2018-09-30, 20:23
Medlem
Tjenare!

Det är så att jag har en ganska nystartad enskild firma, har en hemsida där jag säljer saker för cirka 100-200 kronor. Jag har 15 kunder som jag har fakturerat för cirka 10 dagar sedan. Ingen har ännu betalat. Förfallotiden är inte förrän 5 dagar, så det är väl ingen fara än. Men jag blir knäpp på att fundera på varför ingen betalar.

Ni som har eget företag, eller kanske bara betalar fakturor ofta. Är detta vanligt? Brukar man vänta tills sista dagen/dagarna med att betala? Hur vanligt är det att man måste påminna kunder?

Den enda kunden som betalat sin faktura fick jag själv smsa efter förfallodag och påminna, varpå denne sa att denne tappat bort fakturan.
Citera
2018-09-30, 20:26
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag betalar den dag jag fått min vara.
Citera
2018-09-30, 20:27
Medlem
Om du ska sitta och bli galen för att folk inte har betalat trots att sista betalningsdag inte passerat så har du nog fel psyke för att vara egenföretagare.

Väldigt många skriver helt enkelt in sista betalningsdag som datum när de betalar e-fakturor. Då dras pengarna automatiskt den dagen.

Du kanske skulle överväga att låta ett annat företag ta hand om faktureringen?
Citera
2018-09-30, 20:28
Bannlyst
Självklart så betalar man sin faktura så att leverantören har pengarna på förfallodagen. Varför ska man betala tidigare?
Citera
2018-09-30, 20:39
Medlem
olasvenssons avatar
Jag är utbildad ekonom. Det kallas fär ekonomistyrning. Man betalar in fakturor så sent som möjligt, men hoppas som företagare att få in pengar så snabbt som möjligt.
Citera
2018-09-30, 20:40
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Det finns en anledning till att många företag fakturerar via tredje part. tex klarna. De orkar inte som du nu gör sitta och vänta på pengarna.
Citera
2018-09-30, 20:43
Medlem
Finns ju dessutom en rätt stor poäng med att vänta så länge som möjligt. Vad händer om det är något fel på varan? I händelse av detta vill du ju förmodligen hålla inne betalningen. Har du redan betalat förlorar du den påtryckningsmetoden.
Citera
2018-09-30, 20:50
Medlem
Tack för svar!

Ja det känns ju lite bättre. Det är bara jag som är lite nojjig, det visste jag nog redan innan. Men första månad som egenföretagare så tänker man överdrivet mycket på allting, i alla fall jag. Det släpper nog, men just nu har jag många tankar som jag inte kan släppa.
Citera
2018-09-30, 20:54
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Självklart så betalar man sin faktura så att leverantören har pengarna på förfallodagen. Varför ska man betala tidigare?

Många betalar sista dagen eller till och med 1-2 dagar senare. Ett sätt att ha pengarna längre på sitt konto och ev få mer ränta på kontot. Väldigt vanligt att företag beter sig på det sättet. Ju större företag desto sämre är de på att betala var min erfarenhet då jag körde eget.

Privatpersoner oftast sista dagen, Många skriver in det angivna datumet och glömmer sedan bort fakturan och pengarna dras av deras bank den utsatta dagen.
Citera
2018-09-30, 20:56
Medlem
Jag kör alltid med faktura om jag handlar från någon för första gången, eller från någon som jag inte känner mig helt 100% trygg med. På så vis betalar jag inget innan dess att jag fått varan, kunnat inspektera att den är hel och fungerar som den ska. Normalt betalar jag dessa fakturor så sent som möjligt, just för att ha en starkare ställning vid en reklamation.
Citera
2018-09-30, 20:58
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Syftet med faktura är oftast att folk ska kunna betala senare. Antagligen väntar folk på sin lön eller någon annan inkomst. Själv brukar jag betala samma dag som paketet levereras.
Citera
2018-09-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmmkej
Tjenare!

Det är så att jag har en ganska nystartad enskild firma, har en hemsida där jag säljer saker för cirka 100-200 kronor. Jag har 15 kunder som jag har fakturerat för cirka 10 dagar sedan. Ingen har ännu betalat. Förfallotiden är inte förrän 5 dagar, så det är väl ingen fara än. Men jag blir knäpp på att fundera på varför ingen betalar.

Ni som har eget företag, eller kanske bara betalar fakturor ofta. Är detta vanligt? Brukar man vänta tills sista dagen/dagarna med att betala? Hur vanligt är det att man måste påminna kunder?

Den enda kunden som betalat sin faktura fick jag själv smsa efter förfallodag och påminna, varpå denne sa att denne tappat bort fakturan.
Dom som tänker betala betalar på förfallodagen sen får du vänta några dagar till på att pengarna finns på ditt BG konto, Resten får du skicka på inkasso via ditt inkassobolag som du har anknutet till din fa.
Senast redigerad av Monday1 2018-09-30 kl. 21:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in