2018-09-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vem jag tror är misstänkt och skyldig har jag skrivit tidigare. Jag har fått läsa namn från källor B som har namngivit sina källor A. Det har jag själv tagit för trovärdigt men det är förstås inget jag själv kan torgföra.

Jag kan personligen undra om anhöriga verkligen fortfarande avvaktar i väntan på en möjlig rättsprocess. De har säkert länge begrundat möjligheten till en dom och även att de kommer att behöva lägga ner sina anspråk på att kräva skuld och att få veta vad som har hänt.

Jag undrar varför folk som har nåt att säga är så flata? Varför vill ingen tala i eget namn?

Har jag förstått rätt att det gäller KM? Dessa källor kanske har vetskapen varför de som vet något inte talar?
Anhöriga och vänner kan kanske samla alla sina minnesuppgifter från tiden då han var närvarande.
De är också vittnen.
Alla med vetskapen som bor kvar, förvånande att han inte blivit påställd och ifrågasatt under alla dessa år!
Han som kvarboende har varit nårbar. Han kanske är en person som inger respekt och svår att gå på verbalt. Eller kanske många är honom starkt lojala av de som vet?
Citera
2018-09-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Har jag förstått rätt att det gäller KM? Han kanske är en person som inger respekt och svår att gå på verbalt?

Absolut inte! Däremot ser man honom nästan aldrig i offentlig miljö (centrum etc.).
Citera
2018-09-29, 22:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Jag har nu gått igenom en hög med kopior av gamla artiklar om Helena-fallet. Det är artiklar från måndagen efter det att Helena försvann till dagen efter den s k "Dansken" släpptes fri efter omhäktningen, i början av september.

Om det finns intresse, vad vill ni helst läsa om? Skallgångar, sök runt Vänerns kust, "Dansken" osv.

Jag har inte fått datorn än och vet inte hur man kopierar, klipper och klistrar i mobilen, men ska få hjälp med detta. Vissa artiklar måste delas på då hela inte ryms på en bild, så det är svårt att ta med alla artiklar, men ange ev. önskemål, så väljer jag ut de mest relevanta.
Citera
2018-09-30, 15:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bra skrivit. Hans familj - om de nu inser vad som måste göras - kan förmå honom att "ge upp". Får han garantier om att familjen finns kvar även efter det att han har gått till polisen - vilket han givetvis kommer att få! - borde hans val vara enkelt. Tyvärr står ett åtal om mord eller dråp och väntar på honom, vilket givetvis inte är särskilt attraktivt. Vållande till annans död är inte tillämpligt i det här fallet. Så, jag tror inte att någon förändring är att vänta. Däremot måste polisen ta in honom igen och få åklagaren att häkta honom. Han förtjänar att få se hotet och vetskapen om att hans identitet blir offentlig i vitögat. Han kommer ändå inget att säga, så helt enkelt "sänk honom", då!

Citat:
Ja, uppfattningen blir ju ”sänk honom” när han inte är tillmötesgående. Jag syftar inte bara på senast utan även på att han nekade advokat -98. Redan då var han förstås ganska trygg med att det inte fanns någon teknisk bevisning, hade is i magen avseende om han kan ha satt spår på Helena eller inte, värderade det mot var utvecklingen låg och sannolikheten för att hon skulle hittas.

Det finns - som jag ser det - bara två möjligheter till varför situationen ser ut som den gör angående "mannen med pilotglasögon" och Helenas kvarlevor. Högst sannolikt ligger Helenas kvarlevor i mark som kan knytas tätt till mannen, och av den anledningen kan han aldrig avslöja platsen. Den andra möjligheten är att mannen är rädd för att hans DNA ska kunna hittas på Helena. Jag kan lugna mannen med att inget DNA finns kvar. Det enda som finns kvar idag är Helenas skelett, hår och till viss del kläder. Så i det här avseendet kan mannen lugnt avslöja platsen för Helenas kvarlevor. Men jag är - som sagt - säker på att Helenas kvarlevor återfinns i mark som mannen känner till mycket väl.

Det finns en knapp uppgift om att polisen intresserar sig för vissa markområden som står (stod) mannen nära. Jag tycker att polisen borde - om de inte redan har gjort det - specialgranska på vilka marker mannen rörde sig mest från barnsben fram till 1992 - och vilket specifikt markområde som polisen eventuellt kan beslå mannen med att undvika sedan 1992. Jag tror nämligen att mannen ogärna åker till just detta markområde som inbegriper platsen för Helenas kvarlevor. Jag är säker på att polisen kan få fram mycket användbar information om just detta genom att vända sig till rätt personer i mannens framförallt tidigare umgänge. En tidigare sambo är en mycket bra start, plus en handfull andra personer. Låt dem berätta om platser fram till 1992, låt dem visa på kartor och låt dem visa på plats. Vem vet?!
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-30 kl. 15:11.
Citera
2018-09-30, 16:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Det finns - som jag ser det - bara två möjligheter till varför situationen ser ut som den gör angående "mannen med pilotglasögon" och Helenas kvarlevor. Högst sannolikt ligger Helenas kvarlevor i mark som kan knytas tätt till mannen, och av den anledningen kan han aldrig avslöja platsen. Den andra möjligheten är att mannen är rädd för att hans DNA ska kunna hittas på Helena. Jag kan lugna mannen med att inget DNA finns kvar. Det enda som finns kvar idag är Helenas skelett, hår och till viss del kläder. Så i det här avseendet kan mannen lugnt avslöja platsen för Helenas kvarlevor. Men jag är - som sagt - säker på att Helenas kvarlevor återfinns i mark som mannen känner till mycket väl.

Det finns en knapp uppgift om att polisen intresserar sig för vissa markområden som står (stod) mannen nära. Jag tycker att polisen borde - om de inte redan har gjort det - specialgranska på vilka marker mannen rörde sig mest från barnsben fram till 1992 - och vilket specifikt markområde som polisen eventuellt kan beslå mannen med att undvika sedan 1992. Jag tror nämligen att mannen ogärna åker till just detta markområde som inbegriper platsen för Helenas kvarlevor. Jag är säker på att polisen kan få fram mycket användbar information om just detta genom att vända sig till rätt personer i mannens framförallt tidigare umgänge. En tidigare sambo är en mycket bra start, plus en handfull andra personer. Låt dem berätta om platser fram till 1992, låt dem visa på kartor och låt dem visa på plats. Vem vet?!

Din beskrivning över möjlig mark är ganska exakt som jag föreställer mig. Det tycks logiskt att han har begravt Helena på mark som han då kände till men säkert har avlägsnat sig ifrån efteråt. Han är inte någon Fred West och orsaken till att han gräver ner Helena på en plats han känner till är säkert för att han vet att det i princip alltid är folktomt på platsen. Han vet att han inte blir sedd när han själv kommer dit och att det är sällsynt att folk rör sig i närheten och att folk därför inte ens noterar om marken rörs. Han har inget intresse av att kännas vid HA eller platsen i en psykiatrisk mening och har säkert inte varit där sedan dess.

Nu får jag editera: Jag tror att han har varit där sedan dess.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-09-30 kl. 16:07.
Citera
2018-09-30, 17:09
Medlem
Citat:

ja speciellt om man är jägare. Då har man nog tillgång till markområden man känner sig hemma på. Bra jobbat Ugglan.
Citera
2018-09-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har nu gått igenom en hög med kopior av gamla artiklar om Helena-fallet. Det är artiklar från måndagen efter det att Helena försvann till dagen efter den s k "Dansken" släpptes fri efter omhäktningen, i början av september.

Om det finns intresse, vad vill ni helst läsa om? Skallgångar, sök runt Vänerns kust, "Dansken" osv.

Jag har inte fått datorn än och vet inte hur man kopierar, klipper och klistrar i mobilen, men ska få hjälp med detta. Vissa artiklar måste delas på då hela inte ryms på en bild, så det är svårt att ta med alla artiklar, men ange ev. önskemål, så väljer jag ut de mest relevanta.

Har tidigare läst om s k dansken på bibblan. Där även hans vänner uttalade sej.
Däremot om det finns någon lokal artikel om händelsen i tingsrätten då dansken blev hotad, vore av intresse. Var det BW som brusade upp eller är det bara osanna rykten?

Önskvärt vore att få ta del av artiklar från måndagen efter att Helena försvann, samt bilder på vänner som deltog i första söket.

Har du tillgång till lokala reportage från tiden PR var huvudmisstänkt? Han kände sej uthängd av media, vore intressant vad som skrevs och kommenterades lokalt den tiden.

Undrar hur tongångarna gick vid denna tid bland nära och vänner? Speciellt bland dem som observerat pilots beteende på stadt osv..Hans beteende borde varit uppseendeväckande även innan brovittnets uppgifter blev kända..Hur resonerades det bland de närvarande och berörda den tiden då PR var misstänker?

PS brukade BW festa med sin farsa förr eller någon farbror/morbror?DS
Citera
2018-09-30, 18:18
Medlem
Citat:

BW har ingen morbror det skulle i sånt fall ha varit med farsan Con*y, jag tror inte att han har nån farbror heller.
Senast redigerad av Tisslatorparn 2018-09-30 kl. 19:06.
Citera
2018-09-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
BW har ingen morbror det skulle i sånt fall ha varit med farsan Con*y, jag tror inte att han har nån farbror heller.

Tack. Är det långsökt att de två var ute ihop någongång i tiden?
Citera
2018-09-30, 22:52
Medlem
Citat:
Din beskrivning över möjlig mark är ganska exakt som jag föreställer mig. Det tycks logiskt att han har begravt Helena på mark som han då kände till men säkert har avlägsnat sig ifrån efteråt. Han är inte någon Fred West och orsaken till att han gräver ner Helena på en plats han känner till är säkert för att han vet att det i princip alltid är folktomt på platsen. Han vet att han inte blir sedd när han själv kommer dit och att det är sällsynt att folk rör sig i närheten och att folk därför inte ens noterar om marken rörs. Han har inget intresse av att kännas vid HA eller platsen i en psykiatrisk mening och har säkert inte varit där sedan dess.

Nu får jag editera: Jag tror att han har varit där sedan dess.

Feting.
Så du är säker på att han ännu inte är kvar.
FAN skiver lika illa som Pär Warvlin på TSL.
Senast redigerad av PW70 2018-09-30 kl. 22:57.
Citera
2018-09-30, 23:08
Medlem
Citat:
Tack. Är det långsökt att de två var ute ihop någongång i tiden?

Det kan väl ha hänt någongång, hur så?
Citera
2018-09-30, 23:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Har tidigare läst om s k dansken på bibblan. Där även hans vänner uttalade sej.
Däremot om det finns någon lokal artikel om händelsen i tingsrätten då dansken blev hotad, vore av intresse. Var det BW som brusade upp eller är det bara osanna rykten?

Önskvärt vore att få ta del av artiklar från måndagen efter att Helena försvann, samt bilder på vänner som deltog i första söket.

Har du tillgång till lokala reportage från tiden PR var huvudmisstänkt? Han kände sej uthängd av media, vore intressant vad som skrevs och kommenterades lokalt den tiden.

Undrar hur tongångarna gick vid denna tid bland nära och vänner? Speciellt bland dem som observerat pilots beteende på stadt osv..Hans beteende borde varit uppseendeväckande även innan brovittnets uppgifter blev kända..Hur resonerades det bland de närvarande och berörda den tiden då PR var misstänker?

Ja, händelsen i tingsrätten är nämnd, men det står naturligtvis inte något om vem det var som skrek. Fotar av den artikeln.

På måndagen har jag bara en mindre artikel, men jag tar den plus någon annan med skallgångar.

Jag har bara artiklar från lokala tidningar fram till dess att "Dansken" släpptes fri. PR var på sitt första förhör i slutet av sommaren/i början av hösten -92, och från tiden efter "Dansken" har jag inga lokala artiklar, åtminstone inte i denna hög. Jag ska kolla bland andra papper.

Jag försöker fixa bilderna i morgon eller i övermorgon. ☺️

Jag vet inte hur tongångarna gick i Mariestad bland dem som observerat MMPG:s beteende på Stadt. Varför peka ut PR, när det borde varit känt - åtminstone bland Helenas vänner, bekanta och familj - vem som var/blev polisens nye huvudmisstänkte fr o m -98? Jag sticker ut hakan och påstår att bl a Helenas familj (och vissa vänner/bekanta) visste vem den nye var, åtminstone fr o m år 2001. Varför inte gå ut och berätta om detta, det skulle säkert ha minskat vissa personers stress, frustration och lidande?

Jag känner att jag personligen äntligen har fått tillräckligt på fötterna för att kunnat bilda mig en uppfattning om vem MMPG är. Därmed inte sagt att jag känner mig säker i skuldfrågan och har bildat mig en uppfattning om den.

TILL MODERATORERA: Det vore jättebra om det går att ordna så att länkar till artiklar kan läggas i inledningen av tråden, t ex i det första inlägget. På så vis skulle det vara lättare för alla att hitta dem vid intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in