än gemene man.

Jag tror att LW har satt ner foten. Och att hon har trott att detta skulle räcka. Att hon var tillräckligt stark för att klara det här...och att han inte skulle gå så långt.

Då hade hon låst sin dörr istället den ödesdigra natten och ringt 112.

LW gick ut skolan för tretti år sen och skulle väl ha glömt ändå. Men för all del, för ungas skull.

Jag kan tänka mig att LW:s skada kan ha bidragit till fortsatt umgänge ”på nya villkor”, om SD ”förklarat sig” och sedan hjälpt henne med skjuts och bärhjälp o.a. LW har då möjl tyckt att hon hade få alternativ. Men sen har SD velat ha ”betalt”.

Sannolikt är de intrasslade i varandra känslomässigt sedan många år och har inte kunnat sätta gränser pga historia och att de är grannar och ses i burkjagandet. Och SD kan inte ta att hon ligger med andra men inte med honom. Eller så.

Eller så har LW just velat sätta en gräns genom att göra något taskigt eller övertydligt, och då har det slagit slint.

Eller så har LW upptäckt att SD försökt påskina för omgivningen att de två är ihop som kk. När LW istället vill träffa ngn ny. Och då försöker LW omvänt tydliggöra att det inte är så genom div. markeringar på sociala medier. Och då ballar SD ur.

Detta förstås om SD är GM och som spekulation kring synbart märkvärdigt beteende. Det är inte så märkvärdigt, men ev. kanske lite naivt eller malplacé.
Citera
2018-10-01, 11:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det stämmer att jag varit på platsen och gått från LW till FP.

Villorna som ligger bakom villorna på Byalagsgatan bedömmer jag ha rätt så skymd sikt. Radhuslägenheterna som ligger närmast vägen kan ha sikt från övervåningen, det stämmer faktiskt. Jag var inte så uppmärksam på de fönster som inte vetter direkt mot gatan. Kanske får jag ta en ny löprunda till området och reka?

Det skulle vara bra att få lite information från dig när du ser på platsen med lite "nya ögon".
Någonting som jag är nyfiken på är hur bra det hörs bakom planket upp mot Nya Hjärsta.
Men det kanske är svårt att få någon med sig, som du kan testa med.

Skrika kanske man inte vill, känns inte riktigt etiskt, men man skulle ju kunna testa med att prata väldigt högt över planket?

Jag är också nyfiken på den flyktväg som MV väktare har sagt att man tror är den troliga.

Haha, nu har jag ett helt projekt åt dig!
Förstår om du inte kan göra allt detta.
Glad för det du kan göra om du har möjlighet!
Citera
2018-10-01, 12:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det skulle vara bra att få lite information från dig när du ser på platsen med lite "nya ögon".
Någonting som jag är nyfiken på är hur bra det hörs bakom planket upp mot Nya Hjärsta.
Men det kanske är svårt att få någon med sig, som du kan testa med.

Skrika kanske man inte vill, känns inte riktigt etiskt, men man skulle ju kunna testa med att prata väldigt högt över planket?

Jag är också nyfiken på den flyktväg som MV väktare har sagt att man tror är den troliga.

Haha, nu har jag ett helt projekt åt dig!
Förstår om du inte kan göra allt detta.
Glad för det du kan göra om du har möjlighet!

Haha! Jag ska försöka ta mig dit igen men kan inte lova att jag utför alla ”uppdrag” 😊.

Angående flyktvägen så uppfattar jag den som helt klart genomförbar. Sträckan mellan FP och gångbron mot Vivalla är skyddad och ett smart val att ta om man inte vill bli upptäckt.
Citera
2018-10-01, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Om inlägget om Linköping-eventet stämmer skulle jag gissa att anmälan hade med det att göra. Stämmer i tiden och med uppgifterna om att hon hade "sparat alla sms". Beskrivningen inehåller tyvärr även de tre klassiska varningssignalerna.

LW skulle iväg på event och bo med en annan man (svartsjuka). Hon vill lämna relationen med SD (separation) varpå han hotar att sprida bilder och filmer som hon skickat till honom (kontroll).

Det här är intressant, då detta var redan i november 2016.

Från Dahliabelles inlägg:

"Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom.[...]"

LW försöker avsluta förhållandet, men blir hotad.
Säkert inte första gången kontrollbehovet kommit fram.

Man undrar om det hade funnits något som LW kunnat göra för att rädda sitt liv.
Ofta har det redan gått en lång tid i förhållandet innan det första allvarliga tecknet syns.

Kanske trodde LW att hon som var präst och utbildad i att samtal och hantera människors problem skulle kunna hantera detta på ett bra sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in