Citat:
Ursprungligen postat av
Fittahora
Jag har inte följt ärendet kring "hackandet" av Facebook. Men du är inne på helt rätt linje, "hackningar" och liknande incidenter används flitigt för att dölja och röja undan bevis för andra brott som begåtts internt.
En teknisk kommentar, senaste hackat var inte ett hack i "traditionell" mening, dvs tillgång till interna procedurer, data etc, utan att man som extern användare kunde utge sig för att vara "vem som helst" och posta etc på Facebook och andra ställen som använder Facebooks verifikationsmetoder.
Dvs hackarna kunde utge sig för att vara vilken användare som helst, men hade inte tillgång till något internt. Dock kunde de plocka privat info från användarna de var indirekt inloggade som, ex telefonnummer, men inte saker som lösenord. Dvs nästan fullt jämförbart med att du hittar en dator där någon redan är inloggad på Facebook, så du kan se en del privat info men är begränsad från att göra större konto-ändringar.
Jag är dock inte 100% säker på att det var begränsat till detta, men jag brukar höra i mina kretsar om det har skett något större och den djungeltelegrafen har varit tyst ett tag (rörande Facebook då).