Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Här på FB så raderas oftast trådar som inte har ett substantiellt innehåll. Men i inte i massmedia.
Det här ämnet är intressant ENBART p gr av att det sätter igång fantasier. Bilar söks dagligen av polisen utan att det blir uppmärksamhet om det.
Detta ligger nära fake news.
Ja du har absolut en stor poäng! Samtidigt så tror jag det ibland är svårt att undvika spekulationer och tänker själv att sålänge folk är medvetna om att det enbart är spekulationer och att det finns många aspekter och dessutom saker vi aldrig kommer eller bör ha vetskap om, så är det väl ok att spekulera lite?
Framförallt för "vanligt folk". När det kommer till publik massmedia anser jag dock att förekomsten av spekulationer bör begränsas eftersom jag tror det ofta är svårare för allmänheten att sålla i det och då det inte inbjuder till diskussion med själva textförfattarna- vilket ett forum gör.
Men aktiva och medvetna forumspekulationer där berörda förstår innebörden av just spekulationer, det jag inte något större fel med så länge de inte urartar fullständigt.